• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilens vägmätare eller navigatorns ?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Bilens vägmätare eller navigatorns ?

GPSén uppgift är att veta exakt var du är just när du tittar på den. Då har den en exakthet på ca 5 till 30 meter, I min flygmaskin finns två av varandra oberoende GPS ér som dessutom har egna antenner och även där skiljer det sig i avstånd till en given punkt=landningsplats eller brytpunkt. Kan dock lita på denna i att alla fall och vet att den är exakt inom 5 till 30 meter Tror att folk överskattar sin GPS och att vägmätern i bilen nog inte är så tokig då det talar om vilken sträcka du tillryggalagt. Vet att det går att mäta med GPS men tar avstånd men en nypa salt.
GPS en är ju ett hjälpmedel och ingen gud

Hälsningar:music-icon::music-icon:
Bror

F

F.d. 346

Guest

Hej alla fartdårar!

Jag äger ett laserinstrument för att kontrollera hastiget. Tekniken kan liknas vid ett radarinstrument eftersom det sänder ut signaler som sedan studsar tillbaka till mätaren. Jag har gjort mätningar när vi kört vår Honda CRV -05 och där visar bilens hastighetsmätare +11 kmh med sommardäcken och +8 kmh med vinterdäcken. Detta är absolut inget "proffsinstrumet" men tekniken är enkel, den sänder pulser med en viss frekvens och räknar ut hur långt tid det tar innan pulserna har studsat tillbaka. Polisens grejer jobbar med samma teknik. Jag tror att alla bilars hastighetsmätare visar lite för hög hastighet!

Om någon vill låna instrumentet är det bara att komma förbi!!

Anders :):):):):):):)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Min bestämda uppfattning (baserat på min marina erfarenhet) är att GPS duger fullgott för att under angivna förhållanden (rak och plan vägsträcka) kalibrera hastighetsmätaren.

Som vägmätare för längre sträckor känns GPS däremot som ett osäkert instrument, men det är väl inte heller lika väsentligt; vi märker förhoppningsvis när vi kommit fram. Jag är inte helt säker på att alla bilar har en helt rätlinjig korrelation mellan fartvisning och vad vägmätaren visar. I moderna bilar som har elektronisk fartgivare kan man föreställa sig att fabrikanten kan presentera en önskad felvisning i enbart hastighetsmätaren?

aake

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Bonzo,
ju mer kuperad terräng man kör i, observera då att GPS'en enbart mäter sträcka (och hastighet) utmed
horisontalplanet. På en väg färdas bilen även i vertikalplanet (= upp- och nedförsbackar). Jämför med att lägga
ut ett lina som följer ojämn mark, när man sedan drar ut så linan blir rak så blir blir den längre = bilens körda sträcka.

Det innebär att GPS'en visar för kort vägsträcka och för låg hastighet (jfr med hundvaktens iaktagelse), allt beroende
(obs varierar) hur kuperad terrängen är. Vill man så kan man alltid ta hjälp av gamle Pythagoras sats, lutande plan, etc.

Instämmer i bror.axelssons och aaekes uppfattningar om GPS'en och dess användning/tillförlitlighet". Jag tycker
att de ”handels GPS’er som vi kan köpa är helt ok men de är inte fullkomliga och duger inte till att visa sanningen
i mer än under ytterst speciella förutsättningar. Dvs absolut inte förbi fartkameror i upp- eller nedförsbackar!

I eftermiddag seglar vi över till Läsö – just nu suger sjön mer än husbilen!
/ Önskar alla HBK-are en trevlig, varm och skön helg, Bengt

F

F.d. 3581

Guest

Bengt,
skulle man inte kunna tänka sig att GPS:en är så smart att den även beräknar sträckan i horisontalplanet, och tar med den i totala sträckan.?
Min GPS visar även altitud (det gör nog alla) - alltså 3D - under förutsättningen att den kan "se" minst tre satelliter.
Normalt kan den ta emot information från upp till tolv..
Kan den bara se två satelliter så anger den att altitud ej kan beräknas.

Bara en tanke....
Trots allt så är det ett imponerade system, att vi här på vår jordplätt kan veta positionen inom en meters precision med hjälp av dessa små månar däruppe.

DS

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
GPS'en mäter ändå ganska korrekt avstånd i kuperat terräng.
Det stämmer att den bara mäter avståndet i horisontalplanet, men eftersom den tar en nu punkt/värde minst var sekund (normal GPS) så blir skillnade därför inte så stor på ett lutande plan (det blir som backen omvandlad till en trappa där man mäter längden på trappsteget var sekund)

Är bara backen "superbrant" och man färdas i extrema hastigheter så blir felvisningen inte stor med 1 sekunders trappan.

Våra profs GPS'er som vi använder vi fordons verifieringar har flerdubbla mottagare och lagrar position flera gånger snabbare än var sekund och tar också hänsyn till altitudsskillnad, om även en "svensson" GPS har med altitud i beräkningen av sträcka är tveksamt eftersom just altitud är sämre upplösning på än färdad sträcka.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nja våra handels GPS'er hanterar bara positioner (long/lat) i horisontalplanet oavsett höjder och adderar sedan
bara ihop dessa delsträckor i horisontalplanet (att följa terrängen blir då alltid längre).
3-D visning eller ej förändrar inget i det sagda.

Höjdangivelser fanns ex med i min gamla Garmin Street Pilot 2620, men då bara som information = inte med i
några beräkningar, det skulle bli alltför komplicerat och dyrt (redan denna 2660 kostade på sin tid > 13.000 Sek
utan att vara bättre avseende sträckor, etc).
/ Hälsn, Bengt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jannew lite ytterlighetsfall,
om backen stupar med 90 ° = fritt fall, så blir den verkliga fallhastigheten mycket hög, men GPS'en
skulle visa att hastigheten var 0 km/tim (om fallet varar tillräckligt länge för att kunna mätas).

Att du tar fallet i flera steg/mätningar/etapper har ingen påverkan på utfallet med ett lutande plan
i jämförelse med ett horisontellt plan, med ref till "linan" i inlägg 24 ovan.

För min del är GPS'en tillräckligt bra, men man bör vara medveten om att den varken är exakt eller ofelbar!
Under vissa ideala förhållande, t.ex på sjön är det horrisontella planet garanterat och då blir allt Ok,
om man nu inte befinner sig på en ubåt förståss.
/ Bengt

Toppen