• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig mat - djurplågeri

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Glada grisar på Orust:
Glada grisar på Orust.jpg

Är det värt några kronor att äta "billigt" kött? De djur som utsätts för människans girighet, snålhet, okunskap får betala.

Grisar med jord på trynet:

Krav-djuren får böka, beta och sprätta | Naturskyddsföreningen

Tyst vår! Var är fåglarna - och humlorna? Det blir värre hela tiden med alla kemikalier i jordbruket:

Mer liv vid ekobondens gård | Naturskyddsföreningen

Bekämpningsmedel stannar inte på åkrarna. De sprids med vatten och vind. Idag finns rester från kemikaliejordbruket i princip överallt. I sjön bredvid din sommarstuga, i vårt dricksvatten, ja till och med i regnet som faller från himlen.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Billig mat - djurplågeri

Jappe, det mesta går åt helvete om man tänker på miljön. Finns två bot för detta. Det ena är den vanliga mest förekommande, man rycker på axlarna och tänker, de får väl fixa det när tiden är mogen då de vill inte höra när man ropar att vargen kommer.

Det andra sättet är att fundera på saken lite vidare, bredare, "What if?" I slutet av 1800 talet och långt in på 1900 talet var alla storstadsborna, inklusive, eller speciellt alla experter, 100% övertygade att städerna kommer att drunkna i hästskit. Ingen chans att man kunde mocka undan allt så som städerna växte liksom antalet hästar. Detta innebär slutet för mänskligheten då alla får stelkramp och randområderna till storstäderna odlade enbart havre vilket var tveksamt som människoföda.

Sedan kom bilen. Om bilen, liksom om tåget skrevs det minst lika många domedagsprofetior. Just nu lever vi en klurig ålder där datorer och för finad teknisk förmåga matar dagens domedagsprofeter med bränsle. För oss vanliga medburgare blir alla nya termer rena grekiskan och till slut ser vi bara rubrikerna. Det ser inte bra ut. Vi kommer alla att dö. Bara spindlarna och mögelpurer överlever och får väl starta "jorden 2.0"?

Förresten, vi vet faktiskt inte hur många gånger människan har nästan gått under, men en liten sprillra har klarat sig och startat en ny era. Alla dessa klapp som finns i argeologiska lämningar tyder på att så har skett flera gånger orsakad av naturkatastrofer. Om nu människan själv ordnar en katastrof som raderar de flesta av oss, så kan vi lägga den i raden av de andra katastrofer. För min del är det knappt någon mening att fila små detaljer i dagens oordning så länge vi inte fixat de riktigt stora frågorna som vi inte ens vill prata om. Dit hör överbefolkningen och religionen. Skall vem som helst göra hur många barn som helst? Skall irrläror få dominera över halva jordens befolkning och deras beteende?

Billig mat åt fattiga? Här har vi ett annat problem som människan tycks inte rå på. Fördelning åt de behövande. Teoretiskt skulle vi kunna ha det bra om de två första villkoren var uppfyllda. Här kommer den tredje som tråden handlar om. Missunsamhet. Vi tror att om människan får allt den behöver gratis, så vill den inte arbeta. Religionen har tutat i oss den visdomen, Luther. Andletets svett skall man tjäna i hop brödet. I teorin visst, men hur är det i verkligheten? Ingen har prövat, då hela iden är så motbjudande. Nu pågår faktiskt tester runtom i EU om medborgarlöner där man får en pengar utan motprestation. Blir intressant att följa, inte minst debatten efteråt.

Jag tror att folk vill syssla med något meningsfullt, kanske inte 8 timmar per dag start kl 07, men ändå. Jag tror att det är en organisationsfråga och byråkrater och knapptryckare har vi redan mer än vi behöver. I stället för att samla pengar och prylar kunde vi samla anseende av den goda arten. Just det. Det som idag betraktas som dumt. Bra början kanske vore att sätta lite krav på medierna att de får inte sätta vilka bilder på ungdomarnas skalle som helst. En del tror redan nu att fantasi världen finns på riktigt.....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I och för sig intressant men du vidgade ämnet något. Något alldeles ofantligt. Ämnet är djurhälsan. Varför accepterar dagens människor dålig djurhälsa och t.o.m. djurplågeri bara för att köttet ska bli lite billigare. Att maten samtidigt blir giftigare för varje år på grund av uselt foder i stället för naturlig föda för djuren är något många tycks strunta i - huvudsaken tycks vara att maten är billig!

