• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig husbil?

F

F.d. 12300

Guest
Sv: Billig husbil?

Ang. det jag fetat: Tack för tipset.

Jag håller med Bengt-Åke Linder om att bilen är intressant. Jag kollade på bilderna och jag gillade rund-sittgruppen. Inte olik den jag är van vid i husvagnar. Mysplats för två och sittplats för många!

Jag vill också meddela att vi har en ev. affär på gång. Vi ska träffa den nuvarande ägaren efter julhelgerna. Vi fick ett tips av en kompis som sett en annons i någon branschtidning.

Tack igen alla för alla tips.
Kolla transport styrelsen tidigare ägare många målvakter är inte 08 utan 07 inte så jätte seriösa men det kan gå bra en då

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo husbilen jag länkade till är ju bara en modellrekomendation och alla har vi ju våran engen uppfattning om hur en husbil skall vara .
våran 1:a passade oss när vi köpte den men då hade vi ju 3 barn med oss och det som vi störde oss på den var ju detta med att ha en massa skor på golvet just där köket var samt att behöva ha soppåsen hängades på ytterdörren som blockerade låset när den var full = svårt att låsa upp .

Det ni kommer märka med en helintegrerad är ju den enorma rymden som är framme vid stolarna och kan man stå ut med att sänka ner sängen i fram = 15 sekunder så är det ju bra volym i dom .

Kika gärna i mitt garage , dock är våran (tyvärr) 6,45 m så den blir dyrare på färjorna .

Ni har ju många firmor där på kusten men jag tycker lite så att vill man köpa en importerad bil så kan man lika gärna åka ner själv och slippa betala mellan handen en massa pengar bara man vet vilken modell man vill ha .

Ni har ju PR husbilar väldigt nära samt Forsbergs men billigaste affären är ju Import men då får man ta med i beräkningarna att handlarna inte ger samma service till ägare med importerade bilar .
Fanns det inte en också på väg mot Uddevalla på krönet strax efter avfarten VBG /Trollhättan ?

Samt kolla med transportstyrelsen så inte husbilen är belånad via ett finansbolag = skulden följer bilen om säljaren väljer att göra ett bedrägligt betende genom att inte betala av skulden .

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej...

Jag tror inte husbilslängden har så stor betydelse på biljett-priset så länge man stannar under 8 m,
på t.ex TT-line betalar man 100 kr metern över 6,01m och på Scandlines handlar det ockå om ngn hundralapp över 6m. Detta bör ställas i relation till friheten att välja den husbil man vill ha, och hur ofta man åker färja..
Lycka till

Libom

Senast ändrad:
F

F.d. 29781

Guest

Jag lyfter min egen fråga från tidigare i tråden:

"Angående 6 m-gränsen. Jag har läst ? hört ? (minns inte) att den har/ska ändras. Någon som vet mer?"

Dvs är 6 m-gränsen på färjor och broar på väg att ändras? Eller har den redan ändrats?

Hej lilla My!
Eftersom du bor i Vänersborg vill jag rekomendera att du tar en tur till Husvagns-Svensson i Lidköping. Där blir du trevligt bemött och har stor chans att hitta det du söker. Småfel på vår nya bil (bodelen) har dom fixat utan diskusion.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

6 m????

Det är ju också mycket intressant om man kan stå på vanlig parkeringsficka eller om man måste ställa sig på nån "HB-plats".
Tror att gränsen går vid 6 m för vanlig P-ruta - eller?

Hyvää Juoloa! :)
Imorrn bitti bär det av till finlands-svenska trakter utanför Jakobstad.

F

F.d. 2577

Guest

När vi skall parkera på en större parkering väljer vi en plats där vi kan backa in överhänget så det inte stör omgivningen. Värre är det bredden tycker jag, bilen är 2,4 m
en normalficka är 2,5 så här gäller det att hitta en i ytterkant om man inte vill ha märken i sidorna, eller irritera andra. Har ännu inte fått arga blickar eller glåpord. Men som sagt man kan inte ställa sig varsom helst.
Leffe

F

F.d. 26625

Guest

Billigt ? Om ni skall ha någon for an ekonomi i erat husbil köp så måste ni köpa privat ex blocket. priser: gammal bensinare 50-80´ diesel från 80´turbodiesel från 100´
Det är skicket som avgör men en 2.5 t diesel fungerar bra. vi köpte våran fiat 91 av en privat person som i sin tur importerat den från Tyskland 2001 och körde massor med den sålde den 6 är senare tappade ca 15`på den. Angånde myten/problemen med 5v så hadde vi inga problen vi körde 3500 mil med lite för mycket olja i lådan och inga segdragningar på 5an ! Nu har vi en 2006 Fiat/TEC funkerar mycket bra köpt privat på Blocket.

F

F.d. 660

Guest

Hej...

Jag tror inte husbilslängden har så stor betydelse på biljett-priset så länge man stannar under 8 m,
på t.ex TT-line betalar man 100 kr metern över 6,01m och på Scandlines handlar det ockå om ngn hundralapp över 6m. Detta bör ställas i relation till friheten att välja den husbil man vill ha, och hur ofta man åker färja..
Lycka till

Libom

Hur ofta man åker färja är ju lite individuellt men visst skiljer det mer än nån 100-lapp.
Scanlines tar turen Helsingborg-Helsingör från årskiftet 770:- tor. upp till 6m, över 6m kostar det 1540:- , det blir väl dubbla priset?
bron kostar 395:- resp 790:- enkel väg

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej

Vår första bil köpte vi delvis för att pröva livet i husbil men vi tänkte också på att det skulle bli billigare med färjor om den var 6 m eller under. Idag med facit i hand...köp en bil att trivas i! Utrymme är i dag mycket viktigare för oss, de hundra lappar det handlar om på färjor när bilen är över 6 m, är "smällar man får ta" vi bara älskar rymden i vår husbil. Gubben skall ju inte behöva gå ut för att jag skall komma åt spisen!!!!:D Tänk också på att det är viktigt att sova gott och bekvämt. När ni tittar på bil, prova sängen :rolleyes: och soffan ligg i den, sitt i den, sväva ut och känn hur det känns. Nu har jag nog svävat ut tillräkligt :twitcy: jag tror ni förstår hur jag menar.

PS/ Motorn är en viktig del, det är ju trotts allt den som skall dra hela lasset!

F

F.d. 2577

Guest

Om man nu vill åka ekonomiskt, då får man göra lite mer jobb än att ta första färjelinle man hittar. Enl. TT-ferries ny prislista kostar det 750:- + 100:-/m över 6 meter. I rubriken står att upp till 5 personer kan åka med. OK det är enkel resa utan medlemsrabatter. Resan gäller Trelleborg- Travemunde.
Leffe

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Hej Lilla MY
Åk till Tyskland och köp bilen. Flera handlare i Tyskland köper in ett antal bilar varje år och har dom som uthyrningsbilar ett år sen säljs dom. Själv köpte jag en sådan förra hösten Hos Letex Caravan Centre i Berlin. Handlaren (ett familjeföretag) var mycket tillmötesgående och lätt att ha att göra med. Bilen var en 07:a dvs ett år gammal och hade bara gått 1400 mil. Den var som ny. Jag betalade bara 272 000 kr för den. Det är en 5,6 m alkovbil med 120 hk diesel, separat dusch, AC, och en massa extrautrustning. Verkligen mycket bil för pengarna.
Lycka till!
// Sture

F

F.d. 7222

Guest

Hej alla!
Jag har anmält mig som medlem idag. Jag är inte medlem än men kan skriva. Min fråga är till de som kan tipsa om det jag skrev i rubriken. Jag och min man vill köpa en husbil. Jag är uppvuxen i en familj med husvagn. Jag har bara positiva minnen från semestrar med familjen i husvagn. Campinglivet vill jag föra vidare i min familj men en husbil är det vi vill ha. Hur hittar man en bra men billig bil? Finns det några billiga? Var letar jag smartast? Blocket? (där kollar jag) Andra siter? Oj vad många frågor det blev.

Hej igen!

Några saker som jag också tycker man ska tänka på är:

Har bilen stor eller liten kyl-frys? (Vi har stor kyl med sep.frysdel ovanpå och gillar det)

Är det plats nog att passera köksdelen när någon lagar mat där? (Vi föredrar vinkelkök).

Finns det elpatron för värmen eller är det bara gasolen som får alstra värmen. Vi var på väg att köpa en tysk-importerad, men backade ur när vi såg att den bara hade gas-värme. Vi hittade sedan en likadan svensksåld bil och då hade den även el-patron. Skönt att slippa använda dyr gas om man står på en camping och har tillgång till el.

Vill ni ha vattenburen värme (ofta dyrare) eller luft-värme som ju är det vanligaste.

Air-bag, finns det en eller två? Det är ju bra om även passageraren är skyddad.

Går det att duscha utan att hela golvet på toan blir sjöblött. Separat dusch är att föredra. Det underlättar om någon annan vill använda toadelen strax efter att någon duschat.

Lycka nu till med husbilsletandet.
God Jul o.s.v.
Alf

F

F.d. 9480

Guest

Hej alla!
Jag har anmält mig som medlem idag. Jag är inte medlem än men kan skriva. Min fråga är till de som kan tipsa om det jag skrev i rubriken. Jag och min man vill köpa en husbil. Jag är uppvuxen i en familj med husvagn. Jag har bara positiva minnen från semestrar med familjen i husvagn. Campinglivet vill jag föra vidare i min familj men en husbil är det vi vill ha. Hur hittar man en bra men billig bil? Finns det några billiga? Var letar jag smartast? Blocket? (där kollar jag) Andra siter? Oj vad många frågor det blev.

Hej!
Det vettigaste är nog att hyra en husbil först, då finner du ganska snart vad du vill ha.Själv har jag blivit med för många husbilar ( 3st) så jag hyrde ut Elnaghen i sommras till ett par som just ville känna lite på alkov-helintergrerad. Dom kom fram till att en helintergrerad ska det bli! Att lägga ut en massa pengar och sedan att detta var inget för mig är ju inte så kul. Eller köp en mkt billigt, jag köpte en för ca 50 000:- bara för att "prova på" då är det ju inte så svårt att sälja dom igen om du tröttnat!

Toppen