• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatteriet husbil. Vinterförvaring

Glock

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34770
Medlemskap
2025
Hej
Har en 2022 Ford Etrusco. Förra säsongen laddades batteriet typ en gång i månaden under Vinterförvaring ute oktober till första april. Vid start april helt dött batteri. Sen under denna säsong sommar -24 har vi stått på el . När jag sedan parkerat bilen och inte varit ute o kört typ på 1-2 veckor är den väldigt svår startad . Men brukar starta upp vid typ 4 försöket. ( har inte tillgång till el när den står parkerad hemma)
Ngn idé vad det kan vara ? ( min andra säsong med husbil så lite nybörjare)
Jag har inte behövt använda min start booster.men inte långt ifrån.
Nu skall jag vinterförvara bilen ute och har tillgång till ström. Finns så många olika förslag hur man skall göra med batteriet .
Jag tänkte sätta i laddkabel oktober och ta bort den i mars/ April . ( bly batteri)
Jag hade inga problem med bodelsbatteriet förra vinterförvaringen . Solceller.

Glock

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34770
Medlemskap
2025
Tack för svaret. Förra vintern laddade jag engång i månaden, Med att stoppa i laddkabeln i husbilens eluttag. Skall kolla med multimeter i helgen.
Under semestern var vi en månad ute och åkte stod en natt utan el. Bilen väldigt svårstartad , fick ge gas vid start så till slut started bilen. Men kollar hur bra laddat batteriet är, skall på biltema först.
Batteriet AGM tyvärr tagit stryk. Underhålls laddas nu över vintern. Till våren skall allt det fixas och utesluta att ngt drar tjuvström mm

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Normalt urladdningsstöm på ett startbatteri inkopplad mot bilen är ca 25 milliampere. Man får vänta ett par min när man mäter. Strömmen går ned efter någon min. Tänk på att takbelysningen är släckt.

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Har problem med startbatteriet, (är inte säker på vad det är för sort) Det är väl dåligt om det är fulladdat en dag när motorn har gått och efter 2 dag så är det nere på 11.5 v.
Jag har en solpanel på 180W tror jag det är. Ska solpanelen inte ladda även startb. Adria corall s 680 st textil.
Bodelsbatteri är alltid laddat med solpanel men det är bara på 80 Ah.
Jag undrar om jag kan flytta startbatteri till bodelen så det laddas av solpanelen?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har problem med startbatteriet, (är inte säker på vad det är för sort) Det är väl dåligt om det är fulladdat en dag när motorn har gått och efter 2 dag så är det nere på 11.5 v.
Jag har en solpanel på 180W tror jag det är. Ska solpanelen inte ladda även startb. Adria corall s 680 st textil.
Jag undrar om jag kan flytta startbatteri till bodelen så det laddas av solpanelen?
Flytta inte startbatteriet,bättre att dra en laddningskabel till det, men ditt batteri verkar dåligt så ett byte är kanske bra att starta med.
Inte säkert att solpanelen laddar startbatteriet beror på hur det är kopplat.

Borjeson

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2025
Jag har min husbil hemma utomhus med nätström inkopplad hela tiden för att hålla laddström! Förutsätter att min EBL99 klarar av att hålla laddströmmen på lämplig nivå! Jag har en Biltema effektmätare som hela tiden visar uttagen eleffekt på 220V! Visar nu ca 50W, som ökat från ca 20W på någon månad! Kan det vara så att bodelsbatterierna håller på att ta slut? Originalbatterier 2*95Ah från 2011 i en Burstner Aviano i728! Har inte provat stänga av batterisvitchen, men då slutar den väl ladda bodelsbatterierna?

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
vågar jag ha i sladden för underhållsladdning ända till 1/4-25? Sladd som sitter i ute i elurtaget. Husbil står inne i kallförråd
Adria corall s680 st textil. Finns inget på inne som drar någon ström.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Batteriet behöver inte vara dåligt pga 11,5 volt efter några dagar, kan väl vara att någonting tar ström hela tiden,men om bilen knappt startar efter några dygn kan det vara batteriet, Har liknande i vår 11,5 volt efter några dagar, men har inga problem att starta iallafall

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har min husbil hemma utomhus med nätström inkopplad hela tiden för att hålla laddström! Förutsätter att min EBL99 klarar av att hålla laddströmmen på lämplig nivå! Jag har en Biltema effektmätare som hela tiden visar uttagen eleffekt på 220V! Visar nu ca 50W, som ökat från ca 20W på någon månad! Kan det vara så att bodelsbatterierna håller på att ta slut? Originalbatterier 2*95Ah från 2011 i en Burstner Aviano i728! Har inte provat stänga av batterisvitchen, men då slutar den väl ladda bodelsbatterierna?
Jag har för mig att den laddar även med svitchen av. Med det han du mäta dig fram på batteriet med en multimeter

• Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Enligt där jag köpte HB så går det inte att ha sladd i hela vintern för underhålsladdning eftersom EBL inte sköter underhålsladdning, utan laddar fullt hela tiden vad jag förstår:confused: ELLER?

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej
Har en 2022 Ford Etrusco. Förra säsongen laddades batteriet typ en gång i månaden under Vinterförvaring ute oktober till första april. Vid start april helt dött batteri. Sen under denna säsong sommar -24 har vi stått på el . När jag sedan parkerat bilen och inte varit ute o kört typ på 1-2 veckor är den väldigt svår startad . Men brukar starta upp vid typ 4 försöket. ( har inte tillgång till el när den står parkerad hemma)
Ngn idé vad det kan vara ? ( min andra säsong med husbil så lite nybörjare)
Jag har inte behövt använda min start booster.men inte långt ifrån.
Nu skall jag vinterförvara bilen ute och har tillgång till ström. Finns så många olika förslag hur man skall göra med batteriet .
Jag tänkte sätta i laddkabel oktober och ta bort den i mars/ April . ( bly batteri)
Jag hade inga problem med bodelsbatteriet förra vinterförvaringen . Solceller.
Varför inte bara koppla loss minus i oktober och koppla tillbaka i april, det gör jag, inga problem, har du solcell täck över den med en sop påse

Toppen