• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bestigning av Teide på tisdag!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Är på semester på Teneriffa just nu!
I morgon tar jag bussen upp till Teidekratern (2500 möh). Har med mig en hyrd MTB. Tar mig upp till toppstugan Alta Vista Refugio som ligger på 3200 möh.
Därifrån blir det en bestigning av toppen (3722 möh) tidigt på tisdag morgon (startar vid 4-tiden på morgonen).
Därefter tar jag linbanan ner till kratern, där cykeln (förhoppningsvis) står kvar.
Sen blir det cykling från 2500 meters höjd ner till havet där övriga familjen bor på hotellet!
Hoppas kunna presentera några bilder från toppen för er efteråt!
Bifogar en bild från toppen från förra årets bestigning. Nytt för i år är alltså att jag tar mig ner till Las Americas med cykel!

2008 11 10-001.jpg

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Bestigning av Teide på tisdag!

Nära toppen av Teide finns det mycket intressanta fjärrstyrda teleskopet Bradford Robotic Telescope som låter amatörer logga in och beställa bilder över allt vad teleskopet ser på himlen.Ta en titt på Bradford Robotic Telescope och skaffa er en användare och beställ bilder över himlakroppar.
//Lars

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Observatoriet ligger drygt en mil nordost om Teides topp, på en bergskam på 2300 möh. Uppifrån observatoriet har man fin utsikt över den östra kustremsan. Jag var där förra året med hyrbilen. Fick också ett fint foto på observatoriet från AltsVista stugan på kvällen (Stugan ligger ca 900 meter högre än observatoriet)
På bilden syns Teides skugga ut i havet!

2008 11 09-150.jpg

Nej, nu är det dags för mig att rulla iväg mot busstationen i Las Americas,
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Är tillbaks till civilisationen igen, fick grymt bra bilder från en rätt dramatisk tur. Har just nu ont överallt....
Bromsarna funkade iallafall.
Fick just ett glas champange av maken, vilar upp mig lite nu!
Toppen nåddes i morse kl. 07.10
Bilder kommer sen...
/Annette

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När går solen upp? Var du kanske den förste på ön att se solen idag?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vet du om att i morgon den 17 november är precis 100 år sedan Teide hade sitt senaste utbrott. Tror hon mullrade och spydde lava i nio dagar.

Har aldrig bestigit Teide, men fick en fin bild på henne på en flygning från Havanna till Las Palmas.

Nej, det visste jag inte men det var ju synd att jag då inte valde morgondagen som bestigningsdag!
Men det var ju "nästan" hundra år sen i morse! Tack för upplysningen!
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Rapporten om bestigningen får vänta lite, kom just hem med Thilda 6 år från sjukhuset, hon har varit inlagd i ett par dar pga av en aggresiv magsjuka hon fick när jag var borta, var väldigt utmattad när jag kom hem, så vi tog kontakt med läkare, han skickade henne genast till sjukhuset, där det konstaterades att han var uttorkad, så hon blev inlagd med dropp och näring, är nu lite piggare, dock har nu 4-åringen och fadern insjuknat i samma magsjuka, låter som dåliga odds för mig... ska nog nå till en supermarket o köpa vitpepparkorn o äta, vågar inte chansa utan...tråkigt med förstörd semster igen (förra året blev sonen sjuk i halsfluss på resan)...:mad::mad::mad:
Återkommer som sagt senare med reseberättelse o fler bilder, bjuder dock på en så länge...Förresten kom jag på att det var ju tisdagen den 17:e jag var på toppen, alltså exakt hundra år sedan senaste utbrottet, och det var ju kul att det blev just den dagen!
Bilden tagen på 3200 meters höjd, ett magnifikt åskväder härjar i molnen runt om och under oss! Vi är totalt 9 bergsbestigare som ska göra en toppatack morgonen därpå.
Åskovädret var det värsta på de senaste 50 åren som härjat på Teneriffa. Regnet spolade med sig stora massor med lera, sten och jord, vägar förstördes och döda djurkroppar följde med i rasmassorna ner i havet, som på flera kvadratkilometer färgade havet brunt.

20091116.029-Edit.jpg

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Fin bild.
Tycker synd om er hoppas du klarar dig ifrån magsjukan.
Hoppas ni blir pigga så ni får njuta sista veckan, för ni har väl en vecka kvar?
Hälsa Egon Tilda o lille Emil ifrån.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
fy vad tråkigt med familjen som drabbats av "montesumas hämnd" hoppas att de repar sig fort så ni får en trevlig avslutning på er semester, som vanligt alltid fina bilder från dej, lycka till.

/Pilot

H

hianders

Guest

Verkligen verkligen krya på er Annette med familj!!! Du är så himla (passar väl bra på dig och dina äventyr :) duktig med dina foton!!! Hoppas att maken och barnen kryar på sig snabbt och att du slipper det hela!

fru hianders/Inger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Otur med magsjukan!

Tur med ovädret som gjorde att du fick en dramatisk bild (antagligen flera).

Hoppas att du klarar magsjukan så att vi får se fler bilder inom det snaraste!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Fin bild.
Tycker synd om er hoppas du klarar dig ifrån magsjukan.
Hoppas ni blir pigga så ni får njuta sista veckan, för ni har väl en vecka kvar?
Hälsa Egon Tilda o lille Emil ifrån.

Detta är andra veckan, vi ska hem på söndag, värsta scenariot är ju att få magsjukan på flyget hem...har nu stoppat i mig 20 vitpepparkorn, får hoppas att det funkar...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej o tack för alla hälsningar, vi hoppas också verkligen att vi får åka hem i morgon, blir så omständigt att byta hotell med all packning med mera.
Jag har klarat mig hittills från magsjukan, men Emil blev bara sämre o sämre.
Jag kom just hem från sjukhuset, Emil har legat inlagd där sedan igår morse. Han har fått ett dropp med väldigt hög glukoshalt för att höja sina blodvärden, de var väldigt låga igår, så föhoppningsvis ska han bli bättre nu.
Thilda har repat sig o är på bättringsvägen iallafall.
Vi får nog troligtvis en ny resa iallafall, tur man är försäkrad!
Bilderna från Teide får tyvärr vänta ett tag till, nu ska jag börja packa.
MVH Annette

Toppen