• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bestigning av Teide på tisdag!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bestigning av Teide på tisdag!

Nu ikväll har vi äntligen fått hem lille Emil från sjukhuset, och vi kan åka hem i morgon! Fortfarande lite dåliga blodvärden, men vi ska kolla upp honom igen på vårdcentralen hemma för säkerhets skull.
Hoppas nu bara att inget hänt med våran husbil som stått parkerad på Landvetter i två veckor, och att den startar:spinny:....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Helt otroligt det här, natten mellan lö o sö fick ju jag den där magsjukan, Emil är fortfarande magsjuk och har varit det på planet hem, jag själv var totalt utmattad själv och mådde pyton, men husbilen startade snällt på Landvetter iallafall, så nu är vi äntligen hemma och kan i lugn och ro bli friska, den här senaste veckan har varit omtumlande måste jag säga. Det är nog säkrare att vara ute med husbilen i Norden o semestra, eller helt enkelt bara stanna hemma så händer inte nåt :rolleyes:....

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Nästa resa!!!!!!!
Då kan ni ju välja ngt annat än solsemester;)
Fy vad träligt i allafall för er, sådant kan ju ta musten ur vem som helst.
Sköt om er nu ordentligt när ni kommit hem, för du skall väl ej till jobbet idag.
Hälsa alla o många krya hälsningar från Ragge Susanne Gustav o Zimba.

F

F.d. 15874

Guest

vilken trist avslutning på er semester och speciellt att barnen blev så väldigt sjuka. Känner med er och vet precis hur mycket som far genom huvudet i tankar..skönt att ni är hemma och kan kurera er ordentligt nu!

//Agneta

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack för orden, och man inser vad lite man egentligen gnäller för när jag läste ert inlägg, magsjuka går ju ändå över. Hoppas verkligen på det bästa för er och att ni kan fortsätta vara ute med er husbil, MVH Annette

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Skönt att ha dig hemma igen.:) Din fysik höll igång imunförsvaret, så du fick hem familjen. Dax för er alla att ladda batterierna igen inför nästa äventyr:cool:.
/Esbjörn

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ni får vänta lite till :mad::mad::mad:...
J---a dataprogram....
Wordfilen är klar, men det krånglar med PDF995.
Jag tar med mig filen på USB minne ner till jobbet i morgon bitti och ser om jag kan fixa en PDF på den datorn istället. Har suttit o bråkat med detta nu i en timme :mad::mad::mad:...Nu blir det sängen istället, natti-natti...

/Annette

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har selv prøvd flere av de frie pdf-skrivende programmene, og bruker i dag CutePDF - har ennå ikke funnet et dokument som ikke kommer riktig gjennom her.

En utfordring som noen av programmene ikke klarte var bilder med stor fargedybde.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, jag har uppenbara problem med den programvaran. Filerna blir dessutom för stora, det hjälpte inte att jag försökte på jobbets dator. Där finns Primo PDF, visserligen ska det gå att välja upplösning mm men filerna blir ändå för stora.
Ska Googla lite på detta, återkommer ikväll, /Annette

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjent problem når en vil lage en pdf med masse fargebilder, den ferdige pdf tar noen ganger mer plass enn summen av bildefilene. Problemet varierer litt med hvilket mellomformat en bruker, f.eks. MS Word lagret tidligere bildene som rene bitmaps, i nyere utgaver ser det ut til at de beholder det format som bildene ble lagt inn med. Så om et bilde er skalert ned til passe dimensjon og jpg-kvalitet (eller mangel på kvalitet) minsker word filen kraftig i forhold til om en bruker orginalbildet. Noe av dette overføres gjennom printer driveren til postscript, som til slutt komprimeres litt ved overgang til pdf.

Har i noen tilfeller brukt en ren postscript driver til en .ps file for å få tilgang til endel ekstra justeringer av kvalitet og deretter en ps til pdf konvertering. Desverre er ikke denne løsningen like effektiv som optimalisering av bildene før de legges inn i word, publisher eller annen editor.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag gjorde min senaste semesterberättelse i Word och sparade som .docx. Den blev 8677kB stor.

