• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Besiktningstvå handbromsen för svag hur fixa?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Fick totalt bromsverkan för låg på handbromsen.
Jag försöker Youtuba och googla en bra beskrivning hur man går till väga för att spänna den, som passar min bil:
OFN508. CITROEN C25 SWIFT 640/6 1990

Jag läste att man kan ta en skruvmejsel köra in i hålet på trumman ett kugghjul där som man spänner, Kan de gälla min bil också?

Tack på förhand tips och råd

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
du har fått svaret av flera
plocka ner o gör rent o smörja upp allt
det inte seriöst att fuska med bromsarna
Tack Toyota, Men jag fick hjälp av en bilmekaniker Han sa att allt såg jättefint ut bromsbackarna var i princip nya och slitaget i bromstrumman var typ bara två millimeter.
Som sagt 10 år nu och jag kör ju inte mycket med bilen kanske 100 mil om året

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tyvärr är det sällan de här olika självjusteringarna funkar som det är tänkt. Man brukar ofta få använda manuell justering för att det skall bli bra.
Något som också är viktigt är att vajrar och armarna som de sitter i inne i trummorna backar helt tillbaka med släppt handbroms så det finns full rörelse/slaglängd kvar där när man drar åt handbromsen och det är just justeringarna som håller backarnas viloläge och inte själva handbromsen som inte backat/släppt fullt ut.

M.v.h JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hejsan, tyvärr är det sällan de här olika självjusteringarna funkar som det är tänkt. Man brukar ofta få använda manuell justering för att det skall bli bra.
Något som också är viktigt är att vajrar och armarna som de sitter i inne i trummorna backar helt tillbaka med släppt handbroms så det finns full rörelse/slaglängd kvar där när man drar åt handbromsen och det är just justeringarna som håller backarnas viloläge och inte själva handbromsen som inte backat/släppt fullt ut.

M.v.h JANKRO.
Tack Jankro jag ska ta skruvmejsel och spänna upp den så mycket jag kan i hålet och sen provköra bilen och se om mina inbromsningar automat spänner handbromsen.
Det är ett jäkla Mek av och på med hjulet och hålla på så här manuellt och spänna den, nu spänner jag ju utan hjulet på utan bara tar med handkraft och vridet trumman tills det tajtar

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Öppnade ena bromstrumman gjorde rent automat spännaren kugghjulet kärvar ju kallavfettning städa och sen tillbaks med trumman.
Verkar som att det är därför parkeringsbroms är svag för att automat spännaren inte kunde tajta upp bromsbacken.

Jag drar nu i handbromsen i förrarhytten typ fem klick känns normalt men hjulet går fortfarande att snurra.
Jag kör in en mejsel i hålet i bromstrumma och justerar tre klick och sen går jag och drar i handbromsen igen och hjulet snurrar fortfarande.

Jag gör om samma sak igen justerad fem klick och går och drar i handbromsen och nu tajtar hjulet trumman lite grann.

Jag gör om igen tre klick på automat spännaren kugghjulet drar i handbromsen nu går trummar riktigt trögt så jag antar att jag ska fortsätta med det här tills hjulet trumman inte går att röra.

Eller funkar det kanske så att om jag kör lite grann och bromsat som vanligt kommer så kommer den här automat spännaren att tajta upp handbromsbromsklossen??

Jag ser ju hur det funkar när den främre trumman bromsback pressas ner så försöker ju automat spännaren att vrida kugghjulet för att tajta upp den bakre bromsklossen så kanske det funkar så om jag kör lite grann och bromsar hårt så får den automatiskt rätt bromsverkan på handbromsen??
Normalt justeras handbromsen i dessa steg
- Lossa länkaget från spaken
- Hissa upp bakhjulen, ta bort en hjulbult, klicka på justeraren tills bromsen tar, ta tillbaka ett steg
- Justera länkaget så handbromsen tar lagom högt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller funkar det kanske så att om jag kör lite grann och bromsat som vanligt kommer så kommer den här automat spännaren att tajta upp handbromsbromsklossen??
Hejsan igen, det kanske råder lite missuppfattning, En del självjusteringar spänner upp sig just när man bromsar med fotbromsen, bl.a. äldre Ford typ Sierra med flera som då har/hade trummor bak hade en sådan funktion som funkade mycket bra.

Men den här justeringsfunktionen på den här generationens Ducato spänner upp sig/skall spänna upp sig av armens rörelse till just handbromsen när man drar åt den. Varje gång man drar åt handbromsen skall det lilla hjulet påverkas lite om/vartefter bromsbeläggen blir slitna.
Om du tittar inne i trumman så ser du lite plåtbleck m.m. som har att göra med handbromsens arm och rörelse inne i trumman som alltså skall påverka justeringen.
Så om du skall försöka prova om justeringen fungerar så behöver du inte köra och använda fotbromsen på bilen. Det är bara att sätta sig och dra åt handbromsen och släppa tio, tjugo gånger och sedan kolla om det ev. funkar och har hänt något.......