Jappe

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

I och för sig intressant men du vidgade ämnet något. Något alldeles ofantligt. Ämnet är djurhälsan. Varför accepterar dagens människor dålig djurhälsa och t.o.m. djurplågeri bara för att köttet ska bli lite billigare. Att maten samtidigt blir giftigare för varje år på grund av uselt foder i stället för naturlig föda för djuren är något många tycks strunta i - huvudsaken tycks vara att maten är billig!

Jappe

Jag tror Bigspender är något på spåret.
I ett system där du tjänar pengar (och det anses ju vara bra) på att producera så billigt kött som möjligt och att sälja det så dyrt som möjligt kommer vi att få leva med misskötta djur och övermedicinerade djur därför att det helt enkelt lönar sig.

Min barndoms små jordbruk med välskötta och rena grisar i sina boxar och rena och välputsade kor i sina bås är väldigt långt borta. Min bror är idag ekologisk mjölkbonde med ca 80 kor. Med dagens mått en liten spelare, men med min barndoms mått en storfräsare. Jag äcklas när jag går in i hans ladugård, där djur enligt gällande normer går i skiten i lösdrift och producerar säkert 30-40 liter ekologisk mjölk per dag.

Jag tror vi har mycket mer mer än global warming att bekymra oss för.
ERIKPER

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

En värmländsk småbrukare i min närhet hade som motto och sa ofta: "Jag äter inte det kött som jag inte klappat först". Försöker leva så själv och jagar, köper lamm av änkan i grannbyn ( som har 10 får!), nötkött från en köttbonde i nästa by med en besättning av ett 15-tal dikor osv. Vi har alla en stor makt att välja vad vi lägger våra matpengar på. Dessutom kryllar det av GRATIS matfisk i den fina småsjöarna i vår bygd.

Givetvis kan det inte vara lätt för alla storstadsbor detta, men flytta gärna ut i (den värmländska) landsbygden så skall ni få se på fina jordbruksprodukter! :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skolan har ett stort ansvar här. Många stadsbarn är ena hejare på datorer och It men när man frågar dem var maten kommer ifrån kan man få de mest häpnadsväckande svar. Hade dessa barn (födda vid en gata) blivit mer upplysta om förhållandena i dagens djurfabriker så hade nog saker och ting förändrats. Varför inte låta stadsbarnen få veta hur djuren hanteras idag?

Sverige ligger relativt långt fram när det gäller djurskyddet men mycket återstår att göra. Det behövs en ny "Astrid Lindgren" i Sverige och vart tog Marit Paulsen vägen? Det finns ingen tydlig debatt i det här viktiga ämnet idag.

Jappe

F

F.d. 55347

Guest

Du har alldeles rätt med Överbefolkningen och religionen! Vi var ca 500 miljoner individer i mitten av 1800-talet nu närmar vi oss 10 miljarder. Klart att vår lilla jords resurser förbrukas i allt snabbare takt. Men vår generation klarar sig men det blir värre för de i framtiden. Vi borde följa de kloka kineserna och tillåta två barn per familj. Det skulle minska världens befolkning.

F

F.d. 29954

Guest

Du har rätt, Jappe, alldeles ofantligt. Sorry. Det är mina macrolinser som ger biverkningar. Det ena ger det andra och ordningsam som man är, försöker man koncentrera på de stora errors. För om de går åt skogen, vad hjälper finliret då? Med maten, den billiga, är det ju så att alla skulle vilja äta gott och bra, men sedan skall pengarna räcka till annat också, rätt mycket faktiskt. Vi har också bestämt här i riket att allt skall bli lite dyrare för varje år, det kallas inflationsmålet. Nähe, nu börjar jag vidga igen.. Skall hålla käft om tillståndet i riket....

