• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning

De som vill har hutlöst betalt för husbilen skall även slippa besväret med att besiktiga våra andra fordon.:)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Besiktigade HBn idag på besikta. 480:-. Jag frågade om prishöjningen, men de hade dålig information. Det kommer tydligen att finnas 3 olika alternativ där ett (det dyraste?) inkluderar kontroll av bromsvätska, motorolja, kylvätska mm.
Man tar sig för pannan.
:mad:
Besiktningen tog exakt 10 min. för 1½ man. En var under HBn halva tiden.
Hyfsad timpeng må jag säga.
Snart är allt privatiserat i profitens tecken.
Jag sa till en av besiktningsmännen att allt skulle ju bli billigare med konkurrens.
Svaret blev:" I H-E heller.

Tycker inte det är en hög timkostnad. De hinner med ca 5 bilar i timmen ger 2400 kr. Lön till 1,5 anställda, stor hall med hög takhöjd, grop, testutrustning, datorer och administration. Det är nog så att personbilarna tidigare varit med och betalat för vår (husbilarnas) test.

F

F.d. 29908

Guest

Nu är det så att om inte Posten fanns så skulle du knappast få dina brev, för vare sig Bring eller Citymail äger en enda sorteringsmaskin, den post dom erhåller är färdigsorterad från kund så dom delar enbart ut den, och inget mer. Men Posten sorterar varje dygn miljontals brev på sina sorteringsterminaler, vilket vare sig Bring eller City mail eller dom andra företagen gör. Posten har en maskinpark som kostar åtskilliga miljarder på 9 sorteringsterminaler runt om i vårt land, utan dessa skulle vi inte kunna dela ut A-post inom ett dygn. Sedan finns Citymail och Bring bara på stora orter, men vem ska dela ut posten i Norrland där dom här företagen knappast är intresserad när man inte kan tjäna pengar??

Posten?
Förr fick man knalla till posten på arbetstid och stå i kö halvtimmesvis. Nu kan man utföra post- och paketärenden nästan dygnet runt i sin livsmedelsbutik.
Tyvärr tar brevbäraren längre tid på sig att dela ut posten.

Och konkurrens har aldrig gjort tjänster och prylar dyrare eller sämre!

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Exakt!
Det är väl bättre att all verksamhet bär sin egen kostnad än att min gamla mor på 90 år skall betala en del av min besiktning på skattsedeln?

Beträffande lagerhållning på apoteken för att hålla ned kostnaden kan jag gärna vänta en dag på min medicin. Det funkar utmärkt med lite framförhållning.

Det går ju bra om man kan planera när man ska bli akut sjuk. Men jag har inte den appen.Och ingen "klösplatta"
bosse b

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt bättre. Trevligare personal, längre öppettider, fler och mindre köer. Med tanke på din avslutning Chippen så finns alternativ. Nordkorea och Kuba är de enda länderna i världen som har statliga apotek.

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt sämre! Många läkemedel som tidigare fanns i lager måste man nu vänta ibland flera dagar på. Servicen alltså klart försämrad i det avseendet men det värsta - ett riktigt lågvattenmärke - är att apotekarna numera har sänkt sina själar till ren krämarnivå! Man säljer tveksamma kosmetiska produkter av alla de slag och - allra värst - bantningsmedel med ofantligt sockerinnehåll. "Modifast" är ett strålande exempel på hur apoteken behandlar sina kunder idag!

Apotekarens roll i dagens samhälle har ändrats från farmaceutisk gärning till geschäft!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag påstår att apoteken har blivit betydligt sämre! Många läkemedel som tidigare fanns i lager måste man nu vänta ibland flera dagar på. Servicen alltså klart försämrad i det avseendet men det värsta - ett riktigt lågvattenmärke - är att apotekarna numera har sänkt sina själar till ren krämarnivå! Man säljer tveksamma kosmetiska produkter av alla de slag och - allra värst - bantningsmedel med ofantligt sockerinnehåll. "Modifast" är ett strålande exempel på hur apoteken behandlar sina kunder idag!

Apotekarens roll i dagens samhälle har ändrats från farmaceutisk gärning till geschäft!

Jappe

Jag har aldrig fått vänta längre än till morgonen efter för receptbelagda läkemedel!

Med tanke på den mängd läkemedel som finns för varje enskild åkomma finns ingen möjlighet för det lilla apoteket att lagerhålla allt.

Beträffande kosmetik och bantningsmedel bidrar de säkert till att hålla lönerna på en acceptabel nivå för de stackars underbetalda apoteksbiträdena.

