• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilder från nallen till datorn?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
De bilder som jag har tagit med den nya kinanallen ser rätt bra ut, såpass bra att jag vill spara dem i datorn. Frågan är bara hur man ska få dit dem! Nallen är en kopia av Samsung Note 2.

Jag hoppas att ni har överseende med min okunnighet på det här området!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jag som trodde du kunde allt Jappe!!

Jag har visserligen inte en Samsung men en Nokia som jag ofta tar bilder med och spar i datorn. Jag har en liten usb-kabel (mini/micro) som jag kopplar ihop mobilen och datorn med och för över bilder. Det finns säkert motsvarande för Samsung.

Lycka till!

Inger

Bild0219.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Om du kan koppla upp dig via WiFi och har ett Dropboxkonto (gratis 5 GB) kan du föra över bilder utan sladdar. Sedan är de lätta att nå från vilken telefon/platta/dator som helst.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Fel blev det här! Jag och datorer! Blandar man dessutom in en nalle i det hela så blir det ännu värre!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jag kopplade ihop telefonen och datorn med en usb-kabel men fick upp sådana konstiga besked på displayen så jag avbröt det hela. Ska kolla med WiFi men det skulle förvåna mig om jag får ihop det. Vi får se! Nallen har ju WiFi liksom datorn men att få dom att kommunicera, det vete fxn!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Kanske handlar det om någon inställning i telefonen??!! När jag skall föra över bilder har jag på telefonen markerat Utskrift och media. Det finns tre alternativ men detta fungerar för mig.

Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jag kopplade ihop telefonen och datorn med en usb-kabel men fick upp sådana konstiga besked på displayen så jag avbröt det hela. Ska kolla med WiFi men det skulle förvåna mig om jag får ihop det. Vi får se! Nallen har ju WiFi liksom datorn men att få dom att kommunicera, det vete fxn!
Jappe

Om telefonen kan koppla upp sig med hjälp av WiFi laddar du hem appen Dropbox. De bilder som tas med telefonens kamera går automatiskt över till Dropbox så fort du är online via WiFi. Inga konstigheter!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Dropbox :confused:? Jag vill inte ha bilderna i Dropbox vad det nu är för någonting. Jag vill ha in dom i datorn!

Jappe
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jappe gör som jag skicka dom som MMS till din egen e-post, det funkar faktiskt hyffsat.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Ja, jag provade den metoden men eftersom kameran i nallen faktiskt är på 8 milj. pixlar så blev bilderna kraftigt förminskade. Lite synd på så rara ärter!

Men fotograferar man med telefonen så får man skylla sig själv. Ingen skulle väl komma på idén att telefonera med kameran.. :rolleyes: .. jo Knarrevik, förståss! :D:D:D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jag hoppas att du inte enbart sparar dina värdefulla bilder på något så osäkert som datorns hårddisk?

Dropbox eller någon annan molntjänst är faktiskt ett säkert och enkelt alternativ som lagrar bilderna i originalstorlek helt automatiskt, utan sladdar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Jeg må si meg enig med Anders i knarrevik, Dropbox (eller en av de mange konkurrentene) er den mest fleksible løsningen. Setter en opp en mappe på PCen som en synker med en mappe på Dropbox og gjør det samme på nallen så kan en overføre bilder begge veier uten å tenke mer på problemet. Synkroniseringen skjer automatisk når du kobler nallen på internet - gjerne via et wifi net eller med mobildata om du har det på den ene sim i nallen. Kunne være et sted å teste fogg i billigutgaven!

USB kablingen kommer gjerne med en dialog både på nalle og PCom du skal lade, laste opp data eller annet. Kan virke litt forvirrende.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Ett snabbt sätt att lösa det ät att Maila dessa bilder från telefonen över till datorn.
Går även att koppla ihop telefon och dator om du har en utdelad katalog i datorn, dock lite bökigare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Dropboxar, moln, utdelade kataloger m.m. Vad är det som pågår? Och varför. Eländet började när tangentbordet togs bort från datorn av någon anledning och paddorna gjorde entré på scenen. Nu har folk börjat upptäcka vilket misstag det var och köper extra tangentbord till sina paddor för att de åtminstone ska påminna om riktiga datorer. Vi som skriver med alla fingrarna i stället för att sitta och pilla på ett mediokert elektroniskt tangentbord som dessutom skymmer halva skärmen vill ha riktiga tangentbord!

"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de båda!"

Jappe

PS. Det finns många tangentbord i Kina bl.a. till iPaddorna!

ipa.JPG
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Det är Logitech och de andra tangentbordstillverkarna som försöker att undvika konkurs. Även om bara några promille av plattköprna går på detta kommer de att sälja som aldrig förr. 1 promille av en miljon sålda plattor per dag betyder en försäljning av 1000 tangentbord om dagen.

Om folk vill ha tangentbord köper de naturligtvis en laptop.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Ja, jag provade den metoden men eftersom kameran i nallen faktiskt är på 8 milj. pixlar så blev bilderna kraftigt förminskade. Lite synd på så rara ärter!

Men fotograferar man med telefonen så får man skylla sig själv. Ingen skulle väl komma på idén att telefonera med kameran.. :rolleyes: .. jo Knarrevik, förståss! :D:D:D

Jappe

Jag brukar ibland använda Bluetooth, vet inte hur den påverkar bilden men enkelt o snabbt går det.

/Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Bluetooth har jag i nallen, det vet jag, men finns det sådant i datorn också. Måste undersökas! Undrar var man kan finna en sådan "skön juvel" i den?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från nallen till datorn?

Om inte telefonen hittar datorn kanske blåtand är avaktiverat.
Har katten vandrat över tangentbordet och fått till ett kommando som avaktiverat blåtand?

Det hände mig när vi var kattvakter för någon vecka sedan, både blåtand och nätverkskopplingen försvann. Först funderade jag på att slänga ut både dator och katt men hittade till slut kommandot "windowssymbol+X" där jag åter kunde aktivera.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilder från nallen till datorn?

På nallen fick jag igång Bluetooth och den började genast söka efter enheter men trots att jag lade den alldeles intill datorn så påstod den att det inte fanns några Bluetooth-enheter i närheten. Jag tryckte på +X men då dog datorn och jag loggades ut. Besynnerlig värld detta men jag tycks ändå vara något på spåret. "Trägen vinner! Skam den som ger sig" o.s.v.!

Jappe

PS. Till slut lyckades jag få över en bild till datorn via Bluetooth och/eller e-post men den blev fruktansvärt misshandlad på vägen! Bilden är beskuren.

skb.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen