Sedan så ska ju tilläggas att bilar som har dubbelgolv med luftburen värme även de får golvvärme. Torrheten på luften har diskuterats i andra trådar och vissa påstår att det inte spelar någon roll om det är luftburen eller vattenburen värme när det gäller torrheten. Personligen så upplever jag iaf att vattenburen ger ett betydligt behagligare inneklimat, sedan så kommer ingen att frysa med ett luftburet system som är väl avvägt. Tyvärr så är ju pannan ofta placerad längst bak i bilar med luftburen värme och inte mitt i som är det idealiska. Det betyder att ofta så blir det varmt i sovrummet och kallt i framdelen där man sitter och umgås. Detta går ju naturligtvis att råda bot på med olika strypningar av luftflödet men om jag inte missminner mig så ska det idealiska rörsystemet till Truma vara ca 6 meter, fördelat på de utgångar som pannan har. Detta kommer ju säkert någon som gitter kolla upp fakta återkomma med mer exakta uppgifter om.
Se där ja, då spårade denna tråden också ur ser jag nu när jag läser igenom mitt svar
Edit: För vår del som kör året runt känner vi att det inte finns något alternativ för vattenburet system.