• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Besiktningstvå handbromsen för svag hur fixa?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Fick totalt bromsverkan för låg på handbromsen.
Jag försöker Youtuba och googla en bra beskrivning hur man går till väga för att spänna den, som passar min bil:
OFN508. CITROEN C25 SWIFT 640/6 1990

Jag läste att man kan ta en skruvmejsel köra in i hålet på trumman ett kugghjul där som man spänner, Kan de gälla min bil också?

Tack på förhand tips och råd

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det inte så lätt att förklara..
jag gjorde detta på min i onsdags
först måste du kolla att allt rör sej lät, allt ifrån kabel, häv armarna, justerana
allt måste kollas o smörjas upp
ofta sätter justrena sej pga bromsdamm, så det viktigt att kolla dessa o smörja dom så dom går lätt
för att komma åt justerane måste du plocka bort trummor o bromsbackar
det finns liksom ingen quick fix när det handlar om bromsar
när du vet att allt fungerar o är uppsmurt. ska jag försöka guida dej igenom justerings
procesen

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det finns en hel del att goggla på....

Du kan nog kolla denna.till att börja med .. handlar om trumbromsar...i största allmänhet.

Tack perfekt video Det är jätteenkelt Om inga bultar har rostat igen.
Jag ska försöka spänna autoadjustern lite Det är förmodligen mycket skräp där inne some toker säger

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kanske jag tänker fel här eller något men kolla videon, för låg bromsvätska nivå indikator lyser inte. Börjar lufta höger bak sen vänster bak höger fram och vänster fram

Bilagor

• 20250307_083228.mp4
    277,5 MB · Visningar: 0

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har kollat båda de här kontakterna? Säger du.... mätte du kontakterna...borde väl va 12 volt på en av dem? Med nyckel till...
Den här blå givaren..bör ju ha nån sorts givare-flottör inne i sig... som förmodligen ska kunna röra sig upp- och ner... och antagligen ge kontakt när flottören är nere.... Du ska nog inte behöva släppa handbroms och starta motor? Det bör väl räcka med att vrida nyckel som du gör... och jag tror att varningslampan då ska lysa-- inte lysa beroende av om det finns bromsvätska...Hur högt eller lågt flottören befinner sig...
1. Skaka hela givaren några gånger...
2. Lägg inte givaren horisontellt..den ska va vertikalt..upp-ner..

Bra att du är observant...men för att fixa bromsar och att lufta.... är ju detta inte jätteviktigt... se till att det hela tiden är ordentligt fullt i behållaren...Det ser du.

Ps om det är samma lampa till handbroms? Jo då måste ju handbroms släppas.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Försöker lossa broms trumman för att kolla om det är mycket skit där inne som hindrar parkeringspromsen men saknar hylsa 32 för att få bort trumman göra rent lite så jag luftar allt bara nu och ska provköra och handla 32:an

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Luftning klar höger bak. Jag har en liten wifi kamera kompis så jag ser bubblorna medan jag sitter och trycker på bromspedalen

Bilagor

• 17413365637952 (1).mp4
    497,4 KB · Visningar: 0
  • 20250307_094501.jpg
    20250307_094501.jpg
    1,3 MB · Visningar: 33

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Där är två bromsledningar in på framhjulet ska man ta den översta första lufta och sen undre eller tvärtom

Bilagor

• 20250307_102300.mp4
    58,8 MB · Visningar: 0

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag tror inte jag behöver lufta fram för det ran aldrig ut bromsvätska ur de rören jag kopplade bort i motorrummet, Alla rören hade ju en uppåtgående montering så bromsvätska kunde ju aldrig ha blivit utbytt mot luft tror jag.
Håller på att ladda batteriet nu allt Mekande har tömt startbatterier.
Ska starta bilen ikväll och känna hur bromsarna tjänst.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Försöker lossa broms trumman för att kolla om det är mycket skit där inne som hindrar parkeringspromsen men saknar hylsa 32 för att få bort trumman göra rent lite så jag luftar allt bara nu och ska provköra och handla 32:an

Hej, du har ju redan fått svar att trumman sitter lös från navet och tas bort efter man lossat de två skruvarna med styrpinnar för fälgen.

