Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Gåta 24. Fågel från Jämtland. Jag brukar helst vilja undvika beskärning, men i detta fall kommer jag inte undan om jag vill att den skall vara lite gåtfull här på 3 poäng. Art?
Visa bilaga 109067
aake
Här skjuter jag verkligen från höften och gissar på Lavskrika!?
//Kjell
Nej, förlåt, det svaret måste ha kommit samtidigt som jag lade in nästa gåta, men slarv av mig ändå.
Visst är det en skrattmås och det svarade ni alltså redan på 3p.
Här 1p och facitbilder:
Visa bilaga 109079
Visa bilaga 109080
aake
Ingen fara, Aake!
Gåta 29 bör ju vara en Pärlemorfjäril.
Arten? Skulle kunna tänka mig att detta kan vara en Myrpärlemorfjäril!?
//Kjell
28
Lakselus, men jeg ved ikke hvilken orden i dyreriget.
Gåta 38. Storvuxen fjärilslarv från Jämtland. Två nivåer (3 och 1½ poäng). Art?
Visa bilaga 109100
aake
Den första anblicken av gåta 38 ger en direkt signal av Makaonfjärilslarv, så jag kör på det. Det må bära eller brista!
Har en mer rödaktig minnesbild av den Nordiska kärrtrollsländan i gåta 20, men när jag ser den nu är den dock ganska självklar.
Tacksam om Du även lägger ut en bild av den prydliga pärlemorfjärilen för kännedom!
Känner mig dock väldigt ringrostig då det var så länge sedan jag studerade artbestämning av insekter av olika slag.
//Kjell