• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilköp med problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Har precis köpt en Rapido 9000 2016 av en bilfirma. Enl. annonsen var det vattenburen golvvärme i bilen. När vi tittade på bilen såg vi att det fanns el-golvvärme också. Precis som vår tidigare LMC-bil. Vid vår sista titt på bilen så meddelar säljaren att den elektriska golvvärmen var urkopplad pga något fel. Gjorde mig inte så mycket då det fanns vattenburen golvvärme.
Vid hemkomst konstaterades att det hade blivit överhettning med brännmärke i golvet som doldes av en mindre dörrmatta. Säljaren nämnde inget om brännmärket i golvet.
Sen konstaterades att någon vattenburen golvvärme fanns inte heller.
Inget går att åtgärda i efterhand med garanti att det håller så endast ett avdrag på priset är aktuellt. Enl. Konsumentverket så kan man begära skillnaden mellan fullt fungerande golvvärme och som bilen är nu t.ex vid ett inbyte.
Men hur mycket kan värdeminskningen vara?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har precis köpt en Rapido 9000 2016 av en bilfirma. Enl. annonsen var det vattenburen golvvärme i bilen. När vi tittade på bilen såg vi att det fanns el-golvvärme också. Precis som vår tidigare LMC-bil. Vid vår sista titt på bilen så meddelar säljaren att den elektriska golvvärmen var urkopplad pga något fel. Gjorde mig inte så mycket då det fanns vattenburen golvvärme.
Vid hemkomst konstaterades att det hade blivit överhettning med brännmärke i golvet som doldes av en mindre dörrmatta. Säljaren nämnde inget om brännmärket i golvet.
Sen konstaterades att någon vattenburen golvvärme fanns inte heller.
Inget går att åtgärda i efterhand med garanti att det håller så endast ett avdrag på priset är aktuellt. Enl. Konsumentverket så kan man begära skillnaden mellan fullt fungerande golvvärme och som bilen är nu t.ex vid ett inbyte.
Men hur mycket kan värdeminskningen vara?
Om firman vid köpet har angivit att elvärmen är urkopplad p.g.a. att den är trasig, blir det kanske svårt att kräva ersättning för det i efterhand?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr kan man inte lita på försäljarna av husbilar, det krävs att man som köpare kontrollerar vad man egentligen köper, kan kanske tyckas konstigt men så ser marknaden ut, att sedan förhandla i efterhand ,när man inte fått vad man tror sig betalat för är svårt.
Visst finns det konsumentköplagar Arn osv, men det blir en långdragen process
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Om firman vid köpet har angivit att elvärmen är urkopplad p.g.a. att den är trasig, blir det kanske svårt att kräva ersättning för det i efterhand?
Visst är det så men aldrig nämnt att det varit typ glödbrand i golvet.
Hade inte gjort mig något om det funnits den utlovade vattenburna golvvärmen
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Tyvärr kan man inte lita på försäljarna av husbilar, det krävs att man som köpare kontrollerar vad man egentligen köper, kan kanske tyckas konstigt men så ser marknaden ut, att sedan förhandla i efterhand ,när man inte fått vad man tror sig betalat för är svårt.
Visst finns det konsumentköplagar Arn osv, men det blir en långdragen process
Konsumentlagen är rätt så klar vad som gäller.
Åtgärda felet
Häva köpet
Ekonomisk ersättning för utebliven produkt/värdeminskning
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst är det så men aldrig nämnt att det varit typ glödbrand i golvet.
Hade inte gjort mig något om det funnits den utlovade vattenburna golvvärmen

Om inte den vattenburna finns alls, och det är utlovat, är det ju naturligtvis en helt annan sak.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag hade skrivit till säljaren, påtalat felet, meddelat att hävningsrätt kommer att påkallas om överenskommelse avseende ekonomisk kompensation inte överenskommits skriftligt senast 2023.03.15.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
För att förstå. Om den elektriska golvvärmen inte fungerar samt att bilen saknar den angivna vattenburna golvvärmen. Saknar du då helt uppvärmning i bilen eller har du radiatorer?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Inte säkert annonsen är till mycket hjälp. Oftast skriver de "med reservation för felskrivningar" i annonsen.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Nja, detta är ett knivigt fall.
Köparen har en viss undersökningsplikt, köplagen § 20.
Även om det är juridisk person som säljer till privatperson.
Säljaren uppgav att elvärmen var ur funktion.
Köparen bör själv bilda sig en visuell uppfattning om det han köper och brännmärke under en matta är ett gränsfall för detta.
Som jag uppfattar din husbil, så har den vattenburen uppvärmning och dubbelgolv. Då finns vattenburen golvvärme!
Jag tror inte att köplagen är så stabil att luta sig på i ditt fall, utan framför hur du uppfattat köpet och åberopa företagets Goodwill.
Försök få fram en förlikning då båda parter blir nöjda.
Att driva detta rättsligt kan jag inte rekommendera dig att göra.
Lycka till.
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Nja, detta är ett knivigt fall.
Köparen har en viss undersökningsplikt, köplagen § 20.
Även om det är juridisk person som säljer till privatperson.
Säljaren uppgav att elvärmen var ur funktion.
Köparen bör själv bilda sig en visuell uppfattning om det han köper och brännmärke under en matta är ett gränsfall för detta.
Som jag uppfattar din husbil, så har den vattenburen uppvärmning och dubbelgolv. Då finns vattenburen golvvärme!
Jag tror inte att köplagen är så stabil att luta sig på i ditt fall, utan framför hur du uppfattat köpet och åberopa företagets Goodwill.
Försök få fram en förlikning då båda parter blir nöjda.
Att driva detta rättsligt kan jag inte rekommendera dig att göra.
Lycka till.
Javisst har köparen en viss undersökningsplikt. Då har väl säljaren en viss upplysningsplikt. Inte bara upplysa om att saker är ur funktion utan varför och att det uppstått en glödbrand i golvet.
Det finns inget som säger att om det är dubbelgolv det är per automatik vattenburen golvvärme. Där har du fel precis som tidigare ägare tydligen hade samma tro. En ekonomisk ersättning för "förlorat värde" då vid ev. försäljning/inbyte, avdrag utan tvekan kommer göras.
Jag vet vilka skyldigheter och rättigheter jag har och jag utgår inte från att alltid bli lurad förän motsatsen bevisats.
Konsumentverket har svarat att en ekonomisk ersättning/prisavdrag bör utbetalas beräknad på värdeminskningen då ingen golvvärme finns.
Bilen är ju rätt så ointressant för åretruntanvändare eller köpare i norra delen av Sverige.
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Tackar för alla inlägg som gjorts men ingen har kommenterat det inlägget egentligen handlade om nämligen nivån på eventuell ersättning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Eftersom du vet vilka rättigheter och skyldigheter du har är väl denna tråden ganska onödig. Nivån på ersättning är ju inget som vi på ett husbilsforum kan uttala oss om, det är väl snarare på ett forum som har kompetens inom rättskunskap det ska diskuteras. Det finns förvisso säkert folk med kompetens inom rättsväsendet här i HBK också men för någon att säga att du ska ha 100 kronor eller 100 000 kronor i ersättning går ju inte utan det måste ju isf avgöras rättsligt och inte genom tyckande i ett forum.

Det är även intressant om du kan återkoppla till vad du och företaget kommer fram till, detta kan ju ge en fingervisning om vilka eventuella prisskillnader det ska vara på bilar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen