• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen avställd hemma igen

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bilen avställd hemma igen

Jag hoppas verkligen du frisknar till och återvänder till HB livet. Vi har varit ute i HB.n nästan hela tiden, sedan april månad. Ritva fick besked om obotlig cancer på 12 kotan i november månad, förra året. Vi lever som varje dag är den sista och har haft väldigt roligt hela våren, sommaren och hösten hitills. Ta vara på varje dag och njut, det gör vi.
Kramar från Ritva o Uno

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En liten lägesrapport då.
Bilkörning är åter tillåtet och sviterna efter bortfall av höger sida ansikte, tal och höger arm är nu återställt nästan till 100%.
Att få vara med om en sådan här resa är otroligt och att sedan få komma tillbaka är ännu bättre.
Många läkarbesök har det blivit o det är inte klart än. Av en läkare fick jag höra att hade detta hänt mig för 10år sedan hade det förmodligen varit rullstol nu. Trombolys är en fantastisk uppfinning och speciellt om den kommer till användning i tid som i mitt fall.
Sen får man också se vilka riktiga vänner man har. Både på fritid o arbete.
Nu återstår bearbetning för rädsla att resa. Husbilen har det gått veckor nu som man inte rört den på men allt kommer närmare.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är väldigt glädjande att höra att du är på spåret igen.

Finns det något som man man göra för att minska riskerna att göra samma resa?
Samtidigt är man väldigt förvånad över dina grannar som agerande bara åskådare när din fru behövde hjälp, helt obegripligt.
Ha det gott tills vi ses igen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man kan inte göra någonting enligt mig får jag då säga.
Jag har bra fysik, äter rätt mat, aldrig sprit i veckorna och måttligt på helgerna, nästan aldrig sjuk, aldrig rökt, aldrig snusat, inga problem med kroppen, alla tagna prover o tester som är tagna är bra.........ändå händer det utan förvarning.
En gåta enligt sjukvården.

En bekant sa så här till mig efter att han fått reda på vad som hänt mig.
Den som lever ett osunt liv har hundra lotter i sin påse och två nitlotter.
Den som lever sunt har tusen lotter och också två nitlotter i sin påse. Tror man hamnar nära sanningen där.

Lev sunt och lita på turen är nog mitt råd.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Jag ber om ursäkt för att jag har inte uppfatat detta..... men jag tycker ändå att det var en hemsk upplevelse.... som slutade lyckligt :)..... så krya på dig Håkan J....

Kram Peter & Wovi

Tror det blev ett litet missförstånd. Det var Håkan som hjälpte dig och inte jag Håkan J.
Men tack ändå för ditt inlägg

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Geocashing en ypperlig aktivitet nu när livet kommer tillbaka.
Blir nog en runda imorgon också......om inte LED strålkastaren dyker upp som jag beställt från Bengt Åke Linder

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Efterlysningen av den tyska husbilsägaren kanske kan bli lätt om man i många fall får gå till en "reception" som vi fick göra i Fussen och anmäla sin ankomst.
Vi fick ju ange namn adress och nationalitet.

Gjorde du detta och vet datumet så kontakta stället och fråga om du får skicka meddelande till dom så kanske ägaren hör av sig.
Dom har ju en unik dekal vänster bak.

Ha det gott Håkan och jag slog personligt rekord i telefonprat häromdagen =1,25tim och det kändes som en kvart... Alltid något kul att prata om.
Fick du till röststyrning i bilen?

Senast ändrad:

Pellan

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2027

Hej Håkan,
vet inte om du kommer ihåg mig- du kom en tidig morgon till mitt hus i Sollentuna för mätarbyte-
vi hade en jättefin timme med tal om husbil o husbilsklubben, jag i pyjamas.
Mina allra bästa välgångsönskningar för Dig- hoppas du snart är helt återställd, man får sig en egen tankeställare.
MVH
Pellan/ Per Dahlgren

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Efterlysningen av den tyska husbilsägaren kanske kan bli lätt om man i många fall får gå till en "reception" som vi fick göra i Fussen och anmäla sin ankomst.
Vi fick ju ange namn adress och nationalitet.

Gjorde du detta och vet datumet så kontakta stället och fråga om du får skicka meddelande till dom så kanske ägaren hör av sig.
Dom har ju en unik dekal vänster bak.

