• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbatteriet husbil. Vinterförvaring

Glock

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34770
Medlemskap
2025
Hej
Har en 2022 Ford Etrusco. Förra säsongen laddades batteriet typ en gång i månaden under Vinterförvaring ute oktober till första april. Vid start april helt dött batteri. Sen under denna säsong sommar -24 har vi stått på el . När jag sedan parkerat bilen och inte varit ute o kört typ på 1-2 veckor är den väldigt svår startad . Men brukar starta upp vid typ 4 försöket. ( har inte tillgång till el när den står parkerad hemma)
Ngn idé vad det kan vara ? ( min andra säsong med husbil så lite nybörjare)
Jag har inte behövt använda min start booster.men inte långt ifrån.
Nu skall jag vinterförvara bilen ute och har tillgång till ström. Finns så många olika förslag hur man skall göra med batteriet .
Jag tänkte sätta i laddkabel oktober och ta bort den i mars/ April . ( bly batteri)
Jag hade inga problem med bodelsbatteriet förra vinterförvaringen . Solceller.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Jag har tagit in bodelsbatterierna. Jag tänkte kanske fel ? Jag tänkte att när de inte fanns, så skulle den ladda startbatteriet, men det blir kanske tvärtom. Den tror att bodelsbatteriet inte alls är laddat och går därför inte över till startbatteriet. I så fall kommer jag väl inte kunna ladda startbatteriet alls via EBL, för bodelsbatterierna är Lithium och dem vågar jag väl inte ladda med EBL-laddaren om jag har fattat rätt.
Går bra att ladda men inte optimalt

Toppen