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

En värmländsk småbrukare i min närhet hade som motto och sa ofta: "Jag äter inte det kött som jag inte klappat först". Försöker leva så själv och jagar, köper lamm av änkan i grannbyn ( som har 10 får!), nötkött från en köttbonde i nästa by med en besättning av ett 15-tal dikor osv. Vi har alla en stor makt att välja vad vi lägger våra matpengar på. Dessutom kryllar det av GRATIS matfisk i den fina småsjöarna i vår bygd.

Givetvis kan det inte vara lätt för alla storstadsbor detta, men flytta gärna ut i (den värmländska) landsbygden så skall ni få se på fina jordbruksprodukter! :D

Jag hade så gärna köpt kött från bonden eftersom jag sjärl hade gård med min före detta.
Ibland åker vi till Ytterby och handlar där men kravkött är för dyrt. Jappe du har kanske inte en kotte att bry dig om än dig själv. Hur mycket kan du om jordbruk?

Så plötsligt kan så många så mycket om jordbruk.

Vi köper bara svensk kött. Helst skulle jag ju vilja köpa kött från mindre gårdar. Men var?

Framsidan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mina kunskaper om jordbruk är ringa, nästan inga. Att jag har blivit intresserad av ämnet på senare tid beror på att jag ofta numera rör mig i jordbruksdistrikt och noterar hur mycket utvecklingen har gått framåt - eller bakåt.

"Våran" bonde arrenderar stora arealer och där växer det så det knakar, Vad det är som växer vet jag inte men gissar på vete och möjligen korn och/eller havre. Bonden själv är aldrig hemma. Han är i Norge och arbetar. Några gånger per år arbetas det på fälten med besprutning och annat men det tar inte många dagar i anspråk - per år. Det växer nästan kusligt jämnt och fint och - fort! Det måste vara finfina kemikalier som åstadkommer detta, rentav Roundup som t.o.m. EU vill förbjuda.

Själv har jag slutat äta spannmålsprodukter med få undantag. En färsk ostfralla med ost unnar jag mig några gånger per år.

Tråden skulle egentligen handla om hur djuren hanteras i dagens industriella köttproduktion. Man ser inte så många kor ute på bete idag. Engelsmännen har på senare tid upptäckt att kornas naturliga föda är gräs och nu görs försök i England att "återgå till naturen". Man vill ha bort alla mystiska kraftfoder med mer eller mindre suspekt sojainnehåll.

Jag tycker inte kött är dyrt! De som tycker så är förmodligen storkonsumenter och borde kanske lägga om sin kost. Människan lever inte av kött allenast! Fisk däremot är svindyrt förmodligen beroende på det enorma rovfiske som bedrivs på världshaven av stora trålare som dammsuger världshaven på fisk och det har fått orimliga konsekvenser på många håll. En följd av rovfisket är piratverksamheten som vissa länder ägnar sig eftersom deras tidigare födkrok, fisket, har upphört eftersom fisken har "tagit slut".

Irland har slutit avtal med Turkiet om export av kalvar. Lastbilstransporter genom hela Europa med levande djur och där pjåskas det inte. Ett modernt groteskt djurplågeri med EU:s goda minne! O.s.v. o.s.v.

Jappe

Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hejsan alla ! Sitter i ösregnet i Kiruna och slöläser på HBK en ganska intressant tråd om billig mat. Det som verkligen kan påverka matensbeskaffenhet m.m. är vi KONSUMENTER, det man sedan bör veta är att alla har inte samma ekonomiska förutsättningar, tänker på många ensamstående barnfamiljer, men återigen om fler väljer t.ex. KRAV och Rättvisemärkt och andra Ekologiska produkter så kanske det ger resultat
Man kan i alla fall hoppas om inte annat så för framtida generationer, en sak som jag funderat över är måste vi alltid ha en högre tillväxt varje år ???