Ha det gott Håkan och jag slog personligt rekord i telefonprat häromdagen =1,25tim och det kändes som en kvart... Alltid något kul att prata om.
Fick du till röststyrning i bilen?

Vi stod på avgiftbelagd parkering på en badplats så någon registrering finns inte. Fast som medmänniska tror jag han känner sig stolt o det ska han göra.
Visst va det ett trevligt samtal. Blev lite långt så nästa gång betalar jag

Leverans idag o man får lite att sätta händerna på.

Röstuppringningen på telefonen OK. Men i bilen ringer den upp sig själv. Får alltså upp min egen telefon i 7"skärmen på bilen o sen bryter den själv. Får forska vidare.

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Håkan,
vet inte om du kommer ihåg mig- du kom en tidig morgon till mitt hus i Sollentuna för mätarbyte-
vi hade en jättefin timme med tal om husbil o husbilsklubben, jag i pyjamas.
Mina allra bästa välgångsönskningar för Dig- hoppas du snart är helt återställd, man får sig en egen tankeställare.
MVH
Pellan/ Per Dahlgren

Nja inte riktigt. Brukar ha bra komihåg för ansikten men ge mig en adress så kanske cellerna vaknar. Många man träffar som gärna pratar husbil. Kan det ha varit i Rotebroområdet? Eller Tönjan, många där med husbil.
Söderhamn nu ser jag.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Idag fick jag mail från försäkringsbolaget. Dom frågar varför jag va tvungen att ta ner en chaufför med C kort när min son ändå va där för att hjälpa till. Han kan köra bilen eftersom han har B kort och det har även jag.
Alltså konstaterar dom att min bil har behörighet B. Dom har tom bemödat sig att kolla mitt körkort. Men inte bilens vikt.

Man tar sig för pannan hur inkompetenta dom är på körkortsfrågor. Men reglera kostnader är dom duktiga på. Pinsamt att svara en skadereglerare vad som gäller i Sverige vad det gäller körkortsbehörighet. Allt bottnar nog i hur mycket dom vill ersätta. Man undrar när detta tar slut. Det har ju gått några veckor nu.

Säger som Jappe, giv mig styrka

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Eftersom det blev ett enormt gensvar på min berättelse så vill jag uppdatera lite.
Har nu jobbat 50% i fyra veckor och kommer så göra till jul. Helt otroligt så trött man är på eftermiddagarna därav sjukskrivningen.
Kroppsligt så är jag nästintill 100% återställd. Lite domningar i kinden som blev förlamad har jag fått reda på att man kan få. Måste säga att jag fått mitt livs vinst fast jag i juli drog en nitlott. Tyvärr så har inte alla samma tur.
Det som är svårast är tankarna på vad som hänt och att livet måste ändras from nu. Stress, prestation, alltid ställa upp, kontrollbehov är sådant som måste ändras. Här kommer alla kuratorbesök in som man definitivt ska ta för man löser nog inte en sådan här sak själv. En traumatisk upplevelse är vad det är.

Sedan vill jag säga, att om ni har någon i er närhet eller bekant så hör av er till den personen. Ni kan inte ana vad ett samtal hjälper.
Har haft kontakt med medlemmar här i klubben på telefon, PM och besök hemma och ni kan inte ana vad man uppskattar det. Ni vet vilka ni är och jag är så otroligt tacksam.

Livet går vidare fast nu i ett annat tempo:yes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo man är egentligen rätt bräcklig men detta tänker man ju inte på när man är frisk men detta kan ju snabbt ändras på.
Du har ju återställt dej väldigt bra och hoppas att ni på nästa färd tittar in i Falköping.
Jag tackar för en trevlig pratstund igår och även för kaffet.
Idag börjar återfärden mot Falköping och jag tittar in även nästa gång vi kommer upp.
Take care...

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Idag var det dags för ett samtal med försäkringskassan.
Jag har på egen begäran i januari och februari gått upp till 75% arbete. Därför ville dom ha ett samtal.
Inget konstigt med det men när det började diskuteras heltid efter sjukskrivningen fick jag nästan en chock. Detta fick jag höra.

"När du i början jobbar heltid så ska du jobba 75% på din heltid. Alltså du ska maska lite"

Man slutar aldrig att förvåna sig:rolleyes:

Toppen