• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbrand

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Långa köer på riksväg 26/47 efter bilbrand
Det råder vid fyratiden på söndagen långa köer på riksväg 26/47 mellan Jönköping och Mullsjö på grund av en husbilsbrand. Larmet inkom till SOS strax efter klockan tre. Enligt de första uppgifterna från räddningstjänsten ska ingen person skadats, men att vägen fick stängas av fick stängas av under släckningsarbetet. Husbilsbranden inträffade cirka en mil utanför Mullsjö, i höjd med Ljunga.
Detta tagit från jnytt.se

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Bilbrand

Hej!
Jönköpingposten har kontaktat mig och undrar om någon vet bil.nr på denna husbilen och/eller om han är med i Hubilsklubben.se
Allt har gått bra!

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Såg riktigt otäckt ut, tur att båda blev varnade i tid och hann ur bilen. Vi kom från Lidköping och kom fram till olyckan när brandkåren höll på att släcka, otroligt så fort det går att bli av med det man äger. Man får sig en tankeställare, vi blev iallafall påminda eftersom vårt hus brann förra året.

F

F.d. 25142

Guest

Jag kom också just som husbilen börjat brinna. Det var riktigt otäckt att se hur fruktansvärt snabbt förloppet var och hur totalt hela husbilen förintades utom precis längst bak. Många explosioner var det också. Det var en stor, helintegrerad (tror jag för hela främre delen försvann faktiskt) säkert ganska ny husbil. Detta stämmer till eftertanke. Det var skönt att se paret oskadda.

EVELINA o ROBERT

FD HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
11442
Medlemskap
2021

Hej!
Det var vi som tog med våra nyfunna vänner från Norge hem när deras husbil totalförstördes i branden på riksväg 26/47. Redan på Lördagen träffande vi det Norska paret i en husbil på mässan. Vi började prata och det visade sig att dom var från Halden och vi är från Strömstad så det är bara på andra sidan gränsen ca 3 mil från oss.

Det blev tal om vad vi klörde för bilar , vi har en Rapido 10066, och dom hade en Dethleffs Globetrotter XXL Premium liner. Första gången jag och min man såg en sådan var i Kroatien för några år sedan och vi tyckte den var så snygg!! På mässan 2011 frågade vi Dethleffs om dom tog in denna bil till Sverige men det gjorde dom inte då. På Söndag eftermiddag träffade vi dom igen och blev då bjudna på en rundtur i parets bil som var från 2010 och super fin!! Otroligt härliga människor, visade förvaring, garderober, garage mm. Eftersom vi har 2 barn var vi intresserade av framsängen och den drogs ner och kollades in, eftersom dom var 2 hade dom aldrig haft den nere.
Vi tog kort och kollade in allt! Ni vet ju hur det är man är så nyfiken på och se hur planlösningar och dyligt är och det är ju inte så att man går och knackar på och frågar om man får kika in.

Vi syns i Strömstd nästa gång och god tur hjem sa jag och vi tackade för deras gästvänlighet!

Kl 17,00 åkte vi från Jönköping och efter en stund hamnade vi i denna långa kö, efter 1,5 timmar rullade vi förbi en utbränd husbil, totalt förstörd, då säger min man det är Norrmännens bil! Han såg det på garageluckorna som han några timmar tidigare hade studerat. Vi blev totalt chockade och tankarna rusade iväg. Vad har hänt med dom! Efter några 100 meter låg en mack med ett matställe och där såg jag en brandbil och sa till min man att stoppa jag måste få prata med någon och precis när vi kör in ser jag hur dom sätter sig i bilen och till vår lycka ser vi att dom lever! Vi ska ha med dom hem säger jag och hoppar ur husbilen! Dom åkte med oss till Strömstad där dom blev hämtade av en vän!
Denna gången sa jag inte god tur hjem utan Vi ses snart igen vänner!!

Branden startade troligtvis i motorrummet , branden började där framme. Händelseförloppet gick otroligt fort! Gasoltuberna exploderade aldrig dom står långt bak på denna bil.

Detta är mitt första inlägg på husbilsklubben vi blev just medlemmar på mässan! Jag hoppas det blir mång fler. Ta hand om er allihop och inte minst varandra där ute! Vi har haft kontakt med våra vänner i Norge och dom mår under omständigheterna väl och det är det viktigaste! / Evelina

F

F.d. 25246

Guest

Vill bara säga att ni är ett föredömme hur man beter sig i trafiken. Är mycket imponerad över ert handlande.

Lite off jag har skrivit om bränder och min respekt på hur vi parkerar tätt tätt tillsammans det är bara en tidsfråga innan någon strycker med....

Mikkeman

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

En fundering man får är om det är stor skillnad i hur motorutrymmet isoleras och avskärmas med avseende på brand från motorrummet in i bodelen mellan en helintegrerad och delintegrerad/alkovbil?

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

En tanke ställare! hade detta inträffat på en ställplats dä många föredrar en meter istället för fyra meters avstånd mellan bilarna, dåhade det nog inte räckt med en uppbrunnen bil.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Aluminiumplåt som finns i husvagnar och husbilar smälter fort av den värme som uppkommer vid brand. Kanske lite långsammare förlopp med plåt än med plast-glasfiber men då plåten är så tunn typ skalplåt bara så smälter den snabbt.
Mindre giftiga gaser också med plåt

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Fick en bild av det kvarvarande från branden sänt till mig idag.
Calle Gustavsson fotogtaferade.

På bilden syns till vänster en kompositflaska som överlevt branden. Det var snabbtänkt att lyfta ut denna. det kan väl inte vara så att den klarade lågorna såpass väl, då den ser helt oskadd ut?

Toppen