• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besviken på trafikverket........

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Gokväll

Åkte nu ikväll på den nya motorvägen mot Ulricehamn som invigdes igår och svängde in på den nya rastplatsen och tänkte tömma toakassetten, döm om min förvåning och besvikelse när jag upptäckte att i den nya toabyggnaden saknades latrintömning.

Gissa om jag blev besviken........

Fattar inte hur dom " höga gubbarna" i trafikverket tänker.
Detta är ju en av de mest trafikerade " turistlederna" i landet.

Hejs
Claes 105

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Besviken på trafikverket........

Det var ju lite snålt av Trafikverket men det går ju att tömma i den vanliga toan om det är vanlig vattentoalett.

I

Iveco 35

Guest

Dom kanske har tänkt till,onödigt att bygga tömning när dom ändå stänger igen dom flesta med järnbom,dom kanske tycker att vi kan tömma på den vanliga toan.
Olle.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det är nog en utveckling vi har att vänta, på ett flertal rastplatser som tidigare haft latrintömmning är den numera borttagen.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Skulle ju kunna vara en tömning(brunn) på utfarten, behöver ju inte va inomhus.
Ta Danmark som exempel, finns där på många rastplatser utomhus.
Fungerar utmärkt.

Tror det beror på att dom som bestämmer har otur när dom tänker.
Dom borde konsultera husbils o husvagnsorganisationer för tips o råd.
T ex denna eminenta klubb.

Hejs
Claes 105

F

F.d. 25867

Guest

En gång i tiden ställde jag en fråga till det gamla "Vägverket".
-"Krävs det att inneha körkort för att få jobb hos Vägverket?"

Gissa om det blev ett himla liv i andra änden av telefontråden!

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Jag skulle tömma igår i Mjölby, men de har redan stängt för säsongen, lite tidigt tycker jag.
Rolf

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

För ett par år sedan (ca 4 år) blev jag arg på dom kraftiga dörrstängarna som finns vid latrintömmningen. Jag vill gärna ha dörren öppen lite för att få in lite dagsljus, så jag ser vad jag håller på med. Jag skrev då till trafikverket och berättade om mitt problem med dörrstängaren och dom lovade att dom skulle framföra det till tillverkaren av toamodulerna. I raden efter skrev han redan då att man funderar på att utesluta latrintömmingarna i dom nya toamodulerna. Jag påpekade redan i mitt svar att då tömmer jag min toakassett i toaletten. Fick inget svar på det. Det verkar ju nu som mitt hot inte bet på honom. Kanske är det en fråga centralt för HBK att agera i.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kanske lite provocerande idé, men vad är det egentligen för fel att tömma kassetten i en toalett som går att spola, och naturligtvis se till att man inte svinar ner.
Jag brukar tömma kassetten när jag kommer hem i min egen toalett. Visserligen i toan som jag har nere i källaren, men det är inte för jag svinar ner under tömningen utan för att det blir ju inte helt luktfritt även med de bästa nyare tillsatserna.
Ja, jag vet att det kan reta andra och så vidare, men ändå vad är det för fel i det egentligen, när det inte finns de rätta möjligheterna.

Och för att klargöra.... :p:. Jag brukar inte göra det, utan åker vidare som de flesta andra om det inte finns latrintömning där jag svängt in. På ca. 15 år har jag bara syndat två gånger i nödvärn, men åkt därifrån med rent samvete och rengjort toalett. (Det var innan jag skaffade två kassetter.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Lite dubbla signaler från myndigheterna.

- För båtar vill man öka möjligheten att tömma.
- För bilar minskar man ställen att tömma.

Samtidigt minskar båtlivet vad jag förstår. Och husbilslivet exploderar.

Men staten tycker kanske att det är ett privat och/eller ett kommunalt problem?

Även om vi inte skitar ner toa när vi tömmer, så är det ingen rosendoft för nästa gäst. Någon ivrig tjänsteman eller politiker, kanske har tänkt lite för mycket.

