• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbyte

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Efter styvt ett år, 1550 mil och 47 övernattningar i vår Rimor blev det ett byte av husbil. Nu är vi ute på premiärturen med den för oss nya Carthagon och allt känns väldigt bra. Strax under nollan inatt inser vi skillnaden på luftburen och vattenburen värme.
Stort tack till Blaser vår mentor i husbilsvärlden för all inspiration och alla goda råd.

Bilagor

• IMG_8601.jpeg
    IMG_8601.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 139

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag fick beskedet från några husbilsleverantörer på mässan att Carthago har prisat ut sig och är inte längre konkurrenskraftiga. Jag har ingen mer kommentar kring detta utan konstaterade bara att vissa modeller verkade ganska rejält "överprissatta" jmfrt med vad som ingick i grundpaketet.

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Jag fick beskedet från några husbilsleverantörer på mässan att Carthago har prisat ut sig och är inte längre konkurrenskraftiga. Jag har ingen mer kommentar kring detta utan konstaterade bara att vissa modeller verkade ganska rejält "överprissatta" jmfrt med vad som ingick i grundpaketet.
Vi köpte vår begagnad. Köpa en ny husbil av liner modell är långt över budget för en pensionerad lastbilschaufför.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den största nackdelen med vattenburen värme är att den inte har fläkt så att tanten kan inte använda den till hårtork.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte riktigt vad detta har med TS bilbyte att göra? :wideeyed:

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
På vad sätt upplevde du skillnad?

Har själv Alde-värme, men funderar på att byta till en lättare bil, och då är det oftast luftburen värme. Vill inte hamna i situation att vi ångrar oss och tvingas till ytterligare byte…
Jämnare värme med mindre kallras från bodelsfönsterna, dubbelgolv ger behaglig golvvärme, inte lika torr luft som med luftburen. Enda nackdelen är att det tar lite längre tid att få upp värmen när bilen varit kallställd.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan så ska ju tilläggas att bilar som har dubbelgolv med luftburen värme även de får golvvärme. Torrheten på luften har diskuterats i andra trådar och vissa påstår att det inte spelar någon roll om det är luftburen eller vattenburen värme när det gäller torrheten. Personligen så upplever jag iaf att vattenburen ger ett betydligt behagligare inneklimat, sedan så kommer ingen att frysa med ett luftburet system som är väl avvägt. Tyvärr så är ju pannan ofta placerad längst bak i bilar med luftburen värme och inte mitt i som är det idealiska. Det betyder att ofta så blir det varmt i sovrummet och kallt i framdelen där man sitter och umgås. Detta går ju naturligtvis att råda bot på med olika strypningar av luftflödet men om jag inte missminner mig så ska det idealiska rörsystemet till Truma vara ca 6 meter, fördelat på de utgångar som pannan har. Detta kommer ju säkert någon som gitter kolla upp fakta återkomma med mer exakta uppgifter om.

Se där ja, då spårade denna tråden också ur ser jag nu när jag läser igenom mitt svar :(

Edit: För vår del som kör året runt känner vi att det inte finns något alternativ för vattenburet system.

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Sedan så ska ju tilläggas att bilar som har dubbelgolv med luftburen värme även de får golvvärme. Torrheten på luften har diskuterats i andra trådar och vissa påstår att det inte spelar någon roll om det är luftburen eller vattenburen värme när det gäller torrheten. Personligen så upplever jag iaf att vattenburen ger ett betydligt behagligare inneklimat, sedan så kommer ingen att frysa med ett luftburet system som är väl avvägt. Tyvärr så är ju pannan ofta placerad längst bak i bilar med luftburen värme och inte mitt i som är det idealiska. Det betyder att ofta så blir det varmt i sovrummet och kallt i framdelen där man sitter och umgås. Detta går ju naturligtvis att råda bot på med olika strypningar av luftflödet men om jag inte missminner mig så ska det idealiska rörsystemet till Truma vara ca 6 meter, fördelat på de utgångar som pannan har. Detta kommer ju säkert någon som gitter kolla upp fakta återkomma med mer exakta uppgifter om.

Se där ja, då spårade denna tråden också ur ser jag nu när jag läser igenom mitt svar :(

Edit: För vår del som kör året runt känner vi att det inte finns något alternativ för vattenburet system.
Ja i vår gamla som hade Trumapannan under sängen vaknade jag till var gång den startade på natten, här sitter Aldepannan under soffan i sittgruppen och jag hör inte den på nätterna. Vi frös inte i vår gamla bil, men det var betydligt svalare i sittgruppen kontra sovrummet trots idoga försök att reglera luftutsläppen och med enkelgolv var det kallt om fötterna.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Kör året runt med vår Mclouis som har Trumapanna och luftburen värme. Har även elektrisk golvvärme som är komfort värme. Kräver då 230v vilket vi oftast står på vintertid.
Funkar utmärkt även vid låga temperaturer. Som någon skriver så är pannan bak och det blir varmare där. Så man drar ner 2-3 grader när man ska sova. Luftburet system svarar snabbt på temperaturjusteringar.
Oaktat värmesystem är ett bra vintertäcke ett måste vid vinter camping.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kör året runt med vår Mclouis som har Trumapanna och luftburen värme. Har även elektrisk golvvärme som är komfort värme. Kräver då 230v vilket vi oftast står på vintertid.
Funkar utmärkt även vid låga temperaturer. Som någon skriver så är pannan bak och det blir varmare där. Så man drar ner 2-3 grader när man ska sova. Luftburet system svarar snabbt på temperaturjusteringar.
Oaktat värmesystem är ett bra vintertäcke ett måste vid vinter camping.
Sedan så kommer ju problemet om ena parten vill lägga sig före den andra alternativt går upp före den andra, då får ju antingen den ena frysa eller den andra svettas.

Jo vi har naturligtvis vintertäcke, detta för att dels slippa kondens och dels för att spara på gasolen inte för att det blir kallt i bilen utan. Kallraset från framrutan tar ju elementet i panelen hand om och isolerade sidorutor gör att kondens på sidorutorna inte är ett problem, vi står gärna även utan el på vintern i en härlig skogsglänta.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Plötsligt blev bilbytet en värmetråd
Grattis till nya bilen. En riktigt fin Liner! Förstår att ni är väldigt nöjda. Sedan bjöd du in lite till att skapa en värmetråd. Jämför man Alde och Truma går diskussionen alltid igång. Det blir som på den gamla goda tiden när man jämförde Volvo och Saab! :)

T o m kloke Blaser gick igång! :cool::D

Toppen