• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besviken på trafikverket........

I

Iveco 35

Guest
Sv: Besviken på trafikverket........

Björn o Lena kan ju vara bra att skriva ut svaret från TSV och ha i husbilen om du skulle behöva tömma och någon har synpunkter.
Olle.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Även jag är fundersam så jag frågade Trafikverket igår. Svaret kom idag.

"Hej!
Nationell planerare svarar följande: ”Det är trevligt att höra att våra rastplatser uppskattas! Tjänsten latrintömning ingår inte som basutbud på våra
rastplatser utan är en tjänst som vi försöker att tillhanda på vissa platser där vi bedömer behovet som extra stort. Tjänsten är kostsam och får bedömas för varje rastplats för sig men skall konkurrera ekonomiskt med de objekt som Trafikverket i övrigt har krav på att tillhandahålla."

Om inte behovet är " extra stort" på den nya motorvägen, en av landets mest trafikerade väg, då förstår inte jag vad extra stort är.

Som sagt, ibland har man otur när man tänker, om man överhuvudtaget gör det.........

Hejs
Claes 105

F

F.d. 29925

Guest

Uppenbart har man tjänstemän som tänker, men behovet av de som tänker efter lyser med sin frånvaro.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Så här såg det ut på flera Stellplätze när vi besökte Tyskland i höstas, detta ex är från Hüfingen i söder, vill påminna mig att vi betalade 4-5 Euro för att stå där inkl tömning, etc!

Före denna resa har vi aldrig (under >25 års resor) träffat på "slika" skyltar, nu två st bara på denna resa. Den andra platsen tog "bara" 50 Euro i straffavgift av dem som blev påkomna med att tömma utan att ha betalt stpl-avgift!

Att "skit" kostar är tydligen inte bara ett problem i Sverige?!

Bilagor

• 2015-08-17  (53).jpg
    2015-08-17 (53).jpg
    1,2 MB · Visningar: 3

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tycker nog att du själv ger uttryck för att detta inte känns helt rumsrent!!
// Janne
---------------------------------------------------------
Hejsan Jannemickel, jo jag tycker nog absolut att det är rumsrent och ok. om man inte grisar ner. Innehållet i kassetten kommer från samma "ställe" som det som toan är ämnad för, och slutstationen blir samma även om det har tagit omvägen genom min kassett.

Problemet som tillkommer mer och mer är alla dj.... underliga och inte legitima skyltar som kommer upp, påhittade parkeringsregler enbart för husbilar m.m.,m.m.
Detta gör att man tyvärr måste tänka sig för hela tiden, även om det bär emot när man vet att man har rätt och/eller allt är ok.

Som jag skrev "man får akta sig för att reta andra" för i förlängningen så blir det omotiverat gnäll av det minsta som verkar underligt och udda av de som inte är husbilsägare, och även från en del av oss :p:, och till slut så har det blivit en ny, inte laglig idiotregel av gnället.

Tyvärr tycker jag att man börjar få tänka sig för mer och mer när man skall göra något, eller t.o.m. bara parkera, just "för att inte reta andra" även om man inte gör något fel.

Sorry halkade iväg lite från ämnet :oops:, men omotiverade förbud sprider ut sig, och många beror just på att "folk retar sig" på något även om det egentligen är helt ok..

M.v.h. JANKRO.

Akevilse

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2025

Det funkar att sug tömma toa kassetten oxå i gästhamnar. Bara öppna luckan på kassetten och suga tomt. Renspolning kan naturligtvis vara svårt, men det suger väldigt torrt om man lutar tanken.

F

F.d. 14324

Guest

En aning utanför ämnet men hittar ni fler artiklar eller hittar fler rastplatser som är tillfälligt avstängda så får ni gärna höra av er till mig eller Kaehne4363 så kan vi aktivt justera i kartan med tömningsplatser.
Nu har jag ändrat plupparna i kartan vid platserna Väntorp och Gräsmo.

mvh jocke

Toppen