• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktningingstid när man är utomlands

Karin o Arne

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2025
Vi har tänkt vara nere i Europa under höst/vinter och har besiktningsperioden när vi är borta. Är det någon som har haft detta problem. När jag pratar med Transportstyrelsen så måste bilen beskiktigas under den perioden. Har någon råkart ut för detta och hur löste ni det i så fall?

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Sv: Besiktningingstid när man är utomlands

Strunta i besiktningen. Besiktiga när du kommer hem, Man får väl köra närmsta vägen till besiktningen obesiktigat. Så är du i Spanien t ex så kör du bara närmaste vägen hem och besiktigar. Så här står det på Bilprovningens sida:

Vad händer om besiktning inte sker inom besiktningsperioden?
Fordonet beläggs med körförbud dagen efter besiktningsperiodens slut. Körförbudet gäller till dess en besiktning utförts. Fordonet får endast brukas för att
köras kortast lämpliga väg till besiktning.

Piraten

ecblank.gif

F

F.d. 25168

Guest

Kan man inta besikte, innan man åker ?

Karin o Arne

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2025

Näääää så enkelt är det inte i byråkraternas värld. Man får aldrig vara glad:twitcy:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I Sverige får man köra bil med aut. körförbud (obesiktigad ) kortast lämpliga väg till besiktningen. Om man får göra detta utomlands och vad försäkringsbolaget har att säga
är en annan fråga!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vet du när ni kommer hem ? Beställ då en tid strax efterhemkomst och om dom stoppar dej i Malmö så vet dom ju inte om ni tar en vecka på er upp till Norrtälje eller 3 dagar , är det kortaste vägen så står det väl itne hur lång tid det får ta .

F

F.d. 7747

Guest

Vi har tänkt vara nere i Europa under höst/vinter och har besiktningsperioden när vi är borta. Är det någon som har haft detta problem. När jag pratar med Transportstyrelsen så måste bilen beskiktigas under den perioden. Har någon råkart ut för detta och hur löste ni det i så fall?
:wideeyed:Rätt eller fel men när jag pratade med killarna på Bilprovningen i Skellefteå så fick jag följande besked .

Har du en husbil under 3,5 ton så gäller besiktnings perioden som för en personbil , har du en husbil över 3,5 ton så gäller 12 månaders intervaller , alltså om bilen i normal fall skulle ha besiktigats i ex februari och du då räknar med att vara utomlands och kanske tänker åke hemifrån i november så kan du kan du besikta innan du åker och då har du per automatik 12månader på dig till nästa gång .

:yes:Rulla Lugnt .

F

F.d. 25168

Guest

:wideeyed:Rätt eller fel men när jag pratade med killarna på Bilprovningen i Skellefteå så fick jag följande besked .

Har du en husbil under 3,5 ton så gäller besiktnings perioden som för en personbil , har du en husbil över 3,5 ton så gäller 12 månaders intervaller , alltså om bilen i normal fall skulle ha besiktigats i ex februari och du då räknar med att vara utomlands och kanske tänker åke hemifrån i november så kan du kan du besikta innan du åker och då har du per automatik 12månader på dig till nästa gång .

Eksakt hvad jag mente :) også det mest logiske !!! for både parter.

F

F.d. 53078

Guest

Problemet med en O-besiktigad bil är att om det händer någonting kan det bli besvär med föräkringsbolagen. Dom anser att bilen har körförbud och inte skall cirkulera.
I Spanien är det nu l 1.500€ i böter om bilen inte har en godkänd kontrollbesiktning. plus att man får ta bärgningsbil till besiktningen.
Det är väldigt ovanligt att Guardia Civil kollar besiktning av utlänska fordon, men det har hänt speciellt i samband med olyckor.

F

F.d. 29752

Guest

Man skall vara uppmärksam på att körförbudet endast gäller vid trafik i Sverige.

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Man skall vara uppmärksam på att körförbudet endast gäller vid trafik i Sverige.

Hhmmm, du menar alltså att man kan köra obegränsat med en bil utomlands om den är belagd med körförbud ?
Om inte, var är gränsen? Är det en månad, 6 mån eller ett år ??

Jag tror nog att försäkringsbolagen har en paragraf (har ej kollat) som säger att försäkringen inte gäller om man kör med ett fordon som är belagt med körförbud?

F

F.d. 29752

Guest

Mig veterligen finns ingen tidslimit. Det är upp till varje försäkringsbolag om man vill försäkra en bil med svenskt körförbud. Vi hade en svensk personbil i Spanien, som var belagd med körförbud i Sverige och fick den försäkrad i SalusAnsvar.

Pehr

J

Jarn

Guest

Jovisst Pehr, att få den försäkrad är nog inga problem.

Att få ut ersättning vid behov, om du kört med körförbud, det är en helt annan sak.........

F

F.d. 53078

Guest

Visst försäkrar dom.
Kommer ihåg ett Dansk försäkringsbolag som försäkrade allt, men när dt hände något så vägrade dom att betala P.G.A att bilen hde körförbud.

¿Var står det i lagen att körförbudet endast gäller vid trafik i Sverige ?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jap! Det stämmer. Vår bil skall egentligen besiktigas i mars, men jag har tid nu på torsdag. Tot. vikt 4250 kg.
//W

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

På ett annat forum inhämtade jag följande som verkar logiskt :
En person ställde frågan till sitt försäkringsbolag vad som gäller dennes körförbudsbelagda fordon i Spanien.
Motparten är skyddad genom trafikförsäkringen som gäller. Men övriga moment gäller ej. Det blir dyrt om miljondyrgripen halkar av vägen osv.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi råkade ut för en skada i Frankrike när vår HB hade automatiskt körförbud.
Det var inga problem med ersättningen från försäkringsbolaget.
HaDe Hasse

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Om du framför ett fordon med körförbud i utlandet kan polisen sätta ett hindrande av fortsatt färd om du har otur, om de kollar upp det vill säga. Jag tror inte de gör det förrän det sker en olycka. (Ett jäkla strul att ringa till ett annat land för att kolla detta) När den utredningen är klar har du säkert redan lämnat landet. Men som någon skrev så tror jag inte Försäkringsbolaget gillar detta tilltag. Och som bekant så försöker de ju, med alla medel att slippa betala ut ersättningar. Jag skulle inte chansa även om en del av er fått ut ersättning, jag brukar ha otur.

Några har skrivit; att vid automatiskt körförbud får man köra till närmaste väg till besiktning, helt rätt, men det skall vara tid beställt då på en specifik bilprovning, kan till och med vara i Kiruna. Står ingenstans i Trf. hur lång det får vara till besikningen, bara man kör närmaste vägen.
Är bilen avställd är det till närmaste bilprovning, men det visste ni väl redan. Gissar att några av er redan gjort så under tiden då HB är avställd, även tillåtet med sommardäck under otillåten tid då, men samma krav som på vinterdäck 3 mm. Och det räcker inte med garageförsäkring vid denna färd.

sven-A

Senast ändrad:
C

carinadeu

Guest

Har talat med en bekant i Portugal om detta som har 3 st svenska fordon i Portugal sedan några år. Man kan besiktiga sitt fordon i vilket eu-land somhelst och då gäller besiktning i hela eu. MEN, och nu råder det delade meningar. Min bekant berättade att man måste tala om för besiktningen i Sverige att man besiktigat, i detta fall, i Portugal, för att det ska gälla även i Sverige, detta innan man kommer till Sverige med fordonet. MEN besiktningen i Sverige säger vid fråga att nähähedå, det gäller minnsan inte alls i Sverige utan då måste man besiktiga igen i Sverige. Men bekantens fordon är ju bevisligen i drift enl Sveige och har ej körförbud, så... Åtminstone gäller eu-besiktningen fram till Sveriges gräns.

F

F.d. 53078

Guest

Nja så är det inte riktigt. Lagen skall följas även om man kan tycka motsatsen. En bil med Svenska regestrerings skyltar skall vara godkänd av AB Svensk bilprovning. Därför skickar AB Svensk bilprovning ner personal ör att besiktiga bilar.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Det hela är en försöksverksamhet för att mäta intresset i Spanien för svensk bilprovning eftersom att den svenska befolkningen som är bosatt i Spanien ökar ständigt. Bilprovningen har inga egna lokaler i Spanien, inte ännu i alla fall!Lånar lokaler av ITV Inspeción Técnico de vehiculo
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kontrollbesiktningen av svenska fordon i Spanien kostar under försöksperioden i Spanien 100 euro, inklusive skatt. Summan betalas direkt till teknikern som utför kontrollen. Underkända fordon får en ny chans med en efterkontroll inom följande15 dagar, utan extra kostnad. [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mer information finns på: [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]www.bilprovningen.se[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] under rubriken Kundtjänst eller mejla till: [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]kundtjänst@bilprovningen.se[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]för mer information.[/FONT]

Toppen