• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betydelsefulla Uppfinningar

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
I den någorlunda moderna historien har vissa uppfinningar haft stor betydelse för det mänskliga välbefinnandet. Till dessa hör givetvis Ångmaskinen, Baden-Baden stolen, B
arnskor med Kardborrband samt kvarntoa med tank för husbilar.
Efter att ha nyttjat en till kvarntoa konverterad Thetford under några månader har vår tidräkning fått en ny indelning. Före och Efter installationen.
Före var det som livet vi hade i husvagnen för 30 år sedan. Vakta och bära på Potta-Pottin i tid och otid. Mest otid för det är rent märkvärdigt hur fort en kasset fyllnar till. De allra flesta har inget problem med det och sannerligen om det inte säljs bobilar i mångmiljonklassen med i princip samma teknik som fanns i husvagnarna för 30 år sedan.
Vi (hustrun och jag) blev bobilsägare helt oförhappandes på Elmia 2011. Från första stund stod det klart att toan med sin lilla behållare var det som mest begränsade det fria livet på de enorma prärier av asfalt som står till buds för den reslystne européen.
Nu sedan vi konverterade är begränsningarna ett minne blott. En vecka klarar septiptanken utan vidare och med pumpar som kan skicke den svagt grönsåpedoftande vätskan över till grannkommunen (eller i vart fall 50 - 60 meter) så är tömningen inget bekymmer ens i Sverige.
Husbilar är en fantastisk uppfinning.
Husbilar med kvarntoa och septiptank spelar dessutom i en division för sig. Frihetsdivisionen!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

I den någorlunda moderna historien har vissa uppfinningar haft stor betydelse för det mänskliga välbefinnandet. Till dessa hör givetvis Ångmaskinen, Baden-Baden stolen, B
arnskor med Kardborrband samt kvarntoa med tank för husbilar.
Efter att ha nyttjat en till kvarntoa konverterad Thetford under några månader har vår tidräkning fått en ny indelning. Före och Efter installationen.
Före var det som livet vi hade i husvagnen för 30 år sedan. Vakta och bära på Potta-Pottin i tid och otid. Mest otid för det är rent märkvärdigt hur fort en kasset fyllnar till. De allra flesta har inget problem med det och sannerligen om det inte säljs bobilar i mångmiljonklassen med i princip samma teknik som fanns i husvagnarna för 30 år sedan.
Vi (hustrun och jag) blev bobilsägare helt oförhappandes på Elmia 2011. Från första stund stod det klart att toan med sin lilla behållare var det som mest begränsade det fria livet på de enorma prärier av asfalt som står till buds för den reslystne européen.
Nu sedan vi konverterade är begränsningarna ett minne blott. En vecka klarar septiptanken utan vidare och med pumpar som kan skicke den svagt grönsåpedoftande vätskan över till grannkommunen (eller i vart fall 50 - 60 meter) så är tömningen inget bekymmer ens i Sverige.
Husbilar är en fantastisk uppfinning.
Husbilar med kvarntoa och septiptank spelar dessutom i en division för sig. Frihetsdivisionen!

Låter bra , men var förvarar och hanterar man slangen.
 
F

F.d. 53087

Guest
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Finns det någon konverterings sats att köpa ,eller är det något man fixar skälv .
Är väldigt intresserad av detta"............
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Den diffusionstäta slangen är ansluten till en kvarnpump som är monterad som original på septiptanken. Slangen förvaras således under bilen och den del som används vid tömningen förvaras i ett vanligt 50 mm avloppsrör som är faststt under bilen. Vid tömning dras således slangen ut, pumpen startas och tanken töms, och sedan placeras slangen återigen i röret. Vidare är slangen försedd med en klokoppling med lock och därmed blir obehaget vid tömningen minimalt.
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Konverteringssatser till olika Thetford toaletter finns att köpa hos Camper Sanity i Beddingestrand och i mitt fall kommer septiptankien från Båtaccenten i Stockholm. Men det finns mängder av olika lösningar, storlekar och utföranden, att studera inom tillbehörssidan hos båthandeln.
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Ännu har vi inte haft några problem med att komma så nära ett tömningsställe att inte den fasta "orginalslangen" som räcker ca 1,5 meter ut från bilens sida inte varit tillräcklig. För säkerhets skull har jag en diffusionstät "förlängningsslang" på tre meter med i garaget men ännu har jag inte behövt använda den. När tanken är utrustad med en rejäl pump ökar tömningsmöjligheterna radikalt. Tankens pump klarar en "förlängningsslang" på minst 50 meter men det är ju inget man vill släpa runt på. Om man inte har väldiga utrymmen. På tomten har jag lagt ned en vanlig grön vattenslang ca en decimeter under gräsmattan till trekammarbrunnen. Med klokopplingar i båda ändar utgör detta ett slutet system och är så nära idealet som man kan komma.
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

