• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bildgåtor igen

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Jag är ingen fågelexpert med rovfågeln i gåta 5 är väl en glada

Javisst, en Röd glada, för att vara petig. Denna sport handlar även om att vara snabb och här krävdes det nästan målfoto, 1 min före ibemax. Grattis till +1p.

Här facitbild på Röd glada:
Gåta 5, facit, Röd glada.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Lägger ut ett par nya gåtor inför kvällen, men glöm därför inte gåta 7 (vilken kräver vild gissning).

Gåta 8. Fågel från Jämtland. Tre nivåer (3, 2 och 1 poäng). Två bilder här på 3p-nivån. Art?
Gåta 8, art, 3 poäng, bild a.jpg
Gåta 8, art, 3 poäng, bild b.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 10. Vadare från Jämtland. Fyra nivåer (4,3, 2 och 1 poäng). Endast riktiga gamblers vågar sig på denna på 4 poäng. Adulta individer på nästa nivå. Art?
Gåta 10, art, 4p, bild a.jpg
Gåta 10, art, 4p, bild b.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Här en förhoppningsvis inte helt omöjlig bild på den vadare som ni fick se som nykläckt unge tidigare i kväll. Gåta 10, 3 poäng. Art? Lättare bild i morgon bitti om ingen tar den nu. Varnande föräldrafågel:
Gåta 10, art, 3p.jpg


God natt!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen


+3 poäng! Skickar 2p, 1p och facit.

Lägger in 2p, 1p och facitbilder i separat mail.

Du är så överlägsen att vi får lov att diskutera hur någon annan deltagare skall kunna komma in. Professionell nivå Annette! Du presterar i nivå med de två proffs som deltog i denna min tävling när jag körde den per mail i höstas, båda disputerade zoologer och båda fågelskådare sedan barndomen, en av dem bedömer kryptiska bilder på Riksmuseet och en är professor emeritus i zoologi.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 11. Fågel från Jämtland, i maj -15, vilken försöker dölja sin identitet på 3 poäng. Tre nivåer (3,2 och 1 poäng). Art?
Gåta 11, art, 3 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 12. Fågel här hemifrån Nyvik från mitten av september -15. Tre nivåer. Art?
Gåta 12, art, 3 poäng.jpg

aake
 
Toppen