Krister Ursula 18
HBK Medlem
Jag klagar inte på nuvarande skatten vi har på vår husbil som är en 07a.Men då skall vi väl betala motsvarande vägskatt när vi befinner oss utomlands till respektive land och har stämplat ut eller på annat sätt registrerat att vi lämnat Sverige? Faran är väl att summan av kardemumman blir oförändrad eller till och med högre med all byråkrati och administrationsavgifter som kan tillkomma.
Från och till har det ju framförts åsikten att utlandsregistrerade fordon skall betala vägskatt till svenska staten när de kör i Sverige, något som jag då antar skall gälla omvänt också.
//Michael, medlem
Och den har inte varit avställd sen vi fick den i mars 2010, då vi använder den hela året.
När vi kör utomlands använder vi oss av betalvägar utom i Tyskland som inte har några.
Detta för att det känns säkrare och sliter mindre på bilen. Det bidrar också till landets kostnader av vägnätet. På samma sätt med drivmedels skatten i det landet vi befinner oss i.
Därför anser jag det som ett fel att ta ut en troligtvis hög skatt per mil, för mil körda i andra länder.
Det är min åsikt.
Krister