• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilprovningen diagnos Citroën

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Jumper
Chassietyp: Standard
Motortyp: 115 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Pössl
Husbilsmodell: 2 Win
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
När jag var hos Bilprovningen förra veckan för besiktning (kostnad 330:) fick jag en 2:a. Dom kunde inte köra någon diagnos trots att dom
försökte på tre olika sätt. ”Fordonet har följade fel: EG: 8.2.1.1 Omborddiognossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske.”

Jag körde till verkstaden och bad om råd. Där svarade dom att för att köra diagnos för min bil behövs en ”mellanbox”. Körde till Bilprovningen
och frågade om dom använt, eller visste om att man behövde ”mellanbox”. Dom visste inget och svarade att dom testar endast enligt gällande EU-standard.

Det hela slutade med att jag fick åka till verkstaden där diagnosen gjordes med deras ”mellanbox” och därefter kunde dom ”släcka” 2:an.
Detta innebar en extra kostnad för mig på 533:- (283:- arbete och 250:- Efterbesiktningskostnad).
Detta kommer troligen att upprepas vid besiktningar kommande år.
Vad finns att göra?

Att Bilprovningen använder EU-standard är väl inget att säga om. Men känner någon till ett besiktningsställe där det finns Citroën ”mellanbox”
så att det går att få bilen godkänd direkt?

Finns det en Citroën ”mellanbox” att köpa som jag kan ta med sig till besiktningen?

Ulf
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det finns vissa bilar som har problem men det skall alltid funka enligt EU kravet.
En av anledningarna till problem kan vara dåligt med ström i batteriet.

När märkesverkstaden ansluter gör de det via andra protokoll än OBD2 EU standard.
Samt att de oftast har laddare inkopplad.

Har du ngn vän i trakten med en OBD2 diagnostestare så kan du prova lite med och utan laddare osv. Bilprovarna får inte ansluta laddare sade han när jag fråga lite om dessa problem.


Trist när det strular.
 
Toppen