Hej, det här kan ju diskuteras tills det bara finns ett ställe kvar att handla en viss del ifrån. Det blir förmodligen inte heller bra för då blir den firman utan konkurrens priset stiger girigt tills någon annan börjar sälja billigare, och så är cirkusen igång igen.
Många vill vara solidariska med "svenska" säljare så de inte går under. Det vill jag också, samt det är mycket bekvämare att ha garanti hos en firma några km. bort (som Wizard nämner) än i Kina och faktiskt även i Tyskland. Men för den bekvämligheten kan man ju inte betala hur mycket som helst, eftersom garanti och även felköp går för det mesta att lätt få ordning på, om nu priset inte gör att du kan strunta i garantin och köpa ytterligare en ny del i stället.
Om vi börjar i Tyskland så länge, och tar bildelar och även andra mekaniska delar.
Framfjäder till en Ford Fiesta, i Sverige på eftermarknadsfirma (fjäder utan tillverkarnamn). 865:-
Framfjäder beställd från Tyskland, namngiven och tillverkad i Sverige av Lesjöfors 175:- ???
Vattenpump till Fiat... ca. 2500:- här hemma.
Tyskland. flera eftermarknadstillverkare att välja på. Mellan 350:- till ca. 820:- för en som låg i en SKF kartong.
Liten elmotor till tiltfunktion på utombordare, original i Sverige 4200:-
Liten elmotor till samma utombordare också original från Tyskland 850:-
Mindre ozongenerator för luftrening, i Tyskland uppåt 600:- (mycket billigare direkt från Kina).
Samma från svensk återförsäljare uppåt 1400:-.
Svensktillverkad ?, men den ozonskapade delen är troligen från "annat land". Snygg låda med display och fina knappar 4 till 5000:- för liknande storlek.
Om en del kostar 900:- i Tyskland och kanske skulle kosta 12 till 1300:- här hemma så verkar det ok. för nära till garanti och en eller två dagars leverans i stället för tre till fem dagar.... I sämsta fall.
USA.
Fyra fälgar till min JEEP. ca. 6000:- med frakt från USA hem till dörren (eBay med "global shipping).
Samma fälgar i Sverige ca. 4 x 3700:- styck plus mycket dyrare frakt än från USA.
Och så Kina. Lite besvärligare att ge exempel för det finns hur många exempel som helst.
Men om vi tar smådelar typ elektronik m.m. och funderar på mindre kretskort med inbyggd funktion som timers, räknare, ström och spänningsmätare o.s.v.
Kina oftast mellan 14:- till kanske 45:- st. De som kostar 14:- i Kina kostar ofta ca. 180:- i Sverige. Priset är ju inte avgörande om man behöver en st. och fort, så då får den kosta 180:- även om man känner sig blåst. Tyvärr är det ju inte heller säkert att kortet finns hos svenska handlare.
Om man köper två tre stycken från Kina så överglänser ju det garantin på en svensksåld men är ju ändå mycket billigare.
Beroende på fraktsätt så kan man ju numera åka på svenska postens avgift på 75:- för att de skall dra in 3:- i moms, men om man till ett billigare pris med allt hemma och betalt har fyra st. kort i stället för ett svenskt så lönar sig även det.
Jag vet inte, och det är säkert jättesvårt att växla om, eftersom nästan alla eftermarknadsfirmor och märkesverkstäder ligger väldigt högt i priser i jämförelse även bara med de tyska.
De svenska firmorna har ju ofta avtal med verkstäder med leverans av delar, men för att få sälja mer delar till privatpersoner så behövs det nog mindre vinst för varje såld del men många fler sålda, i stället för högre och högre pris vartefter försäljningen dalar.
Svårt fall och tråkigt, för de flesta av oss vill säkert ha våra firmor med personer bakom disken kvar, särskilt om man behöver lite hjälp med rätt del eller bra ersättningsdel m.m. Men vad jag fattade utan att leta jättemycket så har en eftermarknadsfirma inte längre ens en reservdelskatalog på nätet utan det verkade som man skulle ta kontakt med firman för att kolla upp reservdelar. Det funkar nog inte på så många som meckar själva och vill leta upp rätt del och pris själv tyvärr.
Jag håller med alla som tycker att man skall handla här så mycket som möjligt för att få ha firmorna, arbetstillfällena och servicen kvar här hemma. Men hur kunde prisbilden få halka iväg så fasansfullt långt. Ibland verkar det som det är ett flertal (för många) mellanhänder som skall ha en del av kakan, och ibland är det nog tvång om hög vinst på varje del som driver fram slutpriset.
Jättetråkigt faktiskt.
Fundersam. M.v.h. JANKRO.