Rapido9065
HBK Medlem
Vad är det för fel med Fiat Ducato?
När vi hämtade ut husbilen i maj efter vinterförvaring var den svårstartad trots en ansluten CTEC som underhållsladdat batteriet hela vintern.
Åkte till en auktoriserad Fiat verkstad på hemorten, de konstaterade att generatorn inte laddade och måste bytas vilket gjordes 27 maj i år till en kostnad av 7 626 kr. Efter det startade bilen.
Vi använde bilen några gånger i juni och åkte 21 juli på en 14 dagars tur i landet. 4 augusti började vi hemresan och när bilen på sen eftermiddag i en nedförsbacke på länsväg 50 plötsligt slocknade. All belysning på instrumentbrädan ”dog” liksom motorn, försökte starta några gånger medan bilen rullade och på tredje försöket startade den igen.
Vi körde förbryllade vidare mot en ställplats för att sova då den på nytt slocknade, denna gången utan att få igång den. Ringde nu Vägassistans som kom efter att vi stått på vägen ca 45 min, han kollade generatorremmen som var OK, bad oss därefter att försöka starta bilen som gick igång. Han körde före oss till en verkstad i Ludvika där vi sov under natten.
Verkstaden kollade bil, batteri och generator m.m. utan att hitta något fel, kostnad ca 1 200 kr. Efter det körde vi hem till Sveg utan att bilen dog.
I måndags 17 augusti åkte vi till Mora och dagen efter till Rättvik med vänner från västkusten, bilen gick bra. Idag onsdag åkte vi själva vidare mot Bollnäs då bilen plötsligt dog igen och gick inte att starta. Satte ut varningstriangel på den smala länsvägen. Efter ca 15 min försökte vi starta den vilket lyckades.
Vi körde till Bollnäs och där dog bilen två gånger till, vid varje tillfälle gick den att starta igen efter 10-15 min. Åkte till Fiats auktoriserade verkstad som kollade den i ca 2,5 tim utan att hitta något fel, de hade även kontakt med Fiat direkt under denna tid.
På deras räkning står följande:
PROBLEM MED CAN BUSS SYSTEM
GENERATOR OK
BATTERITEST OK
FELKODER PÅ SEPARAT PAPPER
Instrumentpanel Marelli (1): (U1700: NBC-nod saknas; Ingen signal; Intermittent. U171A: Nod Air Bag (NAB); Ingen signal; Intermittent.
Body Computer Marelli 6: 9009-Positionsljus vänster sida eller fram vänster, Frånkopplad, kortslutning till + batt. D602-Fel CAN-linje; BUS av.
KOLL STYRDONSHANDSKE
KOLL JORD MOTOR
KOLLAT MED FIAT SUPPORT – KOLLAT KOMMUNIKATION (OK NU)
Kontroll/felsökning, elsystem 1 846 kr
De sa att det krävs noggrann undersökning av alla kablar och annat, för att försöka lokalisera felet vilket kan ta ett par dagar. Trots det ingen garanti att problemet löses. Tid om ca 2 veckor.
Vi har tröttnat på husbilsresor för i år, alldeles för osäkert att åka runt under dessa förutsättningar.
Vore bra att veta om fler haft detta problem, i så fall borde vi lyfta detta mot Fiat.
När vi hämtade ut husbilen i maj efter vinterförvaring var den svårstartad trots en ansluten CTEC som underhållsladdat batteriet hela vintern.
Åkte till en auktoriserad Fiat verkstad på hemorten, de konstaterade att generatorn inte laddade och måste bytas vilket gjordes 27 maj i år till en kostnad av 7 626 kr. Efter det startade bilen.
Vi använde bilen några gånger i juni och åkte 21 juli på en 14 dagars tur i landet. 4 augusti började vi hemresan och när bilen på sen eftermiddag i en nedförsbacke på länsväg 50 plötsligt slocknade. All belysning på instrumentbrädan ”dog” liksom motorn, försökte starta några gånger medan bilen rullade och på tredje försöket startade den igen.
Vi körde förbryllade vidare mot en ställplats för att sova då den på nytt slocknade, denna gången utan att få igång den. Ringde nu Vägassistans som kom efter att vi stått på vägen ca 45 min, han kollade generatorremmen som var OK, bad oss därefter att försöka starta bilen som gick igång. Han körde före oss till en verkstad i Ludvika där vi sov under natten.
Verkstaden kollade bil, batteri och generator m.m. utan att hitta något fel, kostnad ca 1 200 kr. Efter det körde vi hem till Sveg utan att bilen dog.
I måndags 17 augusti åkte vi till Mora och dagen efter till Rättvik med vänner från västkusten, bilen gick bra. Idag onsdag åkte vi själva vidare mot Bollnäs då bilen plötsligt dog igen och gick inte att starta. Satte ut varningstriangel på den smala länsvägen. Efter ca 15 min försökte vi starta den vilket lyckades.
Vi körde till Bollnäs och där dog bilen två gånger till, vid varje tillfälle gick den att starta igen efter 10-15 min. Åkte till Fiats auktoriserade verkstad som kollade den i ca 2,5 tim utan att hitta något fel, de hade även kontakt med Fiat direkt under denna tid.
På deras räkning står följande:
PROBLEM MED CAN BUSS SYSTEM
GENERATOR OK
BATTERITEST OK
FELKODER PÅ SEPARAT PAPPER
Instrumentpanel Marelli (1): (U1700: NBC-nod saknas; Ingen signal; Intermittent. U171A: Nod Air Bag (NAB); Ingen signal; Intermittent.
Body Computer Marelli 6: 9009-Positionsljus vänster sida eller fram vänster, Frånkopplad, kortslutning till + batt. D602-Fel CAN-linje; BUS av.
KOLL STYRDONSHANDSKE
KOLL JORD MOTOR
KOLLAT MED FIAT SUPPORT – KOLLAT KOMMUNIKATION (OK NU)
Kontroll/felsökning, elsystem 1 846 kr
De sa att det krävs noggrann undersökning av alla kablar och annat, för att försöka lokalisera felet vilket kan ta ett par dagar. Trots det ingen garanti att problemet löses. Tid om ca 2 veckor.
Vi har tröttnat på husbilsresor för i år, alldeles för osäkert att åka runt under dessa förutsättningar.
Vore bra att veta om fler haft detta problem, i så fall borde vi lyfta detta mot Fiat.