Med önskan om bättre väder hälsar
Hasse & Ingegerd

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En tanke som dyker upp emellanåt i min arma hjärna är hur man ska kunna sysselsätta alla arbetslösa flyktingar/invandrare. Kanske meningsfullt arbete i jordbruket i stället för att leva på bidrag och förtvina mentalt och psykiskt i olika boenden. Minskat kemikalieberoende skulle bli följden.

Förmodligen finns det en massa arbetsmarknads- och näringlivssynpunkter på detta så kom gärna med mothugg!

Jappe

F

F.d. 29954

Guest

Jag var sommarbarn på en relativt liten gård i södra Finland under många somrar. Bönderna där var egentligen flyktingar från Karelien efter kriget och de hade fått ca 30 hektar ersättnings jord för den som de var tvunga lämna kvar i Karelien.

Dessa strävsamma människor har präglat mig djupt. Mer än min frånvarande mor och far. Ingen i dagens samhälle skulle ens tro hur ekonomiskt sinnade de var. Inte dumsnåla, men ekonomiska hela linjen.
Exempelvis torkade de själva sin säd och sålde först när priserna var bra. De hade en märklig besättning av köttdjur som gick i stort sett fria i ängsmarkerna och därifrån skördade man kött vid behov, där gick nötkreatur, får och grisar. Beståndet anpassades så att merparten slaktades vid senhösten då skulle vinterfoder åtgången minimaliseras. Ingen kraftfoder för något djur. Koskit var fortfarande fasta måckor som man kunde elda med som förritider, om man ville. Maskineriet var en gammal Fordson Major som alla var nöjda med. Inga bidrag, men en omättlig skatteverk som myndighetsstöd. Fyrahundra höns gav småslantar året om och berikade också menyn minst en gång per vecka.

När jag sedan kom till Sverige och fick se här hur man sköter jordbruk blev jag förvånad, som av så mycket annat. Visst har byråkratin med jordbruksnämn och politik förstört mycket för dagens bönder, men jag ser samma tafatthet hos bönder som i övrigt i sammhället. Ibland tror jag folket här är drogade med något lugnande då de agerar som Zombies. Dagens bönderi är en ofantlig miljonrullning som saknar kamrer. Bönderna själva gör ingeting annat än ringer med telefonen efter servicefolk till sin datoriserade ladugård eller till sina maskiner. Kan ni tänka att en stordel ab bönderna kör med bensinbilar! Fast de har diesel på gården. De köper tom sitt kaffe från Lantmannen! Dyrare butik hittar man inte. Och så är det över hela linjen, ingen kostnadskontroll som helst. Dyrt är fint! Och det senaste skall det vara. Knällpellar.

Om de säljer något direkt från gården sätter de maxpriser och undrar varför affärerna går dåligt. Alla skyller på EU, men det är en undanflykt. Det går att driva jordbruk med bra resultat, men då får man vara kvickfotat och odla sådant som ger bra avkastning. Jag känner några bönder som ha "ordning i skallen" och de klarar sig mycket bra, utan bidrag.. Samma sak som med Husbilar. Mitt konto för husbilen är kanske ca 30.000kr med ink allt. (ca 1000 mil/år) Herr Svensson bränner av kring 100.000 - 150.000kr för samma sak. Bortskämda människor som vill åka i första klass....

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag hade så gärna köpt kött från bonden eftersom jag sjärl hade gård med min före detta.
Ibland åker vi till Ytterby och handlar där men kravkött är för dyrt. Jappe du har kanske inte en kotte att bry dig om än dig själv. Hur mycket kan du om jordbruk?

Så plötsligt kan så många så mycket om jordbruk.

Vi köper bara svensk kött. Helst skulle jag ju vilja köpa kött från mindre gårdar. Men var?