På tal om aska,vet någon hur denna toa lösning har fungerat?Har kollat runt men inte fått klart om det funkat.Kanske någon i klubben känner någon Cabby ägare.
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Har nu ett drygt års erfarenhet, med bl a tre månader i Spanien och senast två veckor i Norge, av kvarntoa kopplad till en pumpförsedd 80 liters septitank. Tanken klarar upp till 10 dagar men eftersom det går utmärkt att tömma överallt där pottorna töms så blir det oftast i samband med tömningen av gråvattentanken. Eftersom det tar mellan l till 2 minuter för pumpen att tömma så hinner de bakomvarande i kön knappast förstå vad som hänt innan vi är borta. Vilket brukar uppskattas.
Finns det då inte några nackdelar?
Nej, inte en endaste enda!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Någon nackdel finns det nog, eller hur är det med vikten på slang, pump med kvarn samt tank med 80 liter skit?

Det torde summera upp till ca 100 kg totalt, alltså ca 80kg mer än en fylld kassett. På en 3500kg bil lär det bli svårt att klara.

Sen hänger jag inte med i ditt första inlägg med 50-60 meter. Jag uppfattade det som att du hade 50-60 meter slang men senare skriver du 1,5 meter plus en förlängning på 3 meter.

På ingen av de platser vi tömt toan på under vår semester i England/Wales skulle 4,5 meter räcka långt för att nå ett riktigt avlopp eller toastol.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

För oss som använder husbilen mer på vintern än på sommaren och som dessutom oftast tömmer hemma i toaletten fungerar fast tank och slangar inte alls. Jag vet, jag ägde en Niesmann Clou med fast tank en kort tid för många år sedan.
Det där med slang till trekammarbrunnen nedgrävt i gräsmattan lät som ett nytt grepp, men det torde väl frysa igen på vintern? Klokopplingen i änden på denna nedgrävda slang behöver skottas fram och sannolikt putsas ren från is och den måste väl rimligen vara så placerad i terrängen att den inte skrapas bort av snöröjningstraktorn?
Nej, en Porta-potti med SOG fungerar bra och räcker oftast åtskilliga dagar innan reservkassetten behövs, i vilket fall för oss som vanligen vistas i vildmarken och ofta kissar i busken som övriga skogslevande däggdjur.
För ett par år sedan hittade jag en i övrigt perfekt husbil i Tyskland, ett kvalitetsbygge från Bocklet på en Sprinter med 4WD från Iglhaut, nästan ny och till ett bra pris, men det blev inget köp pga att bilen hade fast toatank.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Tycker nog kassetthanteringen är ganska smidig, och om man utnyttjar naturen där så är möjlig klarar man sig några dagar med en kassett.
Det är däremot svårare att förklara för "ungar" att man inte borstar tänder under rinnande vatten i en husbil.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Selv i Australia hvor infrastrukturen for tømming stort sett er på plass er det blitt mer vanlig med kassett - selv om en tømmer disse i samme balje på bakken som en kan tømme tankene via slange. Det er endast på de virkelig store husbilene at toatank benyttes som hovedregel. I biler under 8 tonn (lett lastebil kjørkort) finnes det nesten ikke på nye biler. Og småbilene under 4500 kg totalvekt personbil kjørkort) har jeg ikke sett med annet enn kassett. Har selv eid en 26 fot Winnebago A-Class på 7 tonn og kassetter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Tycker nog kassetthanteringen är ganska smidig, och om man utnyttjar naturen där så är möjlig klarar man sig några dagar med en kassett.
Det är däremot svårare att förklara för "ungar" att man inte borstar tänder under rinnande vatten i en husbil.:)

Jag har också svårt att se fördelar med att köra omkring med toainnehåll i flera dagar. Jag tömmer min kassett dagligen för att undvika ev. odör.

Beträffande ungars tandborstning och vattenanvändning är det lättast att lära dem på hemmaplan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Betydelsefulla Uppfinningar

Jag har nog svårare att se fördelen med att leta toatömningsmöjlighet varje dag, vi klarar oss minst en vecka och under den tiden finns det alltid någon möjlighet att tömma, oftast hinner vi hem igen! :)
 
Toppen