• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbrand

F

F.d. 55554

Guest
Sv: Bilbrand

Skrämmande film, men, det var bara litet avstånd mellan vagnarna, 50cm.
Normalt är det ett par meter mellan, även om det inte är 4m.

F

F.d. 6866

Guest

Visst var det nära. Men man kan ju se hur fort det kan ta sig. Dessutom är ju rökgaserna tämligen giftiga så man bör väl hålla sig på avstånd.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

En tankeställare till dom som förespråkar mindre ä 4 meter på en ställ plat önskar en lag på 4 meter minst något som vi sskall försöka får RMF att jobba med snrast möjligt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Står man intill en brinnande husbil/husvagn är ett avstånd på 4 meter alldeles för kort för att hindra att elden sprider sig.

Den nu nämnda branden har inget med uppställd husbil att göra. Branden i detta fallet började i motorrummet under körning.

Sannolikheten att en parkerad husbil börjar brinna under natten anser jag vara ytterst liten. Däremot ser jag som en mycket större risk att man på campingplatser kan ställa sig i förtälten och laga mat med gasolkök eller grillar. Där gör man dessutom avkall på avståndet 4 meter eftersom man tillåter parkerade bilar och förtält inom detta avstånd.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

En tankeställare till dom som förespråkar mindre ä 4 meter på en ställ plat önskar en lag på 4 meter minst något som vi sskall försöka får RMF att jobba med snrast möjligt.

10 m är väl ännu säkrare, eller!!!!!!
Hur stor är risken vid t ex 1,2, eller 3 m undras?
.
Fattar inte varför just 4 m är en " helig" gräns.

Hejs
Claes 105

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

önskar en lag på 4 meter minst något som vi sskall försöka får RMF att jobba med snrast möjligt.

Varför måste det till en lag? Jag tycker det är att gå till överdrift med tanke på hur liten risken är. Man behöver inte försöka förbjuda allt farligt även om det verkar vara den svenska modellen :(

Vore bättre om man istället satsade på förebyggande arbete för att förhindra bränder och mer upplysning till husbilsägare om brandsäkerhet istället för att skrika om förbud till höger och vänster.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Skrämmande film, men, det var bara litet avstånd mellan vagnarna, 50cm.
Normalt är det ett par meter mellan, även om det inte är 4m.

Dessutom var alla fönster öppna och till och med dörren på husvagnen som det började brinna i var helt öppen vid provet:confused:

Kanske det påverkade att förloppet

Toppen