• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktningingstid när man är utomlands

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningingstid när man är utomlands

Eu-upplysningen som har regeringens uppdrag att upplysa om EU, där står det så här;

Svenskregistrerade bil i ett annat EU-land?

Får jag köra med min svenskregistrerade bil när jag bor i ett annat EU-land?
Det är det andra landets lagstiftning som avgör hur länge du får köra din svenskregistrerade bil i det landet. Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad där ägaren har sin huvudsakliga bostad.
Det finns alltid någon fysisk person som har ägaransvar för bilen, deligerat ägaransvar är en och fordonsansvarig (T.ex på företag)är den andra.

De svenska reglerna säger att om du är bosatt i Sverige och har en utlandsregistrerad bil ska du registrera bilen här inom sju dagar. Om du är EU-medborgare och tillfälligt vistas i Sverige får du köra med en utlandsregistrerad bil i högst ett år.

F

F.d. 7747

Guest

Eu-upplysningen som har regeringens uppdrag att upplysa om EU, där står det så här;

Svenskregistrerade bil i ett annat EU-land?

Får jag köra med min svenskregistrerade bil när jag bor i ett annat EU-land?
Det är det andra landets lagstiftning som avgör hur länge du får köra din svenskregistrerade bil i det landet. Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad där ägaren har sin huvudsakliga bostad.
Det finns alltid någon fysisk person som har ägaransvar för bilen, deligerat ägaransvar är en och fordonsansvarig (T.ex på företag)är den andra.

De svenska reglerna säger att om du är bosatt i Sverige och har en utlandsregistrerad bil ska du registrera bilen här inom sju dagar. Om du är EU-medborgare och tillfälligt vistas i Sverige får du köra med en utlandsregistrerad bil i högst ett år.
:wideeyed:Nu hänger jag inte med frågan var ju inte vad som gäller om jag bor i annat Eu land , utan vad är det som gäller om besiktningstiden på bilen går ut medan jag befinner mig som turist i annat EU land .
Rulla Lugnt .

F

F.d. 7747

Guest

Nja så är det inte riktigt. Lagen skall följas även om man kan tycka motsatsen. En bil med Svenska regestrerings skyltar skall vara godkänd av AB Svensk bilprovning. Därför skickar AB Svensk bilprovning ner personal ör att besiktiga bilar.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Det hela är en försöksverksamhet för att mäta intresset i Spanien för svensk bilprovning eftersom att den svenska befolkningen som är bosatt i Spanien ökar ständigt. Bilprovningen har inga egna lokaler i Spanien, inte ännu i alla fall!Lånar lokaler av ITV Inspeción Técnico de vehiculo[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kontrollbesiktningen av svenska fordon i Spanien kostar under försöksperioden i Spanien 100 euro, inklusive skatt. Summan betalas direkt till teknikern som utför kontrollen. Underkända fordon får en ny chans med en efterkontroll inom följande15 dagar, utan extra kostnad. [/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mer information finns på: [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]www.bilprovningen.se[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] under rubriken Kundtjänst eller mejla till: [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]kundtjänst@bilprovningen.se[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]för mer information.[/FONT]
:yes:Hej Juan .
Försöksperioden för Svensk Bilprovnings del är över i Spanien så här skriver man på sin hemsida :
Bilprovningens försöksverksamhet i Spanien upphör

ecblank.gif
Vår försöksverksamhet med kontrollbesiktning av svenskregistrerade personbilar i Spanien upphör.

Till följd av omregleringen av den svenska fordonsbesiktningsmarknaden har vi fått ändrade förutsättningar och svårt att få försöksverksamheten i Spanien att leva upp till våra egna affärsmässiga krav.

Å andra sidan medför omregleringen nya möjligheter på området. Till exempel skulle de nya aktörerna på den svenska marknaden, som själva har permanent verksamhet i exempelvis Spanien, kunna erbjuda motsvarande tjänst eftersom de har bättre möjligheter till en affärsmässig verksamhet i Spanien än Bilprovningen.

Vi beklagar att vi inte längre kan erbjuda denna tjänst, men vill tacka för alla trevliga år och för ert engagemang och intresse. Ni är naturligtvis fortsatt varmt välkomna att besöka oss och besikta bilen på någon av våra stationer i Sverige.
Rulla Lugnt .

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Detta svar fick jag ifrån transportstyrelsne 20110131.

Hej Eva!
Om fordonet inte inställts till kontrollbesiktning i Sverige inom ordinarie
besiktningsmånad inträder körförbud. Eftersom fordonet har körförbud i Sverige bör Du
innan hemkomsten beställa tid på någon besiktningsstation dit Du får åka närmaste
vägen trots körförbudet.
Vilka besiktningsregler som gäller i övriga EU kan vi inte svara på. Kontakta
resp. ambassad/konsulat för information.
Risken är att om Du blir stoppad av främmande länders myndigheter, och det
uppdagas att fordonet har körförbud i hemlandet, kan fordonet bli föremål för granskning
innan det hela är utrett.
Med vänlig hälsning
Victor Ayoub
Trafikregistret
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se

F

F.d. 25023

Guest

Om man har körförbud för bilen i hemlandet, så får man inte köra den i Spanien.

Detta gäller i varje fall de engelska bilarna, och jag kan tänka mig att detta gäller för alla nadra ländernas bilar ifrån EU i Spanien med.

Den svenska tolkningen från Transportstyrelsen har inget med detta att göra.

hälsning
jyrki

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I Sverige finns nu fler firmor än bilprovningen som utför kontrollen efter avreglering.
Finns det någon fristående firma som bedriver verksamhet både i Sverige och Spanien?
I så fall kunde den fysiska besiktningen ske i Spanien och uppgifterna sedan överföras till Svensk dator och vidare till berörd myndighet ( transportstyrelsen).

F

F.d. 53078

Guest

Här är det fortfarande monopol och har inte hört talas om att det skall bort .

F

F.d. 29925

Guest

Vet ej, men en möjlighet som kanske finns är att höra med bilregistret och berätta om problemet. Kanske kan man få byta regnummer så att besiktning kan göras innan avfärd.
(vet ej hur det funkar med "personlig nummerskylt" men kanske en lösning den vägen)

K

KostaallT

Guest

Hej Karin o Arne

Jag har haft samma problem men det var enkelt att lösa. Gå in på Transportstyrelsens hemsida där finns blankett för Dispens av inställelseperiod. Gör så här: TS hemsida, välj Väg,Blanketter så kommer ett antal mappar upp längst ner på sidan, välj väg, fordon och blanketten dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf, fyll i den och skriv som anledning: (Detta är en kopia av min ansökan)
Jag vill ändra besiktningsperiod då jag avser att åka till Spanien i början av oktober 2011 och vintrar framöver och vistas där till mitten av maj. Önskad inställeseperiod från augusti för att hinna besikta och rätta till eventuella fel innan jag åker.
Jag har pratat med Lars-Åke Gustavsson hos er.
Kvitto på betalningen bifogas. Går snabbare med bifogat kvitto, mejlade kvittot. En VARNING till er som kör obesiktat i utlandet, försäkringen kanske inte gäller om något händer, jag har pratat med flera förs.bolag och dom säger att jag kan vara oförsäkrad, i alla fall så funkar endast halv förs. men kolla med era bolag. Jag har Trygg Hansa och där gäller inte försäkringen, pratde med skadeavdelningen. Kan bli dyrt.:mad:

MVH Kjell

F

F.d. 28368

Guest

Jag har tillbringat de senaste fem vintrarna i Marbella och har en VW buss med besiktningsperiod 1 November till 31 Mars, vilket gör att jag får körförbud p.g.a. utebliven besiktning innan jag kommer hem till Sverige under sommaren. Jag vänt ut och in på frågan och varit i kontakt med Bilprovningen, Trafikverket och med två olika försäkringsbolaget för att få reda på vad som gäller. Körförbud p.g.a. utebliven besiktning inträder först när man kommer till den svenska gränsen. I Sverige får man enbart köra närmsta väg till besiktningen. Jag ser till att ha en tid bokad för besiktning och besiktigar bilen i Sverige. Försäkringen gäller i vanlig ordning så länge som bilen är i trafiksäkert skick. Så länge som bilen är försäkrad och i trafiksäkert skick skall det inte behöva vara några problem med polisen i utlandet. Min bil besiktigas varje år, även om besiktningstiden är något förskjuten, vilket innebär att jag kan styrka att bilen är i trafiksäkert skick.

Att ställa av bilen när man kör utomlands för att slippa den svenska vägskatten går dock inte eftersom försäkringsbolaget med automatik plockar bort trafikförsäkringen när bilen ställs av.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Enligt transportstyrelsen hemsida om utebliven besiktning gäller följande för husbilar upp till 3500 kg;
Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:
Fordonet
  • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
  • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
  • har varit avställt från och med inställelsemånaden*
  • är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden.

Toppen