• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen avställd hemma igen

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Ja då kommer här en liten sammanfattning hur en semester kan bli.
Vi va som vanligt laddade när vi åkte midsommardagen mot Kroatien. Andra stoppet blev Kassel där vi fick en trevlig pratstund med "Frankia".
Resan fortsatte mot Cres och ner till Mali Losjin. Fint ställe med som vanligt härliga bad.
Efter nästan tre veckor började vi dra oss hemmåt. Resan gick via Fussen eftersom vi alltid nobbar detta otyg med GoBox. Efter övernattning i Fussen som för övrigt är en bra ställplats med fritt wifi fortsatte vi mot Magdeburg. Vi stannade tidigare än tänkt vid en badsjö med ställplats som heter Rothsee för en natt.
Där slår verkligheten till. Plockar ihop på morgonen efter frukost och går runt husbilen för att ställa in en trätrall i garaget. Fan jag har ingen högerarm!!! Allt stannar, vad händer?
Går tillbaka till min fru och hinner säga "jag kan inte prata". Hela högersidan på ansiktet borta.
Sedan går allt snabbt med en hjälpsam tysk som kallar på ambulans och även en läkarbil kommer inom 10 min. På sjukhus för vård inom en timme.
Det blir en veckas vård på sjukhus med allt va det innebär för stroke.
En veckas helvete för min fru att lösa med hemtrasport av husbilen m.m. Detta löstes med vår son och min bror och två kompisar till vår son.
Vi tog kontakt med SOS International som löste allt på ett föredömligt sätt ända hem till Akademiska sjukhuset. Efter fyra dagar efter inskrivningen på akuten så måste vi ringa och fråga vad som händer. Och mycket riktigt, efter en timme ringer man från sjukhuset och meddelar en tid dagen efter. "Bortglömd"? Nu verkar alla iallafall vara på banan så det rullar på.
Nu sitter man här med minst tre månaders sjukskrivning och läser på klubbsidan. Kanske med andra värderingar än andra men helt klart är att vissa borde skaffa sig ett liv som handlar mer om den fantastiska frtidssysselsättning som husbil innebär istället för att förstora upp alla problem.
Och en sak till, håll koll på era papper och försäkringskort när ni reser så löser sig allt problemfritt när ni är på resa.
Och det bästa, har haft en fantastisk tur och kommer att komma tillbaka till ett normalt liv givetvis med husbil förhoppningsvis redan i höst.

Vill också ägna en tanke till dom två tyska husbilar bredvid oss som vägrade hjälpa min fru som ville ha hjälp med ambulans. Sätt er in i min frus situation. Man undrar hur dom tänker när ambulans, läkarbil kommer in med siren o blåljus. Även att polisen kommer och märker husbilen för fri parkering på ställplatsen med anslag på framrutan.
Vad ni än gör, hjälp andra och ni sover garanterat lugnare;)

F

F.d. 53053

Guest
Sv: Bilen avställd hemma igen

Vad hemskt och hjälplös allt blir då detta händer, har själv åkt på en stroke 07 så jag vet och det var inte så roligt men har ingen känning av den nu :)
mvh Gert

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej Håkan!
Vad tråkigt är sjukdom drabbar en, särskilt på semestern utomlands.
Jag jobbar inom ambulanssjukvården här i Sverige så jag vet vad din sjukdom kan innebära. Det låter som du har haft tur samtidigt som du snabbt kom under vård på sjukhus.
Du ska krya på dig....

Jag kollade in din bil och såg att du hade monterat DRL lampor på din bil.
Jag har sådana ligger i förrådet men är lite osäker på hur dom ska monteras för att det ska fungera fullt ut.
Har du några tips hur man monterar dom på bästa sätt

DRL 226 5LED
Varselljus i modern design med LED teknik. EU godkänd för att ersätta halvljusfunktion under...

JOE

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Håkan!
Vad tråkigt är sjukdom drabbar en, särskilt på semestern utomlands.
Jag jobbar inom ambulanssjukvården här i Sverige så jag vet vad din sjukdom kan innebära. Det låter som du har haft tur samtidigt som du snabbt kom under vård på sjukhus.
Du ska krya på dig....

Jag kollade in din bil och såg att du hade monterat DRL lampor på din bil.
Jag har sådana ligger i förrådet men är lite osäker på hur dom ska monteras för att det ska fungera fullt ut.
Har du några tips hur man monterar dom på bästa sätt

DRL 226 5LED
Varselljus i modern design med LED teknik. EU godkänd för att ersätta halvljusfunktion under...

