Sv: Besiktningingstid när man är utomlands
Om du framför ett fordon med körförbud i utlandet kan polisen sätta ett hindrande av fortsatt färd om du har otur, om de kollar upp det vill säga. Jag tror inte de gör det förrän det sker en olycka. (Ett jäkla strul att ringa till ett annat land för att kolla detta) När den utredningen är klar har du säkert redan lämnat landet. Men som någon skrev så tror jag inte Försäkringsbolaget gillar detta tilltag. Och som bekant så försöker de ju, med alla medel att slippa betala ut ersättningar. Jag skulle inte chansa även om en del av er fått ut ersättning, jag brukar ha otur.
Några har skrivit; att vid automatiskt körförbud får man köra till närmaste väg till besiktning, helt rätt, men det skall vara tid beställt då på en specifik bilprovning, kan till och med vara i Kiruna. Står ingenstans i Trf. hur lång det får vara till besikningen, bara man kör närmaste vägen.
Är bilen avställd är det till närmaste bilprovning, men det visste ni väl redan. Gissar att några av er redan gjort så under tiden då HB är avställd, även tillåtet med sommardäck under otillåten tid då, men samma krav som på vinterdäck 3 mm. Och det räcker inte med garageförsäkring vid denna färd.
sven-A