Men någon som företräder andra intressen kanske har upplyst dom om att det går bra att tömma på andra ställen?

clipart-pictogramme-camping-59d2.png

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Kanske lite provocerande idé, men vad är det egentligen för fel att tömma kassetten i en toalett som går att spola, och naturligtvis se till att man inte svinar ner.
Jag brukar tömma kassetten när jag kommer hem i min egen toalett. Visserligen i toan som jag har nere i källaren, men det är inte för jag svinar ner under tömningen utan för att det blir ju inte helt luktfritt även med de bästa nyare tillsatserna.
Ja, jag vet att det kan reta andra och så vidare, men ändå vad är det för fel i det egentligen, när det inte finns de rätta möjligheterna.

Och för att klargöra.... :p:. Jag brukar inte göra det, utan åker vidare som de flesta andra om det inte finns latrintömning där jag svängt in. På ca. 15 år har jag bara syndat två gånger i nödvärn, men åkt därifrån med rent samvete och rengjort toalett. (Det var innan jag skaffade två kassetter.)

M.v.h. JANKRO.

Tycker nog att du själv ger uttryck för att detta inte känns helt rumsrent!!
// Janne

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Att Trafikverket stänger ner eller inte förser nybyggen med latrintömning kanske beror på att de sneglat på Sjöfartsverket. Där har det beslutats att fritidsbåtar inte får tömma latrin i sjön efter 1 april i år. Verket bygger dock inga allmänna latrintömningsstationer utan överlåter detta på kommuner och privata intressen såsom fritidshamnar och gästhamnar.

Här ligger det dock en stor skillnad: det finns ingen fritidsbåtskatt som skulle kunna finansiera sådana allmänna tömningsstationer medan husbilar är belagda med en inte helt föraktfull beskattning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tömmer oftast hemma, antingen direkt i trekammarbrunnen men oftare i en toalett vid groventren. Det finns inte annat att välja på eftersom vi oftast använder husbilen för resor här hemma i fjällen och flitigast vintertid. Inga problem med detta och naturligtvis avstår jag från tillsats av biocider i pottan för att inte störa nedbrytningsprocessen i trekammarbrunnen; det fungerar bra ändå i bilen när den är utrustad med SOG.
Men visst, finns det tillgång till latrintömning så utnyttjar jag det naturligtvis.

Och vad Jannemickel än tycker så har jag betraktats som rumsren ända sedan spädbarnsåren.

aake

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Även jag är fundersam så jag frågade Trafikverket igår. Svaret kom idag.

Hej!
Nationell planerare svarar följande: ”Det är trevligt att höra att våra rastplatser uppskattas! Tjänsten latrintömning ingår inte som basutbud på våra
rastplatser utan är en tjänst som vi försöker att tillhanda på vissa platser där vi bedömer behovet som extra stort. Tjänsten är kostsam och får bedömas för varje rastplats för sig men skall konkurrera ekonomiskt med de objekt som Trafikverket i övrigt har krav på att tillhandahålla.

Tömning i toaletterna kan givetvis bara göras om det kan ske utan olägenheter för andra besökare eller orsaka problem i anläggningen typ stopp o.s.v. Om det är en speciell anläggning som saknar ”slangstump” för avspolning kan det ju vara för att det av Trafikverket i övrigt inte bedömts som lämpligt med fekalietömning på just den platsen.”

Med vänlig hälsning
Lisa Bergman
Kundärendehandläggare
Telefon: 0771-921 921
Trafikverket

Detta tolkar jag som att utrymmet för latrintömning är för dyrt. Töm gärna i toaletten men rengör efter dig.

Absolut en framtidsfråga för husbilsintresserade, tycker Björn.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Jag tömmer oftast hemma, antingen direkt i trekammarbrunnen men oftare i en toalett vid groventren. Det finns inte annat att välja på eftersom vi oftast använder husbilen för resor här hemma i fjällen och flitigast vintertid. Inga problem med detta och naturligtvis avstår jag från tillsats av biocider i pottan för att inte störa nedbrytningsprocessen i trekammarbrunnen; det fungerar bra ändå i bilen när den är utrustad med SOG.
Men visst, finns det tillgång till latrintömning så utnyttjar jag det naturligtvis.

Och vad Jannemickel än tycker så har jag betraktats som rumsren ända sedan spädbarnsåren.

aake

Har inte haft några som helst synpunkter på om du är
rumsren eller inte.
// Janne

Toppen