• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen dör/slocknar under färd

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Vad är det för fel med Fiat Ducato?

När vi hämtade ut husbilen i maj efter vinterförvaring var den svårstartad trots en ansluten CTEC som underhållsladdat batteriet hela vintern.
Åkte till en auktoriserad Fiat verkstad på hemorten, de konstaterade att generatorn inte laddade och måste bytas vilket gjordes 27 maj i år till en kostnad av 7 626 kr. Efter det startade bilen.

Vi använde bilen några gånger i juni och åkte 21 juli på en 14 dagars tur i landet. 4 augusti började vi hemresan och när bilen på sen eftermiddag i en nedförsbacke på länsväg 50 plötsligt slocknade. All belysning på instrumentbrädan ”dog” liksom motorn, försökte starta några gånger medan bilen rullade och på tredje försöket startade den igen.

Vi körde förbryllade vidare mot en ställplats för att sova då den på nytt slocknade, denna gången utan att få igång den. Ringde nu Vägassistans som kom efter att vi stått på vägen ca 45 min, han kollade generatorremmen som var OK, bad oss därefter att försöka starta bilen som gick igång. Han körde före oss till en verkstad i Ludvika där vi sov under natten.
Verkstaden kollade bil, batteri och generator m.m. utan att hitta något fel, kostnad ca 1 200 kr. Efter det körde vi hem till Sveg utan att bilen dog.

I måndags 17 augusti åkte vi till Mora och dagen efter till Rättvik med vänner från västkusten, bilen gick bra. Idag onsdag åkte vi själva vidare mot Bollnäs då bilen plötsligt dog igen och gick inte att starta. Satte ut varningstriangel på den smala länsvägen. Efter ca 15 min försökte vi starta den vilket lyckades.
Vi körde till Bollnäs och där dog bilen två gånger till, vid varje tillfälle gick den att starta igen efter 10-15 min. Åkte till Fiats auktoriserade verkstad som kollade den i ca 2,5 tim utan att hitta något fel, de hade även kontakt med Fiat direkt under denna tid.

På deras räkning står följande:
PROBLEM MED CAN BUSS SYSTEM
GENERATOR OK
BATTERITEST OK
FELKODER PÅ SEPARAT PAPPER
Instrumentpanel Marelli (1): (U1700: NBC-nod saknas; Ingen signal; Intermittent. U171A: Nod Air Bag (NAB); Ingen signal; Intermittent.
Body Computer Marelli 6: 9009-Positionsljus vänster sida eller fram vänster, Frånkopplad, kortslutning till + batt. D602-Fel CAN-linje; BUS av.
KOLL STYRDONSHANDSKE
KOLL JORD MOTOR
KOLLAT MED FIAT SUPPORT – KOLLAT KOMMUNIKATION (OK NU)
Kontroll/felsökning, elsystem 1 846 kr

De sa att det krävs noggrann undersökning av alla kablar och annat, för att försöka lokalisera felet vilket kan ta ett par dagar. Trots det ingen garanti att problemet löses. Tid om ca 2 veckor.
Vi har tröttnat på husbilsresor för i år, alldeles för osäkert att åka runt under dessa förutsättningar.

Vore bra att veta om fler haft detta problem, i så fall borde vi lyfta detta mot Fiat.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Jag har haft exakt samma fel på en 128 hk Fiat. Ingen hittade felet trots fyra verkstadsbesök och tre bärgningar. Efter som motorn startade efter ett tag utan att något fel hade lokaliserads så misstänktes glappkontakt kretsen som håller insprutningspumpen i "driftläge" ej comon rail.
BBa
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om bilen gick problemfritt innan vinterförvaringen och börjar krångla när den tas ut ligger möss-teorin väldigt nära till hands.
Att gå igenom samtligt kablage och då med fokus i 1:a hand på jordkablar tror jag skulle leda till felkällan.

Det borde finnas en mindre verkstad med kunnig personal som inte kostar skjortan och som om de får ha bilen en längre tid kan beta av allt kablage successivt mellan övriga jobb.

Att en enskild komponent plötsligt skulle blivit felaktig med intermittent fel OCH att det skulle sammanfalla med att bilen startas upp efter vinteruppehållet ställer jag mig högst tveksam till.

// Niklas
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan vara svårt att hitta ett sånt fel.
En ledtråd kan att instrumentpanelen slocknar samtidigt när motorn dör.
Vid kollision ska ska bränslet stängas av.
Det ska finnas en återställningsknapp någonstans.
På min personbil finns den till vänster om pedalerna.
Kan vara glapp i den kretsen eller fel.

Det även vara så att styrdonet startas om efter motorn har stannat.
Samma tidsram varje gång innan bilen går att starta igen.
Glapp i någon säkring eller relä.

Har du använt bilen på vintern kan det vara dålig kontakt i tex säkrings, relä bryggan.

Sen det där med felkoder säger inte allt.

Hörde en kul historia.
En kund kom in med sin bil till verkstan för att det var kallt i bilen.
Mekanikern pluggade i sitt instrument.
Inga felkoder här.
Verkstan hittade inget fel.
Till saken är att vindrutan var trasig och det var vinter.

Det är lite så det går till på verkstäderna numera.
Historien osann förstås men.

Åke
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Undrar vem som var dummast i den historien.
Kunden eller kundmottagaren eller mekanikern.
Jag har stött på bilar där kunden inte kunnat förklara felet
och kundmottagaren inte kunnat ställa rätt frågor och mekanikern
lagat ett fel som inte skulle lagas men som hade med saken att göra
enl texten på arbetsordern.
Naturligt vis fick ju mekanikern stå där med skammen när chefen skällde.

Likaså kunder som lämnar in bilen på felsökning på "garanti" när det står i handboken
hur man skall göra.

Dra inte alla Verkstäder i skammen. Tänk på att vi också kan göra fel och vi också är människor.
Jag går till jobbet med huvudet högt och är stolt över mej själv och mina kolleger som löser en massa problem varje dag.

Det finns faktiskt dom kunder (även om dom inte hörs lika högt) som är så glada när man hjälpt dom att dom sjunger
en "truddelutt" på väg ut från verkstan. (Detta är en sann historia om en av mina kollegers uppfinningsrikedom och erfarenhet)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal vi se på sannsynligheter? Jeg ville tro jordproblem er synderen i og med allt slokner. Det går en kabel fra minus på batteriet til et jordpunkt på chassi og videre til motor (eller er det motor først - Fiat har gjennom årene hatt begge varianter). Røsk og riv i disse to kablene, de skal sitte reelt hardt i begge ender begge to. Neste elektriske sak er en ring med ledninger som sitter festet til bakveggen i motorrummet og jorder forskjellige kretser, denne var et stadig tilbakevendende problemer på eldre Fiat. Det skal ikke være mye motstand mellom minus på batteriet og en av ledningene fra denne ringen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Skal vi se på sannsynligheter? Jeg ville tro jordproblem er synderen i og med allt slokner. Det går en kabel fra minus på batteriet til et jordpunkt på chassi og videre til motor (eller er det motor først - Fiat har gjennom årene hatt begge varianter). Røsk og riv i disse to kablene, de skal sitte reelt hardt i begge ender begge to. Neste elektriske sak er en ring med ledninger som sitter festet til bakveggen i motorrummet og jorder forskjellige kretser, denne var et stadig tilbakevendende problemer på eldre Fiat. Det skal ikke være mye motstand mellom minus på batteriet og en av ledningene fra denne ringen.

Misstänker man fel på jordningen är det enklaste att dra en startkabel ed mellan batteriets minuspol och en bra jordpunkt på motorn, och sedan provköra.
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, bra forum med stor hjälpsamhet. Fick flera svar på HBs FB-sida där flera hade haft samma problem, de hade bytt bottenplattan till startnyckeln (pucken) och då hade problemen upphört. Det borde alltså vara ett känt problem för Fiat med verkstäder, ska kontakta dem i början nästa vecka.
 

Ulf Kristiansson

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
20396
Medlemskap
2024
Vad är det för fel med Fiat Ducato?

När vi hämtade ut husbilen i maj efter vinterförvaring var den svårstartad trots en ansluten CTEC som underhållsladdat batteriet hela vintern.
Åkte till en auktoriserad Fiat verkstad på hemorten, de konstaterade att generatorn inte laddade och måste bytas vilket gjordes 27 maj i år till en kostnad av 7 626 kr. Efter det startade bilen.

Vi använde bilen några gånger i juni och åkte 21 juli på en 14 dagars tur i landet. 4 augusti började vi hemresan och när bilen på sen eftermiddag i en nedförsbacke på länsväg 50 plötsligt slocknade. All belysning på instrumentbrädan ”dog” liksom motorn, försökte starta några gånger medan bilen rullade och på tredje försöket startade den igen.

Vi körde förbryllade vidare mot en ställplats för att sova då den på nytt slocknade, denna gången utan att få igång den. Ringde nu Vägassistans som kom efter att vi stått på vägen ca 45 min, han kollade generatorremmen som var OK, bad oss därefter att försöka starta bilen som gick igång. Han körde före oss till en verkstad i Ludvika där vi sov under natten.
Verkstaden kollade bil, batteri och generator m.m. utan att hitta något fel, kostnad ca 1 200 kr. Efter det körde vi hem till Sveg utan att bilen dog.

I måndags 17 augusti åkte vi till Mora och dagen efter till Rättvik med vänner från västkusten, bilen gick bra. Idag onsdag åkte vi själva vidare mot Bollnäs då bilen plötsligt dog igen och gick inte att starta. Satte ut varningstriangel på den smala länsvägen. Efter ca 15 min försökte vi starta den vilket lyckades.
Vi körde till Bollnäs och där dog bilen två gånger till, vid varje tillfälle gick den att starta igen efter 10-15 min. Åkte till Fiats auktoriserade verkstad som kollade den i ca 2,5 tim utan att hitta något fel, de hade även kontakt med Fiat direkt under denna tid.

På deras räkning står följande:
PROBLEM MED CAN BUSS SYSTEM
GENERATOR OK
BATTERITEST OK
FELKODER PÅ SEPARAT PAPPER
Instrumentpanel Marelli (1): (U1700: NBC-nod saknas; Ingen signal; Intermittent. U171A: Nod Air Bag (NAB); Ingen signal; Intermittent.
Body Computer Marelli 6: 9009-Positionsljus vänster sida eller fram vänster, Frånkopplad, kortslutning till + batt. D602-Fel CAN-linje; BUS av.
KOLL STYRDONSHANDSKE
KOLL JORD MOTOR
KOLLAT MED FIAT SUPPORT – KOLLAT KOMMUNIKATION (OK NU)
Kontroll/felsökning, elsystem 1 846 kr

De sa att det krävs noggrann undersökning av alla kablar och annat, för att försöka lokalisera felet vilket kan ta ett par dagar. Trots det ingen garanti att problemet löses. Tid om ca 2 veckor.
Vi har tröttnat på husbilsresor för i år, alldeles för osäkert att åka runt under dessa förutsättningar.

Vore bra att veta om fler haft detta problem, i så fall borde vi lyfta detta mot Fiat.
[/QUOTE
Vad är det för fel med Fiat Ducato?

När vi hämtade ut husbilen i maj efter vinterförvaring var den svårstartad trots en ansluten CTEC som underhållsladdat batteriet hela vintern.
Åkte till en auktoriserad Fiat verkstad på hemorten, de konstaterade att generatorn inte laddade och måste bytas vilket gjordes 27 maj i år till en kostnad av 7 626 kr. Efter det startade bilen.

Vi använde bilen några gånger i juni och åkte 21 juli på en 14 dagars tur i landet. 4 augusti började vi hemresan och när bilen på sen eftermiddag i en nedförsbacke på länsväg 50 plötsligt slocknade. All belysning på instrumentbrädan ”dog” liksom motorn, försökte starta några gånger medan bilen rullade och på tredje försöket startade den igen.

Vi körde förbryllade vidare mot en ställplats för att sova då den på nytt slocknade, denna gången utan att få igång den. Ringde nu Vägassistans som kom efter att vi stått på vägen ca 45 min, han kollade generatorremmen som var OK, bad oss därefter att försöka starta bilen som gick igång. Han körde före oss till en verkstad i Ludvika där vi sov under natten.
Verkstaden kollade bil, batteri och generator m.m. utan att hitta något fel, kostnad ca 1 200 kr. Efter det körde vi hem till Sveg utan att bilen dog.

I måndags 17 augusti åkte vi till Mora och dagen efter till Rättvik med vänner från västkusten, bilen gick bra. Idag onsdag åkte vi själva vidare mot Bollnäs då bilen plötsligt dog igen och gick inte att starta. Satte ut varningstriangel på den smala länsvägen. Efter ca 15 min försökte vi starta den vilket lyckades.
Vi körde till Bollnäs och där dog bilen två gånger till, vid varje tillfälle gick den att starta igen efter 10-15 min. Åkte till Fiats auktoriserade verkstad som kollade den i ca 2,5 tim utan att hitta något fel, de hade även kontakt med Fiat direkt under denna tid.

På deras räkning står följande:
PROBLEM MED CAN BUSS SYSTEM
GENERATOR OK
BATTERITEST OK
FELKODER PÅ SEPARAT PAPPER
Instrumentpanel Marelli (1): (U1700: NBC-nod saknas; Ingen signal; Intermittent. U171A: Nod Air Bag (NAB); Ingen signal; Intermittent.
Body Computer Marelli 6: 9009-Positionsljus vänster sida eller fram vänster, Frånkopplad, kortslutning till + batt. D602-Fel CAN-linje; BUS av.
KOLL STYRDONSHANDSKE
KOLL JORD MOTOR
KOLLAT MED FIAT SUPPORT – KOLLAT KOMMUNIKATION (OK NU)
Kontroll/felsökning, elsystem 1 846 kr

De sa att det krävs noggrann undersökning av alla kablar och annat, för att försöka lokalisera felet vilket kan ta ett par dagar. Trots det ingen garanti att problemet löses. Tid om ca 2 veckor.
Vi har tröttnat på husbilsresor för i år, alldeles för osäkert att åka runt under dessa förutsättningar.

Vore bra att veta om fler haft detta problem, i så fall borde vi lyfta detta mot Fiat.
Hej! Har du ett litium ion batteri i bodelen?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
L
Tack för alla svar, bra forum med stor hjälpsamhet. Fick flera svar på HBs FB-sida där flera hade haft samma problem, de hade bytt bottenplattan till startnyckeln (pucken) och då hade problemen upphört. Det borde alltså vara ett känt problem för Fiat med verkstäder, ska kontakta dem i början nästa vecka.

Låter som ett bra tips, prova o ryck lite i nyckeln eller slå lite på plasten runt om det händer igen så ser du vad som händer.
 

Ulf Kristiansson

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
20396
Medlemskap
2024
Hej! Jag har en Ducato 2012 och har liknande problem. Efter kortare stopp förblir displayen svart när jag vrider på startnyckeln och bilen startar inte. Efter ett par tre minuter och försök startar bilen. Den har även stannat under gång vid ett tillfälle. Verkstadsbesöket i fredags med rengöring av jordkablen hjälpte inte då samma fel uppstod idag. Felkoder i fredags 123 frånkopplingar av batteriet, trots att det var anslutet. Min fråga om Li batteri beror på att jag hade ett tills igår och att jag noterat strömmen går baklänges ett tiotals sekunder precis efter motorn startat. Bilen är tillbaka på verkstaden. Mvh Ulf
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Vi bytte bottenplattan till startnyckeln vilket inte har hjälpt, samma fel återkom efter ett antal mil. Vid besök i Göteborgstrakten åkte vi till PR Husbilar i Sollebrunn där vi köpte bilen 2009, Niclas där misstänkte jordfel men ville ändå börja med att kolla batteriet. Berättade då att två Fiat verkstäder redan hade undersökt det utan resultat. Trots det hittade de en mindre bult vid säkringsplattan på batteriet som inte var fastskruvad och som därmed hade bränt ett litet hål i plastplattan. Inte konstigt att bilen dog med jämna mellanrum. Om bulten suttit lite löst från början vet man inte. Båda tidigare Fiat verkstäderna kollade mest i datorn efter felkoder medan PR kollade fysiskt efter fel istället och löste problemet.
 
Toppen