Framsidan

Här kan du köpa ekologiskt kött och grönsaker mm. Om man vill köra ett par mil från Göteborg.

http://www.godebergsgardsbutik.se/

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag var sommarbarn på en relativt liten gård i södra Finland under många somrar. Bönderna där var egentligen flyktingar från Karelien efter kriget och de hade fått ca 30 hektar ersättnings jord för den som de var tvunga lämna kvar i Karelien.

Dessa strävsamma människor har präglat mig djupt. Mer än min frånvarande mor och far. Ingen i dagens samhälle skulle ens tro hur ekonomiskt sinnade de var. Inte dumsnåla, men ekonomiska hela linjen.
Exempelvis torkade de själva sin säd och sålde först när priserna var bra. De hade en märklig besättning av köttdjur som gick i stort sett fria i ängsmarkerna och därifrån skördade man kött vid behov, där gick nötkreatur, får och grisar. Beståndet anpassades så att merparten slaktades vid senhösten då skulle vinterfoder åtgången minimaliseras. Ingen kraftfoder för något djur. Koskit var fortfarande fasta måckor som man kunde elda med som förritider, om man ville. Maskineriet var en gammal Fordson Major som alla var nöjda med. Inga bidrag, men en omättlig skatteverk som myndighetsstöd. Fyrahundra höns gav småslantar året om och berikade också menyn minst en gång per vecka.

När jag sedan kom till Sverige och fick se här hur man sköter jordbruk blev jag förvånad, som av så mycket annat. Visst har byråkratin med jordbruksnämn och politik förstört mycket för dagens bönder, men jag ser samma tafatthet hos bönder som i övrigt i sammhället. Ibland tror jag folket här är drogade med något lugnande då de agerar som Zombies. Dagens bönderi är en ofantlig miljonrullning som saknar kamrer. Bönderna själva gör ingeting annat än ringer med telefonen efter servicefolk till sin datoriserade ladugård eller till sina maskiner. Kan ni tänka att en stordel ab bönderna kör med bensinbilar! Fast de har diesel på gården. De köper tom sitt kaffe från Lantmannen! Dyrare butik hittar man inte. Och så är det över hela linjen, ingen kostnadskontroll som helst. Dyrt är fint! Och det senaste skall det vara. Knällpellar.

Om de säljer något direkt från gården sätter de maxpriser och undrar varför affärerna går dåligt. Alla skyller på EU, men det är en undanflykt. Det går att driva jordbruk med bra resultat, men då får man vara kvickfotat och odla sådant som ger bra avkastning. Jag känner några bönder som ha "ordning i skallen" och de klarar sig mycket bra, utan bidrag.. Samma sak som med Husbilar. Mitt konto för husbilen är kanske ca 30.000kr med ink allt. (ca 1000 mil/år) Herr Svensson bränner av kring 100.000 - 150.000kr för samma sak. Bortskämda människor som vill åka i första klass....

Jag skulle också åka första klass om jag hade råd skulle inte du? Svarar bara på sista meningen i ditt inlägg det övriga får Sveriges bönder svara på.
Åke:)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Varför inte gå tillbaka till ämnet? Jakten på billiga livsmedel som leder till djurplågeri & dåliga levnadsförhållanden för boskapen.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Varför inte gå tillbaka till ämnet? Jakten på billiga livsmedel som leder till djurplågeri & dåliga levnadsförhållanden för boskapen.

Bennie

Jag uppfattar en Negativ ton i din tillrättavisning, knappast lyhörd och hänsynstagande som du skriver att man skall vara i ditt inlägg om Negativ ton i klubben, inlägg 11. Det är Jappes råd och inte din.
Åke

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag uppfattar en Negativ ton i din tillrättavisning, knappast lyhörd och hänsynstagande som du skriver att man skall vara i ditt inlägg om Negativ ton i klubben, inlägg 11. Det är Jappes råd och inte din.
Åke

Det finns inget negativt i vad jag skrev, bara en önskan att återgå till ämnet som är mycket intressant. Är det möjligen tråden En negativ ton i klubben som fått dej så lyhörd & snarstucken?

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Zero, jag uppfattar nog att det är du som står för den negativa tonen? ;)

Toppen