När jag skrev ut med eDocPrinter PDF Pro, ett gratisprogram som jag tycker funkar bra, så gjorde jag nu ett test med utskrift i två olika upplösningar, 600dpi respektive 72dpi. Resultatet blev 4249kB respektive 4202kB. Alltså knappt märkbar skillnad. Bilder i worddokumentet var gjorda i 600dpi och med en största sida på mellan 800 och 1280 pixlar.

Det hela är ett mysterium med upplösningar och bildbredder och dess inverkan, eller brist på inverkan, vid pdf-generering. Antagligen gör jag något fundamentalt fel som jag hoppas få svar på i denna tråd.

F

F.d. 4927

Guest

Ja, jag har uppenbara problem med den programvaran. Filerna blir dessutom för stora, det hjälpte inte att jag försökte på jobbets dator. Där finns Primo PDF, visserligen ska det gå att välja upplösning mm men filerna blir ändå för stora.
Ska Googla lite på detta, återkommer ikväll, /Annette
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!;)

Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg utførte nettopp en liten test med Office 2010 beta, samme bildet ble brukt i 2 dokumenter: I test-1 brukte jeg orginalbildet fra kamera ved insert, i test-2 hadde jeg først reskalert til 800x600 og 90% jpg lagring. Filstørrelsene taler for seg selv:

Test-1: docx=215kB pdf=1109kB (jpg bildet var 3,4 MB)
Test-2: docx=69kb pdf=74kb (jpg bildet var 55kb)

Det ser ut til at bilder med bra oppløsning blir skrevet til postscript-skriveren med mye bedre oppløsning enn det vi manuellt kan skalere ned til. Postscript sørger selv for sluttskalering i skriver eller leseprogram (pdf-leser).

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

SUCK....äntligen funkade det, reseberättelsen ligger nu här.
Det har krånglat med storleken på filen, men till sist kom jag på hur jag skulle göra, det gick att kompimera bilderna redan i wordfilen, sen hittade jag vart i PDF 995 som jag skulle gå in o ändra storlek på PDF filen.

Denna dag har varit krånglig sen i morse, känns som det varit fredag den 13:e, som sagt redan i morse började ju strulet med den här reseberättelsen, försökte fixa filen på jobbdatorn utan resultat, sen skulle jag ut på ett jobb och mäta in en tryckborrad vattenledning, då lade min GPS av, jag tappade korrektionssignalen helt, sen borrade konsulten sönder en VA-servis (inte mitt fel dock), många fastigheter blev utan vatten,lite bråttom för jouren att stänga av, då vatten kan tryckas ut mot närliggande fastighet under tjälen...till slut fick dom stängt av vattnet...
Jag fick fortfarande inte min GPS att funka, ringde till supporten o får reda på att Telia har ett fel med datatrafiken (GPRS), jag får tillkalla en annan kollega med annan utrustning med följd att jag vid det här laget har missat min lunch, har ett tidsbokat mätuppdrag på eftermiddagen. Kör in till arbetsavdelningen o ska hämta mer utrustning+ personal, bråttom som sjutton, kollegan råkar dra igen luckan på bilen när jag står kvar, så jag får ett rejält jack rakt över näsan, gjorde j-----t ont, han får köra till nästa ställe som vi nu är rejält försenade till, jag sitter bredvid i två mil med värsta näsblodet, när vi kommer fram ser det ut som franska revolutionen i bilen, såklart strular även detta jobb, en timmes beräknat jobb blev tre timmar istället, men, lite tur var det denna dag ändå, för när vi äntligen kom tillbaka till arbetsavdelningen igen, så hade en entreprenör köpt semlor o ställt i kylen...:yes: och så fick jag ju till sist äntligen ordnat reseberättelsen till HUSBILSKLUBBEN nu ikväll!

I morgon är det nog en bättre dag!

/Annette

Toppen