• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startade inte med Preem Diesel

F

F.d. 54801

Guest
Hade problem med min Knaus,Fiat Ducato 2,8 TDJ.
Vägrade starta, trots att alla värden var som det skulle.
hade diagnosticinstrument inkopplat, inga felkoder.
Till slut tömde vi ut all diesel från tanken (Preems diesel).
I med ny diesel från grannens dieseltank.
Sen startade bilen.
Någon mer som har någon liknande erfarenhet?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Hade problem med min Knaus,Fiat Ducato 2,8 TDJ.
Vägrade starta, trots att alla värden var som det skulle.
hade diagnosticinstrument inkopplat, inga felkoder.
Till slut tömde vi ut all diesel från tanken (Preems diesel).
I med ny diesel från grannens dieseltank.
Sen startade bilen.
Någon mer som har någon liknande erfarenhet?

Kunne det tænkes, at tanken var fyldt med kondensvand, som lå i et lag under dieselolien?

Og når du tømte tanken, så fik du vandet med ud. Lagde du mærke til, om der var forskel på det, du tømte ud af tanken?
 
F

F.d. 54801

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Vi tappade även upp i en glasburk för att kunna se om det skiktade sig, men inte.
Dieseln luktar som terpentin, inte alls som diesel gjorde förr i alla fall...:cool:
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Du skulle skicka ett ett prov till Preem ock se vad dom svarat Kunde vara intressant om det är flera med liknande problem
Leffe
 
F

F.d. 54801

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Har varit i kontakt med dom, men inte fått besked om hur dom ställer sig.
Dom kan få 60 liter som prov....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Träffade en Engländare i somras och dom kunde inte köra sin dieselbil på svenskt miljöbränsle
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Hade problem med min Knaus,Fiat Ducato 2,8 TDJ.
Vägrade starta, trots att alla värden var som det skulle.
hade diagnosticinstrument inkopplat, inga felkoder.
Till slut tömde vi ut all diesel från tanken (Preems diesel).
I med ny diesel från grannens dieseltank.
Sen startade bilen.
Någon mer som har någon liknande erfarenhet?

Tankade tidigare nästan uteslutande Preem men så började motorn bli svårartad vid varm motor. Efter otaliga kontroller på verkstaden kunde vi konstatera att filtret var totalt igensatt med en svart smörja, enligt verkstaden pga att Preem blandar i biodiesel av tallolja. Rekommenderades av tanka Statoil istället och nu inga problem längre.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Tankat Preem i 6-7 år utan problem.
Ryker mindre, drar mindre.
Ford 2002/Fiat 2011.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Tankat Preem Diesel i många år utan problem, men tankade H-bilen på en Preemstation, mindre obemannad, i mellansverige i sommar och fick en bil som gick väldigt illa ryckte gick ojämnt och rykte lite mer än normalt, efter att kört slut och tankat nya 75 liter o 10-12 mils körning blev bilen normal och har så varit därefter, vad felet var det kanske man borde forskat i.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Hej

Jag har kört min fem husbilar i huvudsak på Preem diesel. Det har aldrig varit några problem. Jag gissar att det har varit något lokalt problem med den lokala stationen.

Bil 1 FIAT 2,5 td, 1997, 2 år
Bil 2 FIAT 2,5 idtd, 2000, 5 år
Bil 3 FIAT 2,8 tdi, 2005, 2 år
Bil 4 FIAT 2,8 tdi, 2006, 5 år
Bil 5 Mercedes 3,0 V6, 2010, 1 år
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

jag har slutat tanka på Preem också pga att man får ut mindre mil av det ca 18 mil av det
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Motor, tror jag att det var, som gjorde en test där de kollade hur långt en bil gick på samma mängd bränsle från olika leverantörer.
Man använde en rullande landsväg och samma bil för testet.
Preem kom sist med kortast sträcka.
OK kom näst sist.
Sedan var det jämt skägg mellan ST1, Statoil mfl, som alltså kom längst.
Om jag inte minnas fel skilde det ca 5% mellan bäst och Preem.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Motor, tror jag att det var, som gjorde en test där de kollade hur långt en bil gick på samma mängd bränsle från olika leverantörer.
Man använde en rullande landsväg och samma bil för testet.
Preem kom sist med kortast sträcka.
OK kom näst sist.
Sedan var det jämt skägg mellan ST1, Statoil mfl, som alltså kom längst.
Om jag inte minnas fel skilde det ca 5% mellan bäst och Preem.