JOE

Jag har gjort det enkelt för mig och kopplat dom via en brytare på panelen inne i bilen. Vet att en del diskuterat detta i andra trådar med att dom ska dämpas vid halvljus.
Jag har besiktigat min bil tre gånger och frågot om detta och det faller under "brukaransvar" och vet att det stämmer.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Håkan!
Vilken bra berättelse om vad som kan hända vem som helst när som helst!
Krya på dej "Kämpa"!
Jo en liten fråga när ledbelysningen är på funkar positions ljusen (Dom höga fram & bak samtidigt )?
Om inte hur kopplar man då?
Mvh.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hoppas verkligen att allt är och går väl med dej och att du är på spåret snart igen , jag kan inte fatta dom tyskarna som bara stod som åskådare och inte hjälpte till nere Rothsee .

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Oj oj vilken resa skönt att det har gått så bra se nu till att krya på dig så att du kan komma ut med husbilen igen :msn_thumbup:

F

F.d. 29925

Guest

Var en bra påminnelse att kolla "försäkringskortet" och mycket riktigt så gick det ut i början på Juni. Som tur är så får jag ett nytt innan avresan till F-1 på Spa-banan i slutet på månaden.:)

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Krya på dig, tur att det finns hjälpsamma människor som ställer upp, nästa gång kanske det är de samarbetsovilliga tyskarna som råkar ut för samma sak, vilka hjälper dem?

Med vänlig hälsning Birgittha och Mats

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Tänker på detta ofta, ex om man även drabbas av något annat.
Jag har sagt till min käresta hur hon skall agera när jag kör och något skulle hänta med mig. Ett probel är att ja nästan ALLTID kör med fartkontroll. Det skulle finnas en knapp för bortkoppling på passagerasidan.

F

F.d. 14324

Guest

Krya på dig Håkan och tack för inlägget som får en att tänka till.

Mvj Jocke

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tänk om man kunde få tag på den här tyska husbilsägaren som förmodligen räddade mig från en sämre utgång av vad som blev.
Tyvärr för långt avstånd för att läsa skylten.
Ställplatz Rothsee

Bilagor

• b.jpg
    b.jpg
    213,8 KB · Visningar: 102
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Det är bara att hojta till, jag är med i flera tyska facebookgrupper så det kan vara värt ett försök.

mvh jocke

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Tack Håkan för din berättelse.... Vist kom kalla kårar längs ryggen när man tänker på hur illa det kunde ha gått..... Och jag är glad att du kom under snabb vård....
Jag kan berätta att jag vet om många faror som uppkommer på ålderns kant (har jobbat inom sjukvården i 9 år).... men jag har inte gjort ett dugg för att gadera mig, ingen försäkring... eller vaccin.... eller annat medikament....Däremot har jag haft äran att få lärdom om ett andligt "program" ett pogram som hjälper mig att njuta av dagen, även om den skulle ta slut i morgon... men det vet jag ju inte dagen före.... så jag njuter av det som han där uppe ger mig....men vist om jag känner in i din situation så blir jag rädd.... mest rädd för att jag vill ju inte dö nu..... det är inte så att jag är rädd för döden... men jag hoppas att få leva minst 20 år till, och kanske mer.... varje dag som har gått i mitt liv tackar jag han där uppe för..... livet är ingen självklarhet...... men en tacksamhet..... jag har haft flera upplevelser som har visat mig tacksamheten för att jag har fåt lov att vara en stund på dennna underbara planeten.... och en sak kan jag säga er alla att tacksamheten ligger inte i mina prylar...... Däremot har all materalism orsakat mig värre känslomässig skada än jag kunde föreställa.... Ibland tänker jag vilken tur jag egentligen har som får lov att vara här på jorden en stund, tänk så stort universum är..... och tänk att jag har fått äran att uppleva detta... just jag i hela universum.......
här finns så mycket underbart mellan oss mänskor och livet på jorden.... men jag måste öppna mina sinnen....och det har jag inte kunnat tidigare i mit liv...... nu försöker jag.... och gör så gott jag kan....mer kan man inte göra här i livet....och du Håkan har tydligt visat ett tecken på din kärlek mellan mänskor,.... när du sänkte mig brickan till mitt fördömda kylskåp.... I min situation önskade jag att gud lyssnade på mig....och den lyckan jag kännde när en "okänd" person var villig att hjälpa mig.... den känslan kommer jag aldrig att glömma.... ovch jag tror att du har samma känsla inför det som hände dig.... och den känslan är helt underbar..... mot alla andra känslor vi tidigare har kännt....
Jag önskar verkligen att du återfinner ett liv som ger dig tacksamhet och glädje....tyvärr är vi inte många som upplever tacksamheten....

Tusen kramar Peter& Wovi

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tror det blev ett litet missförstånd. Det var Håkan som hjälpte dig och inte jag Håkan J.
Men tack ändå för ditt inlägg

Toppen