Men vill bara också tala om att den stora muttern som oftast är låst med en instukning av ytterkanten, och av det verkar sitta fastdragen, men är inte hårt dragen alls för den bestämmer hur mycket spel som skall finnas i de koniska rullagren helt enkelt, så om man är på och vrider på den så får den inte dras fast för hårt bara "lite lagom med känsla" och sedan låsas fast i det rätta läget, för annars så går hjullagren åt skogen rätt snart.
------------------------------------------------------------------------------

Men alla video på Youtube om att ta bort bromskrumman börjar med att de ta bort kronbulten. Får kolla igen Jag ska lufta klart så jag kan köra i alla fall

Tyvärr finns det flera varianter på hur trummorna skall/kan lossas. Man kan inte lita på instruktioner på You Tube, antingen beror det på att det finns olika varianter på hur "lager/nav/trumma" hänger samman på olika konstruktioner eller också beror det på att "experten" som gjort filmen inte kan ett skvatt om det han håller på med, och därmed vänder till det för andra som försöker att göra på samma sätt, ibland kan det t.o.m. bli farligt faktiskt.

Konstruktionen på just hjullagren avgör om man som i det här fallet skall justera muttern lagom (bara lite hårdare än handkraft) och sedan låsas fast, eller helt enkelt dras jättehårt fast med en annan sorts hjullager.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror inte jag behöver lufta fram för det ran aldrig ut bromsvätska ur de rören jag kopplade bort i motorrummet, Alla rören hade ju en uppåtgående montering så bromsvätska kunde ju aldrig ha blivit utbytt mot luft tror jag.
Håller på att ladda batteriet nu allt Mekande har tömt startbatterier.
Ska starta bilen ikväll och känna hur bromsarna tjänst.
Det gör ju inget om du får bromsvätskan i frambromsarna utbytt även om det inte finns luft i rören. Den bör ju bytas vartannat år sägs det, men i alla fall som mycket annat kanske efter fyra fem år är det nog dags, för bromsvätskan suger åt sig fukt och då rostar bromscylindrar och bromsok inne på ytorna som skall täta och kan börja läcka eller kärva.

M.v.h. JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej, du har ju redan fått svar att trumman sitter lös från navet och tas bort efter man lossat de två skruvarna med styrpinnar för fälgen.

Men vill bara också tala om att den stora muttern som oftast är låst med en instukning av ytterkanten, och av det verkar sitta fastdragen, men är inte hårt dragen alls för den bestämmer hur mycket spel som skall finnas i de koniska rullagren helt enkelt, så om man är på och vrider på den så får den inte dras fast för hårt bara "lite lagom med känsla" och sedan låsas fast i det rätta läget, för annars så går hjullagren åt skogen rätt snart.
------------------------------------------------------------------------------

Tyvärr finns det flera varianter på hur trummorna skall/kan lossas. Man kan inte lita på instruktioner på You Tube, antingen beror det på att det finns olika varianter på hur "lager/nav/trumma" hänger samman på olika konstruktioner eller också beror det på att "experten" som gjort filmen inte kan ett skvatt om det han håller på med, och därmed vänder till det för andra som försöker att göra på samma sätt, ibland kan det t.o.m. bli farligt faktiskt.

Konstruktionen på just hjullagren avgör om man som i det här fallet skall justera muttern lagom (bara lite hårdare än handkraft) och sedan låsas fast, eller helt enkelt dras jättehårt fast med en annan sorts hjullager.

M.v.h. JANKRO.
Tack jankro, Jag ska öppna bromstrummorna nu när jag vet hur och blåsa rent lite grann kanske jag kan spänna dem eller om det behövs renoveringskit

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Öppnade ena bromstrumman gjorde rent automat spännaren kugghjulet kärvar ju kallavfettning städa och sen tillbaks med trumman.
Verkar som att det är därför parkeringsbroms är svag för att automat spännaren inte kunde tajta upp bromsbacken.

Jag drar nu i handbromsen i förrarhytten typ fem klick känns normalt men hjulet går fortfarande att snurra.
Jag kör in en mejsel i hålet i bromstrumma och justerar tre klick och sen går jag och drar i handbromsen igen och hjulet snurrar fortfarande.

Jag gör om samma sak igen justerad fem klick och går och drar i handbromsen och nu tajtar hjulet trumman lite grann.

Jag gör om igen tre klick på automat spännaren kugghjulet drar i handbromsen nu går trummar riktigt trögt så jag antar att jag ska fortsätta med det här tills hjulet trumman inte går att röra.

Eller funkar det kanske så att om jag kör lite grann och bromsat som vanligt kommer så kommer den här automat spännaren att tajta upp handbromsbromsklossen??

Jag ser ju hur det funkar när den främre trumman bromsback pressas ner så försöker ju automat spännaren att vrida kugghjulet för att tajta upp den bakre bromsklossen så kanske det funkar så om jag kör lite grann och bromsar hårt så får den automatiskt rätt bromsverkan på handbromsen??

Toppen