• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen laddar inte

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej på er.
Jag har problem med att bilbateriet inte laddas när jag har anslutit ström till husbilsdelen.
Bateriet i husdelen laddas utan problem men är det inte meningen att när det bateriet är full laddat skall strömen fortsätta till bilbateriet och ladda upp det åxå?:swoon:
Så sker inte, nu är bilbateriet tomt så jag har varit tvungen att sätta dit en bateriladdare.
Vad kan det vara som är fel?:wideeyed:
Ha DE Turbo
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Det verkar som ditt batteri är dåligt eller så har du något som drar ur det.
Har du kollat så generatorn laddar så mycket som den skall?
Är inte säker på att alla husbilar laddar bilbatteriet från husbilens laddare eftersom det får bra laddning när motorn är igång. Ett bra och fulladdat batteri klarar att stå länge utan laddning.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Ett enkelt sätt att kolla om du har laddning:
Stäng av batteriladdaren och allt som drar ström frän batteriet.
Lossa jordningen till batteriet, håll en 12v lampa mellan kabelskon och minuspolen.
Den ska inte lysa nu. Om den lyser nu så är det något som drar ström från batteriet.
Sätt i laddaren och lampan ska lysa, ev lysa starkare.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bilen laddar inte

Jag har en liten lampa som lyser på radion, kan den vara boven?
Man kanske ska ta av bateriklämmorna när bilen står uppstäld för vinter?
Jag såg att Jula har en laddare som går att ha på hela vintern när bilen står i ide, den underholler bara bateriet, man kanske skulle satsa på en sådan.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Du har ju inte så mycket elektronik i din bil (kollade på vv sida) så det ska inte vara några problem att ta loss minuskabeln när den står uppställd en längre tid.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Laddaren har kanske pajat eller nån säkring pajat mellan ladd å bilbatterie va e de för bil å laddare du har om du placerar en volt mät på bilbatteriet skall den ge ett litet utslag över batteriespänning när du ansluter 220 rätta mej gärna så är det på min bil men där var även en cell kass så laddningen var meninglös

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Det är nog inte ovanligt att bodelens laddare INTE laddar startbatteriet. Om man har diod som mellan bilens generator-startbatteri och bodelsbatteri för att hindra att du drar ur startbatteriet med bodelen när du står utan ström, då kan inte laddaren ladda startbatteriet.
Att du sedan har något som tömmer startbatteriet får du undersöka.
Laddar generatorn som den ska när bilen är igång?
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bilen laddar inte

Ja generatorn laddar både bodelsbateriet och bilbateriet när jag kör, där är det inga problem.
Ska prova med en volt mätare när jag är och tar bort batteriladdaren.
Det kan ju vara en säkring oxå, det är klart, det är så mörkt där bilen står i sitt ide så jag får ta med mej en rejäl lampa nästa gång.
Det sitter en knapp man trycker på för att se hur mycke ström det fins i baterierna, det kan int vara så att den måste stå på bilbateriet för att det bateriet skall ladda?
Ha De Turbo
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Knappen är antagligen till för att se ström nivån i respektive batterie kan även vara en styrknapp som anger vilket batterie som ström tas ifrån lite svårt å avgöra när jag inte vet vad grejerna sitter på (i)
Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bilen laddar inte

Jag var ute för samma problem på min CI 2007....ställde av den och startade den ca varannan vecka , mest för att flytta den några dm och så att säga hålla lite liv i den även under vintern. Hade ej tid med denna procedur på 3 veckor... batteriet orkade inte starta! Jag kollade med verkstaden, felet är inget fel, det finns ingen batteriladdare till bilbatteriet....som standard, den har man sparat in på! ca 600.- kostade en sådan....detta sparar man på trots att man vet att bilens batteri är nere på 3-4 veckor om man inte kör med den.
Dåligt! Inte minst av säljaren som inte upplyser om att man måste köpa till en laddare om man skall stå still några veckor...
Nu sitter det en laddare till bilbatteriet och allt är frid och fröjd igen!
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bilen laddar inte

CTEK MULTI XS 3600 kostar 695.- köpte hos Bengt i Örkelljunga med 10% CC rabatt.
Kopplade med följande kablage till batteriet som i min bil ligger under golvet på förarsidan. Laddaren under förarstolen, i med kontakten till 220v i första bästa uttag i bilen. Nu laddar den så fort jag sätter i 220 på utsidan.... går över till underhållsladdning automatiskt när batteriet är fulladdat. Jag är inte säker på om det har någon betydelse om man har stickkontakten i 220v uttaget när man kör bilen...alltså nu menar jag inte det utvändiga ;-) men det är det säkert någon annan på forumet som vet...
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Bilen laddar inte

Kabe använder från årsmodell 2006 2 st laddare av märket CTEK.

En CTEK på 25 amp som laddar bodelens batteri.

En CTEC XS 800 på 0,8 amp för batterier upp till 100 amp som underhållsladdar bilbatteriet så den kanske kan vara något för dig.

Kollade på ctek.se och i Alingsås säljer Mekonomen och Motor-Alt AB CTEK laddare.
 
Toppen