• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilkamera-lagligt eller inte

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Var tidigare mycket prat kring bilkameror...och om dessa är lagliga eller inte.
Antar att en hel del kör omkring med bilkamera idag...jag gör det+en actionkamera. Har haft dem i 2 säsonger och blivit stoppad 2 ggr av polis utan reaktion. De har tittat om jag har rätt däckdim. och körkort samt det obligatoriska blåset. Min fråga är... om någon blivit bötfälld eller stoppad för sin bilkamera ? Eller känner till något rättsfall med dom.

P

Pumbaa

Guest
Sv: Bilkamera-lagligt eller inte

Hej. Vi kör med kamera i både husbilen och personbilen. Vi har samma erfarenhet som du. Stoppad av polisen för kontroll av nykterhet och körkort. Ingen reaktion på kameran. Vi tänker fortsätta att använda dessa. Funderar också på att sätta kamera på Motorcyklarna. Har fått en del häpnadsväckande trafikbeteenden på film.

F

F.d. 53358

Guest

Att det ska vara så svårt för lagstiftande myndigheter att göra sitt jobb och bestämma hur det ska vara. ja eller nej.
Om en snickare skulle vara så vankelmodig, då fick han aldrig kapat en enda bräda och inga hus blev byggda.
:wub:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så länge vindrutekamerorna inte är lagligt prövade kan man lugnt fortsätta med trafikövervakning under färd. Jag tror inte heller att användning under färd kommer att bli olaglig. Vissa kameror kan användas stationärt för övervakning, tex när rörelse upptäcks, då är användningen tveksam.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

I lagboken nämner man personlig intrigritet som en anledning till att man skall söka tillstånd för bilkamera. Samma lag borde då gälla för, google när de åker omkring och filmar varenda gatstump, Go pro kameror på hjälmar etc som filmar i skidbackar vid cykling m.m. Och för att inte tala om alla flygleksaker som surrar över huvudet och filmar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att inte tala om alla paparazzis!
Googlebilens bilder retuscheras noga för att dölja ansikten, regnummer m.m.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Var tidigare mycket prat kring bilkameror...och om dessa är lagliga eller inte.
Antar att en hel del kör omkring med bilkamera idag...jag gör det+en actionkamera. Har haft dem i 2 säsonger och blivit stoppad 2 ggr av polis utan reaktion. De har tittat om jag har rätt däckdim. och körkort samt det obligatoriska blåset. Min fråga är... om någon blivit bötfälld eller stoppad för sin bilkamera ? Eller känner till något rättsfall med dom.

Enda fallet hittills som är känt är där ett bussbolag ansökt om tillstånd för att få ha en kamera i framrutan. De fick inte tillstånd beviljat, så det är enligt min mening ytterst tveksamt till att en privatperson skulle få tillstånd till kameraövervakning från bilen.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Enda fallet hittills som är känt är där ett bussbolag ansökt om tillstånd för att få ha en kamera i framrutan. De fick inte tillstånd beviljat, så det är enligt min mening ytterst tveksamt till att en privatperson skulle få tillstånd till kameraövervakning från bilen.

Det är stor skillnad i tillståndsgivande mellan företag och privatpersoner. För företag krävs mer.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Det är stor skillnad i tillståndsgivande mellan företag och privatpersoner. För företag krävs mer.

Inte när det gäller tillstånd enligt kameraövervakningslagen.

Finns tydligen ett fall som gäller en privatperson:

"Länsstyrelsen i Skåne har avslagit en ansökan från en person som ville ha en vindrutekamera. Ärendet är överklagat.

– Detta ligger hos Förvaltningsrätten och vi väntar på en dom därifrån. Vi följer utvecklingen, men har inga synpukter ännu, säger juristen Martin Hemberg"

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Tror inte att det är någon privatperson som sökt tillstånd...
Isåfall intressant att följa..
Vi har så många förbud hit och dit i lagboken...att myndigheten inte har resurser att hålla reda på och lagföra allt:wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med en lov som er uklar så vil en søknad nesten uten unntak bli avslått til lovteksten er blitt tolket av retsvesenet.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Ja, förvirringen är total !

Bilkameror kräver tillstånd - Transportarbetaren

"
– Har man en kamera som är riktad mot en plats där allmänheten rör sig, som gator och torg, så behöver man tillstånd, säger han.
*Varaktigheten för uppsättningen av kameran spelar visserligen roll. Nicklas Hjertonsson säger att om man kör runt kvarteret vid ett enstaka tillfälle och filmar krävs antagligen inget tillstånd. Har man en kamera uppsatt med avsikten att filma varje resa till jobbet, borde däremot tillstånd krävas, även om man plockar ur kameran efter varje tur. Här saknas dock praxis, eftersom inget ärende av det här slaget har prövats i domstol. "

Undrar hur de skulle reagera om folk som blev filmade på gator i tid och otid och upplagda på tuben skulle börja stämma filmarna, skulle alla typer av kameror bli förbjudna på allmän plats !?
De får nog snart bestämma sig för vad som gäller vid filmning på allmän plats med tanke på vad man kan se på div. videosajter.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Om jag vill..filma och ha koll på vad fåglar gör hela dagarna? För de de flyger inte bara omkring och kvittrar och äter frön ...vad är då skillnaden om jag monterar kameran i en husbil eller i en fågelholk ;)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Om jag vill..filma och ha koll på vad fåglar gör hela dagarna? För de de flyger inte bara omkring och kvittrar och äter frön ...vad är då skillnaden om jag monterar kameran i en husbil eller i en fågelholk ;)

Du kommer att få fler fåglar på filmen från holken :D:D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Undrer om de vil kreve tilstånd fra de som kjøper Subaru 2015 modeller med 2 kamera permanent montert :D
Det er litt uklart hvor enkelt det er å hente ut filmen(e) fra disse kamera, og hvor lenge de lagrer. EyeSight er namnet på opsjonen som først og fremst er laget for å hindre påkjørsel :cool:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Undrer om de vil kreve tilstånd fra de som kjøper Subaru 2015 modeller med 2 kamera permanent montert :D
Det er litt uklart hvor enkelt det er å hente ut filmen(e) fra disse kamera, og hvor lenge de lagrer. EyeSight er namnet på opsjonen som først og fremst er laget for å hindre påkjørsel :cool:

Bentley, RR m.m. har väl 4-6 kameror original också :confused:

Det kommer att bli vääldigt svårt för ordningsmakten att kontrollera laglig kontra olaglig filmning i framtiden, filmkameror på alla tänkbara ställen finns redan och fler kommer garanterat.

Personligen bryr jag mej inte ifall jag ovetandes fastnar på film,
är nog mer störande för ljusskygga som inte har rent mjöl i påsen.

Själv har jag 2st IP-kameror i villan, samt en på väg in i husbilen.
i min 300'a har jag gömt en kamera bak i skyltbelysningen samt en kamera framåt gömd i grillen :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Peter det er mange som har mange kamera koblet endast til et display inne i bilen, har kjørt endel med en Toyota Landcruiser Prado i displllayet til back-kamera dukket det opp bilde fra flere kamera rundt bilen ved parkering og sakte manøvrering ellers. Tesla krangler med myndighetene i USA om å erstatte utvendige speiler med kamera som vises på skjerm inne i bilen - dette for å redusere luftmotstanden under kjøring.

Selv utstyrte jeg en hestetransport vi hadde med 4 kamera, ett helt bak ett i hesterommet og ett høyt oppe på hver side foran som dekket dødvinkler som ikke var synlige i de utvendige speilene. Kjørte alltid med alle disse i gang.

Men ingen av disse har opptaksmulighet.

Toppen