Finns säkert tester som säger att alla bolagen är bäst någongång, tror det bara är struntprat då vissa går bra och andra inte alls. Sedan vet jag att tankbilarna fyller på hos olika bolag oxå, så var inte för säker på vilken sort man kör på.
PS! Körde 20 mil längre på Ingos diesel än Statoil:rolleyes::rolleyes:

/Pelle
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

det bästa är väl att bolagen köper bränsle av varandra när det behövs så egentligen så vet man inte vilken diesel man får.
körde tankbil förut och det hände lite då och då inte ofta men ibland tryter det i cisternerna.
så i min mening så är det samma skit i alla.
jag tankar när jag behöver och bryr mig inte så mycket om vilket bolag det är,
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

det bästa är väl att bolagen köper bränsle av varandra när det behövs så egentligen så vet man inte vilken diesel man får.
körde tankbil förut och det hände lite då och då inte ofta men ibland tryter det i cisternerna.
så i min mening så är det samma skit i alla.
jag tankar när jag behöver och bryr mig inte så mycket om vilket bolag det är,
Oavsett om det är samma skit, som du skriver, såg jag med egna ögon vilken gegga som fanns i filtret. Inte så konstigt att startproblem uppstår då.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Så här är det....

Alla bensinbolag byter bränsle med varandra, om du tankar i Göteborg med omnejd så kommer du att få bränsle från St1 depå eller Preem depå (med ett litet undantag), oavsett vad det står på stationsbyggnaden detta för att det är dom enda utlastningsdepåerna som finns i Göteborg.
om du tankar i Sundsvall med omnejd så kommer du få bränsle från Okq8 eller Statoil depå, för det är bara dom två som finns där, alla bolag finns inte på alla orter utan man byter bränsle mellan varandra och stämmer av volymerna med jämna mellanrum.

Åter till västkusten OM du tankar ex Statoil eller Ingo (fd.jet) så är det exakt samma produkt i lastbilen som levererade till dom två , den lastas på Preem eller St1 depå i Energihamnen i Göteborg, Lastplaneraren bestämmer vilken depå som produkten ska lastas på utifrån Volymer, Köer, etc...
Men Statoil har ingen egen depå i Göteborg.
Det som kan avvika är vissa additiv som tillsätts, Ej RME eller Etanol, det är samma innehåll i all produkt som går ut till våra bensinstationer. (man kan få utan dessa om man beställer ex till egen tank).


Om du tankar på Preem i samma region (Göteborg) så kan du vara nästan 100 på att du får Preem-produkt men det kan vara brist på en vara eller fel i utlastningen som gör att även detta kan avvika.
Däremot om du tankar Preem i Sundsvall så kommer du med 99% säkerhet få bränsle från OKQ8 Depå...

Det går alltså inte att göra det så enkelt att man säger att ett visst bolag har bättre eller sämre "soppa" sorry men det håller inte...

När ni sen kommer in på Biodiesel, Rme eller Hvo så blir det ännu krångligare/roligare...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Oavsett om det är samma skit, som du skriver, såg jag med egna ögon vilken gegga som fanns i filtret. Inte så konstigt att startproblem uppstår då.

Frågan är då vilket bolag levererades från då, kan nästan vara vilket som helst, dom verkar byta med varandra där behovet behövs om dom har brist på varan.
/Pelle
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Frågan är då vilket bolag levererades från då, kan nästan vara vilket som helst, dom verkar byta med varandra där behovet behövs om dom har brist på varan.
/Pelle
Om det är så som beskrivs ovan är det ju nästan kriminellt, man får ju inte alls den vara man betalt för, eller?
Men oavsett så fanns det svart gegga i filtret!
 
Toppen