Sv: Bilbrand
Hej!
Det var vi som tog med våra nyfunna vänner från Norge hem när deras husbil totalförstördes i branden på riksväg 26/47. Redan på Lördagen träffande vi det Norska paret i en husbil på mässan. Vi började prata och det visade sig att dom var från Halden och vi är från Strömstad så det är bara på andra sidan gränsen ca 3 mil från oss.
Det blev tal om vad vi klörde för bilar , vi har en Rapido 10066, och dom hade en Dethleffs Globetrotter XXL Premium liner. Första gången jag och min man såg en sådan var i Kroatien för några år sedan och vi tyckte den var så snygg!! På mässan 2011 frågade vi Dethleffs om dom tog in denna bil till Sverige men det gjorde dom inte då. På Söndag eftermiddag träffade vi dom igen och blev då bjudna på en rundtur i parets bil som var från 2010 och super fin!! Otroligt härliga människor, visade förvaring, garderober, garage mm. Eftersom vi har 2 barn var vi intresserade av framsängen och den drogs ner och kollades in, eftersom dom var 2 hade dom aldrig haft den nere.
Vi tog kort och kollade in allt! Ni vet ju hur det är man är så nyfiken på och se hur planlösningar och dyligt är och det är ju inte så att man går och knackar på och frågar om man får kika in.
Vi syns i Strömstd nästa gång och god tur hjem sa jag och vi tackade för deras gästvänlighet!
Kl 17,00 åkte vi från Jönköping och efter en stund hamnade vi i denna långa kö, efter 1,5 timmar rullade vi förbi en utbränd husbil, totalt förstörd, då säger min man det är Norrmännens bil! Han såg det på garageluckorna som han några timmar tidigare hade studerat. Vi blev totalt chockade och tankarna rusade iväg. Vad har hänt med dom! Efter några 100 meter låg en mack med ett matställe och där såg jag en brandbil och sa till min man att stoppa jag måste få prata med någon och precis när vi kör in ser jag hur dom sätter sig i bilen och till vår lycka ser vi att dom lever! Vi ska ha med dom hem säger jag och hoppar ur husbilen! Dom åkte med oss till Strömstad där dom blev hämtade av en vän!
Denna gången sa jag inte god tur hjem utan Vi ses snart igen vänner!!
Branden startade troligtvis i motorrummet , branden började där framme. Händelseförloppet gick otroligt fort! Gasoltuberna exploderade aldrig dom står långt bak på denna bil.
Detta är mitt första inlägg på husbilsklubben vi blev just medlemmar på mässan! Jag hoppas det blir mång fler. Ta hand om er allihop och inte minst varandra där ute! Vi har haft kontakt med våra vänner i Norge och dom mår under omständigheterna väl och det är det viktigaste! / Evelina