• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biladapter till HP laptop

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag har en några år gammal laptop HP ZBook 15 G5 som levererades med en original 230 V omvandlare på 120 W med utspänning på 19 V. Har sökt efter en motsvarande 120 W 12 V biladapter så att jag slipper ladda över husbilens 230 V omvandlare då vi fricampar.

Fråga 1: Kan det bli problem om jag endast får tag på en 12 V adapter som klarar 90 W eller än värre typ 65W?

Fråga 2: Var kan jag hyggligt snabbt införskaffa en 12 V adapter på så nära 120 W som möjligt?

Fråga 3: För att minska strömförbrukningen (när HP:n används som "mellanhand" mellan mobiltelefonens hotspot och via HDMI till Andersson-TV:n) vill jag på ett enkelt sätt kunna släcka HP:ns skärm: Hur gör jag detta?

Tackar på förhand
Åke
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har en några år gammal laptop HP ZBook 15 G5 som levererades med en original 230 V omvandlare på 120 W med utspänning på 19 V. Har sökt efter en motsvarande 120 W 12 V biladapter så att jag slipper ladda över husbilens 230 V omvandlare då vi fricampar.

Fråga 1: Kan det bli problem om jag endast får tag på en 12 V adapter som klarar 90 W eller än värre typ 65W?

Fråga 2: Var kan jag hyggligt snabbt införskaffa en 12 V adapter på så nära 120 W som möjligt?

Fråga 3: För att minska strömförbrukningen (när HP:n används som "mellanhand" mellan mobiltelefonens hotspot och via HDMI till Andersson-TV:n) vill jag på ett enkelt sätt kunna släcka HP:ns skärm: Hur gör jag detta?

Tackar på förhand
Åke

Batteriexperten (batteriexperten.com) har några 12 V laddare till bl a HP. En 65 W som jag kör till en HP EliteBook 820 och en 90 W som jag kör till en Elitebook 840. Båda 19 V. De har dock den äldre lite tjockare laddningskontakten, så jag har en adapter till den lite tunnare. Beror på vilken kontakt din dator har.

 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack både krinil och Michael för snabbt svar.
Jag glömde precisera att anslutningen är en så kallad blå anslutning som har måtten 4,5 x 3,0 mm. Nu kollar jag igenom listan som Michael bifogade.
Åke
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har en några år gammal laptop HP ZBook 15 G5 som levererades med en original 230 V omvandlare på 120 W med utspänning på 19 V. Har sökt efter en motsvarande 120 W 12 V biladapter så att jag slipper ladda över husbilens 230 V omvandlare då vi fricampar.

Fråga 1: Kan det bli problem om jag endast får tag på en 12 V adapter som klarar 90 W eller än värre typ 65W?

Fråga 2: Var kan jag hyggligt snabbt införskaffa en 12 V adapter på så nära 120 W som möjligt?

Fråga 3: För att minska strömförbrukningen (när HP:n används som "mellanhand" mellan mobiltelefonens hotspot och via HDMI till Andersson-TV:n) vill jag på ett enkelt sätt kunna släcka HP:ns skärm: Hur gör jag detta?

Tackar på förhand
Åke

Gällande fråga 3, så föreslår jag att du köper nedanstående och då slipper använda din strömslukande PC för TV-tittande.

Den här drivs via USB på TV, vilket inte tex Google TV klarar.

 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Vad jag förstår av denna sida HP ZBook 15 G5 Mobile Workstation Specifications | HP® Customer Support har du på vänster sida en USB 3.0 som är till även för laddning. Med den räcker det med USB-kabel med USB-C som du ansluter till datorn. Det kommer att ta längre tid att ladda än om du är ansluten till 230 V men det ska fungera.
Jag har endast billaddare med USB-utgångar; provade med två olika sladdar med USB i båda ändarna vilket inte gjorde att HP:n laddades. Tolkar jag dig rätt i att jag därmed måste skaffa billaddare som har USB-C utgång? (Så att jag kan använda en sladd med USB i ena ände och USB-C i andra änden)
Åke
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Kom att tänka på följande: Är det kanske så att USB-anslutningen med beteckningen USB 3.0 (charging) på HP:n är avsedd att ladda exempelvis en mobiltelefon. Alltså att ge laddning inte att ta emot laddning?
Åke
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Maila adapterexperten om viken modell av dator du har, så säger han vad du ska köpa. De svarar snabbt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har endast billaddare med USB-utgångar; provade med två olika sladdar med USB i båda ändarna vilket inte gjorde att HP:n laddades. Tolkar jag dig rätt i att jag därmed måste skaffa billaddare som har USB-C utgång? (Så att jag kan använda en sladd med USB i ena ände och USB-C i andra änden)
Åke
Jag har själv en HP med "blå" laddkontakt. Oftast laddar jag via 230 V. För att ladda i bilen köpte jag en laddare från 12 V cigguttag till "blå" kontakt.

För en dryg vecka sedan var jag över helgen hos en kompis och hade glömt 230 V-laddaren. Jag såg att han också hade en HP och frågade om jag kunde få låna hans laddare. Han gav mig då en 230 V laddare med USB-C i andra änden. Jag tittade på min dator och konstaterade att den i USB-C-porten var markerad med en blixt. Det gick bra att ladda via den. Men alltså från 230 V. Och då är frågan vilken spänning som USB-C kontakten ger.

Det tänkte jag inte på när jag skrev svaret tidigare. Men tydligen får du det inte att fungera. Och inte jag heller när jag testar med telefonkabeln till datorn i bilen. Datorn svarar något i stil med att den inte laddar utan ska anslutas till avsedd laddare.

Det kan ju vara spänningen som är för låg eller att kabeln eller uttaget inte är USB 3.0, om det nu är det som krävs.

Slutsatsen är att det går att ladda min dator med USB-C-ingången. Men exakt vilka krav som ställ i andra änden vet jag inte. Kanske typ en sån här:
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Kanske nytt rekord?

Jag beställde igår den 28/9 kl 10.46, levererades med Post Nord(!) idag kl 11; allt på 24 timmar!. Packade upp en grej som dels överensstämde väl med vad jag förväntade mig, dels är kvalitetskänslan vid handhavandet förtroendeingivande, dessutom fungerar den som förväntat vad gäller laddning av laptopen. Till saken hör att jag igår talade med en livs levande person på kundtjänst som även han var förtroendegivande.
Bara att gratulera

Riset AB/ Adapterexperten
Skyttevägen 19
302 44 HALMSTAD
kundtjänst.

ulf@risetab.se

035-7779067


Åke
 
Toppen