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att justera upp backarna lite lagom är nästan enklast att göra genom att ta bort trumman och vrida på spännhjulet, sätta dit trumman, trycka på fotbromsen en gång så backarna rätar upp sig mot trumman och då prova om trumman snurrar fritt, om det går lätt, så bort med trumman och vrid några hack till på spännhjulet, montera trumman, tryck på bromsen och kolla om det går fritt, då hamnar du till slut i ett lagom läge och kan fästa trumman med låsskruvarna och sedan ev. göra lite slut/finjustering.

Om det kan vara någon tröst så funkade just hanbromsen värdelöst på många äldre Fiat personbilar också, och gick inte att få ordning på om man inte la på lite gods med en svets på armen till handbromsen inne i trumman, och handbromsfunktionen på nyare Ducato är rätt värdelös också men hjälper också en del om man bygger om vipparmen, dock den till vajern och inte inne i handbromstrummorna i bromsskivorna.
Det är som ett mörkt handbromsbromsmoln över Fiat.......

Men handbromsen på din generations Ducato funkar jättebra original, om allt funkar och rör sig ok.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Normalt justeras handbromsen i dessa steg
- Lossa länkaget från spaken
- Hissa upp bakhjulen, ta bort en hjulbult, klicka på justeraren tills bromsen tar, ta tillbaka ett steg
- Justera länkaget så handbromsen tar lagom högt
Min justerare kan jag pilla på med skruvmejsel men den går bara åt ett håll att spänna inte öppna det sitter ju som en spärr som man måste ha två skruvmejslar en men Hake på så man drar bort spärren och den andra skruvmejsel att vrida med, öppna.
JANKRO verkar vara på rätt spår med min äldre modell Jag ska testa vad han säger att dra i handbromsen så att den justeras,

Bilagor

• 20250318_164351.mp4
    126,4 MB · Visningar: 0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är kanske bäst att tillägga, jag har sett troligen kompletta satser från eftermarknaden som saknar självjusteringsfunktionen och hjulet bara klickar mot en fjäder som håller det. och man kan endast justera det manuellt, åt båda håll. Men du har nog den som skall funka som självjustering för det spännhjulet kan bara matas åt ena hållet och spärras åt det andra av just "klickfunktionen" som skall självjustera backarna.
Handbromsbackar inne i bromsskivor på nyare bilar går ju också att justera åt båda håll-

M.v.h. JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det är kanske bäst att tillägga, jag har sett troligen kompletta satser från eftermarknaden som saknar självjusteringsfunktionen och hjulet bara klickar mot en fjäder som håller det. och man kan endast justera det manuellt, åt båda håll. Men du har nog den som skall funka som självjustering för det spännhjulet kan bara matas åt ena hållet och spärras åt det andra av just "klickfunktionen" som skall självjustera backarna.
Handbromsbackar inne i bromsskivor på nyare bilar går ju också att justera åt båda håll-

M.v.h. JANKRO.
Tack jankro Jag har bara gjort höger bak trumma imorgon vänster bak och sen ska jag testa vad du säger dra i handbromsen och tvinga själv justeraren att spänna. Som det är nu så har jag ingen parkeringsbroms drar jag den så händer nästan ingenting.
Jag tror jag också måste vrida några till varv under bilen på vajern

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har idag ombesiktat min Peugeot J5 1990, pga svag handbroms.
Tog bort bromstrumman och justerade ut backarna och kollade att allt rörde sig som det skulle. Besiktningen gick bra och bilen godkänd två år framåt. Jag gjorde förutom det också en justering vid handbromsspaken, så att det blev kortare rörelse på spaken. På min gick spaken upp till högsta läget så därför blev det bättre resultat med sträckning även där.
Kanske något att tänka på.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Gjorde rent och lossade automat spännaren kugghjulet borstade rent smörjer lite här och där men inte på kugghjulet då fastnar smuts och skit så att det snurrar sämre med tiden.
Montera hjulet spänner vajern under bilen drar handbromsen 2-3 klick går det bara nu och jag tycker att handbromsen tar.
Kan man få en trea på besiktningen om handbromsen är riktigt dålig?
Tack allihopa nu återstår bara de plastklippsen undertill 5-6 stycken nya för att hålla bromsrören mot karossen.
Ska Besikta på torsdag fredag

Bilagor

• 20250324_143303.mp4
    191,6 MB · Visningar: 0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej du kan inte få körförbud på dålig handbroms "bara" tvåa och ombesiktning.
Handbromsen behöver inte ta lika på båda hjulen, men får inte vara helt borta på ett hjul.
Bara ett visst bromsvärde uppnås, som benämns till 16% med bilens vikt.
Det lär mer praktiskt betyda att bilen med sin maxvikt skall kunna stå still med handbromsen åtdragen i en backe med 16% lutning..........
Vilket betyder att på 100 meter ändras höjden på vägen 16 meter.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen