• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Ikväll har jag tvättat hela husbilen inklusive taket. Har en tvätthall på jobbet, så det är perfekt att köra in husbilen och stå inomhus o tvätta. Det tog fem timmar att få bilen skinande blank, och då finns det inte en endaste liten smutsfläck kvar. Kan nämna att sist bilen tvättades var i april förra året, och den är ovaxad. Med andra ord borde det vara svårt att få bort smutsen. Men det gick väldigt lätt att få bort de värsta smutsränderna och asfaltstänket med GRÖNSÅPA! Ja, det är faktiskt sant, jag har tvättat hela bilen med såpa, så nu doftar den verkligen underbart dessutom!
Såpan biter på den allra värsta smutsen, där inte de dyra husvagnstvättmedlena tar...
Priset för tvättmedlet som gick åt idag är ca 7 kr.... Alltså en flaska Grumme Grönsåpa köper jag för 18 kr. Nästan halva flaskan gick åt, det är lite mer än hälften är kvar, så det blir ca 7 kr i tvättmedelskostnader...:p
Min plånbok är mycket nöjd...
Däremot har jag rätt ont i armar och axlar...blir nog värre i morn...
/Annette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Grön såpa är kanon, brukar använda det för att ta bort insekter i fronten. Men aldrig använt det för att tvätta hela bilen.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Kan bara instämma och rekommendera GRÖNSÅPAN. Den funkar perfekt och är lätt att jobba med. Borde väl också vara en miljövänlig variant bland alla kända o okända kemikalier...

Min gräsmatta mår i alla fall bra av såpan:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Hej på er alla vårkänsloaspiranter:wink:

Jag kör också med grönsåpa, funkar finfint!
När plastdetaljer blir lite extra sjaskiga så ger jag dem en dusör med Turtles Plastmöbeltvätt (grön sprayflaska) och sedan tvätt som vanligt!

Om det skall vara riktigt "märkvärdigt", så går jag på med Sonax Nano polish/vax efteråt.
Lägger på med en fiberduk, kör direkt med den stora polermaskinen på vrålvarv med våffelskumgummi monterat. Sedan är det bara att vifta bort ev vaxrester med en mirakeltrasa.
Vanligt lättvax på alla rutor(samt allt plast inne på toan) med mirakeltrasa!
Olivolja på tättlister!

Sen är det bara te å åk:D

Anders som blir slarvigare med åren;)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Annette.
Skall du inte använda husbilen till Hässleholm? Den blir ju smutsig igen.
//Lars

:twitcy::twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Jag tvättade husbilen i förra veckan och nu efter 75 mils färd upp till Åre så är bilen ännu skitigare , får vi komma förbi på hemvägen så kan du få visa på våran hur du gjorde ;) .. Nä men lät du såpan ligga och verka innan du tvättade av den ? Det får ju lossa rätt lätt så det inte blir repor i lacken .
Från ett soligt Åre med +1,5 grader .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Acrylglas kan man naturligtvis tvätta med vilka medel som helst för att få rena, men det finns speciella tvättmedel som bör användas för att undvika problem med rutorna som kan visa sig först efter 5 till 10 år efter tvätt med olämpligt medel.
På försäkringsbolagen känner man väl till problemen och rutor som liksom "självspricker" kallas för just tvättsprickor.:confused:

Men allt vanligt glas klarar som tur är nästan vad som helst i tvättväg.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Hei allesammen.
Har brukt grønsåpe på personbilen og bobilen i mange år, med godt resultat. Kjøpt på Agri i 5 liters kanne. Pass bare på at den er fosfatfri. Den er også miljøvennlig.
Helsing,
Berit & Ola
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Jag tvättade husbilen i förra veckan och nu efter 75 mils färd upp till Åre så är bilen ännu skitigare , får vi komma förbi på hemvägen så kan du få visa på våran hur du gjorde ;) .. Nä men lät du såpan ligga och verka innan du tvättade av den ? Det får ju lossa rätt lätt så det inte blir repor i lacken .
Från ett soligt Åre med +1,5 grader .

Du får gärna komma förbi, men du får en fika istället för biltvätt:p

Jag hade bara en ren bilsvamp och sprutade på en sträng såpa på svampen emellanåt och så gned jag lite så lossnade smutsen... På ett par ställen tvättade jag två gånger för att få helt rent. Man kanske ska låta såpan ligga kvar och verka, men det gjorde inte jag, det blev bra ändå!
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Acrylglas kan man naturligtvis tvätta med vilka medel som helst för att få rena, men det finns speciella tvättmedel som bör användas för att undvika problem med rutorna som kan visa sig först efter 5 till 10 år efter tvätt med olämpligt medel.
På försäkringsbolagen känner man väl till problemen och rutor som liksom "självspricker" kallas för just tvättsprickor.:confused:

Men allt vanligt glas klarar som tur är nästan vad som helst i tvättväg.

Hmmm...tål dom inte såpa så tål dom nog inget annat medel heller...
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Ja nu var även vår pärla tvättat med grönsåpa brukar också använda detta funkar kanonbra för nu skall den ut och rulla till helgen, nu får det vara slut på vintern för nu är abstinensen för stor måste ut med bilen igen, nu skall det bara packas ut allt man packade in men det gör man ju så gärna.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Da får "den gamle kjemikeren" (har ikke praktisert på ca 10 år) hive seg på. Bruker selv grønnsåpe og det virker meget bra, men det gir litt mosjon samtidig.

Grønnsåpne vil nok ikke virke bedre ved at man lar den ligge på en stund før man gnikker i vei. Såpen inneholder ingen "aktive" midler ut over den fettoppløsningsevnen som alle såper har. Temperaturen på vatnet og omgivelsene derimot, vil nok ha litt å si for effekten.

Én effekt ved å bruke grønnsåpe som jeg har lagt merke til, er at den legger igjen en tynn hinne som kommer av fettsyrene som såpen er laget på (som regel fra furu/tall), og jeg synes denne er grei som et vedlikehold av polish-hinnen slik at denne varer lengre.

Et tips: for grønnsåpe er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hvor tyktflytende såpen er, og kvalitet. De fleste som produserer slike såper tilsetter koksalt for å få til å bli tykkere.

Når jeg skal kjøpe en annen grønnsåpe enn den jeg vanligvis bruker (alfaLaVal?), spør jeg om det er OK at jeg smaker på den ;-) Litt overrasket betjening da, men da kjenner jeg etter om såpen virker alt for salt, og merker samtidig om den har for mye restalkalier.
(PS! er ingen vinkjenner :-(=)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Här är några bilder på pärlan, och visst är den blank, utan att vara vaxad!! Den är så blank att man kan se solnedgången i speglingen i lacken!

20100316.006.jpg


20100316.016.jpg


20100316.034.jpg


20100316.046.jpg


20100316.056.jpg


20100316.071.jpg


20100316.074.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Ser otroligt bra ut.
Är det kö till tvätteriet?:D
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Ser riktigt bra ut, är det bara att komma förbi och lämna in bilen......:wink:
Jag brukar använda vanligt diskmedel när jag tvättar bilarna här hemma, det brukar ta det mesta, ska prova grönsåpa nästa gång bara för att testa...
ha det gott.
mvh Claes
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Jag har också tvättat med såpa dom senaste 2 åren,brukar även hälla i lite såpa i tvätt och diskstället
för att ta bort lukten. Använder även i toastolen (miljövänlig) även bra mot bakterier.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Da får "den gamle kjemikeren" (har ikke praktisert på ca 10 år) hive seg på. Bruker selv grønnsåpe og det virker meget bra, men det gir litt mosjon samtidig.

Grønnsåpne vil nok ikke virke bedre ved at man lar den ligge på en stund før man gnikker i vei. Såpen inneholder ingen "aktive" midler ut over den fettoppløsningsevnen som alle såper har. Temperaturen på vatnet og omgivelsene derimot, vil nok ha litt å si for effekten.

Én effekt ved å bruke grønnsåpe som jeg har lagt merke til, er at den legger igjen en tynn hinne som kommer av fettsyrene som såpen er laget på (som regel fra furu/tall), og jeg synes denne er grei som et vedlikehold av polish-hinnen slik at denne varer lengre.

Et tips: for grønnsåpe er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hvor tyktflytende såpen er, og kvalitet. De fleste som produserer slike såper tilsetter koksalt for å få til å bli tykkere.

Når jeg skal kjøpe en annen grønnsåpe enn den jeg vanligvis bruker (alfaLaVal?), spør jeg om det er OK at jeg smaker på den ;-) Litt overrasket betjening da, men da kjenner jeg etter om såpen virker alt for salt, og merker samtidig om den har for mye restalkalier.
(PS! er ingen vinkjenner :-(=)

Kan du definera smakerna lite närmare? Några inslag av hö? lakrits? stall? eller rent av mera som en sommaräng?

Vill ju inte att husbilen doftar nåt i hästväg------

:cool:
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Anette, tvättar du även solpanelen med såpa och får du rent plasttakluckorna med såpan?
Elisabeth
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Ja jag tvättar allt med såpa, takluckorna är dock lite missfärgade av solen, så det är inte helt vita, men det hjälper ju inte vilket tvättmedel man än tar, de blir inte bättre för det...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billigaste och bästa tvättmedlet till husbilen!!!

Jeg fant en hvit svamp i en ICA butikk, hadde før kjøpt tilsvarende i Tyskland.
Gned den missfargede plasten med denne fuktet med såpevann og fargen ble fort bedre. Den fjernet uten problemer de få sorte stripene som grønnsåpa ikke tok alene. Svampen brukes fort opp, men kan brukes til rensing av det meste.
 
Toppen