Vad nu detta har med besiktning att göra!
Ursäkta trådkapningen!

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tycker inte det är en hög timkostnad. De hinner med ca 5 bilar i timmen ger 2400 kr. Lön till 1,5 anställda, stor hall med hög takhöjd, grop, testutrustning, datorer och administration. Det är nog så att personbilarna tidigare varit med och betalat för vår (husbilarnas) test.

Jag har inte klagat på nuvarande pris, men om man nästan dubblar priset som aviserats då tycker åtminstone jag att priset blir oskäligt.
Över 4000:-/tim för 1,5 man inklusive overheads är mycket.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Exakt!
Det är väl bättre att all verksamhet bär sin egen kostnad än att min gamla mor på 90 år skall betala en del av min besiktning på skattsedeln?

Beträffande lagerhållning på apoteken för att hålla ned kostnaden kan jag gärna vänta en dag på min medicin. Det funkar utmärkt med lite framförhållning.

Förr kunde ni inte vänta till lördag för att gå till posten, men nu kan ni med glädje vänta på er medicin, prioriteringarna förändras...

Din mor är garanterat en förlust för samhället och hon betalar inte sina egna kostnader, men i min värld är det okej eftersom hon har varit en av dom som byggt upp Sveriges välfärd, det gick bra att bygga upp en välfärd tidigare när vinsterna inte hamnade i privata fickor..

Det är helt/stört omöjligt att alla verksamheter ska bära sina egna kostnader inom alla delar av ett samhälle, vård, skola och omsorg men även inom ungdomsidrotten mm..

Men nu var det där med besiktningar och inte om posten eller välfärd:yes:

Vad ska man tycka om att det privatiserar, det är dubbla känslor..
Nu innehas en bil som egentligen skulle skrotas förra hösten, men den gick igenom med hål i avgasröret och varningslampan tänd för avgasrening.. Handbromsen ur funktion..
Den bilen hade ALDRIG gått igenom på en tidigare statlig bilprovning, så jag är glad men samtidigt oroad att det finns andra trafikanter som också har klarat sig igenom dagens nya bilprovningar.. Hörde på radio att väldigt många har fel på sitt bromsystem och ändå är dom ute på våra vägar..

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Förr kunde ni inte vänta till lördag för att gå till posten, men nu kan ni med glädje vänta på er medicin, prioriteringarna förändras...

Din mor är garanterat en förlust för samhället och hon betalar inte sina egna kostnader, men i min värld är det okej eftersom hon har varit en av dom som byggt upp Sveriges välfärd, det gick bra att bygga upp en välfärd tidigare när vinsterna inte hamnade i privata fickor..

Det är helt/stört omöjligt att alla verksamheter ska bära sina egna kostnader inom alla delar av ett samhälle, vård, skola och omsorg men även inom ungdomsidrotten mm..

Men nu var det där med besiktningar och inte om posten eller välfärd:yes:

Vad ska man tycka om att det privatiserar, det är dubbla känslor..
Nu innehas en bil som egentligen skulle skrotas förra hösten, men den gick igenom med hål i avgasröret och varningslampan tänd för avgasrening.. Handbromsen ur funktion..
Den bilen hade ALDRIG gått igenom på en tidigare statlig bilprovning, så jag är glad men samtidigt oroad att det finns andra trafikanter som också har klarat sig igenom dagens nya bilprovningar.. Hörde på radio att väldigt många har fel på sitt bromsystem och ändå är dom ute på våra vägar..

På den statliga bilprovningen hände det inga oegntligheter??
Det är förbehållet privatiseringen.
Mutor på Bilprovningen - Nyheter | SVT.se

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Min mor är garanterat ingen förlust för samhället, har aldrig varit och kommer antagligen aldrig att bli!

Beträffande verksamheter som skall bära sina egna kostnader gäller det naturligtvis inte vård, skola och omsorg men i högsta grad bilbesiktning, sport och elitidrott!

B

Boxer

Guest

Hej

Jag ringde Bilprovningen och dom har inga planer på höjning. :)

Tyvärr tar dom inte bilar över 3,5 ton i Karlstad. :mad:
Valet är då Besikta med deras "grispris" eller åka 7-10 mil till Arvika eller Hagfors :mad:

PS. Inget ont om Arvika eller Hagfors :)

Jag har varit i Arvika, Sunne, Kristinehamn, Åmål, Filipstad m.m. och besiktigat bilar och motorcyklar p.g.a. den gamla bilprovningen inte hade några tider på de närmaste 6-7 veckorna. Detta har blivit mycket bättre. Men däremot så har ju tidsbeställningen numera blivit rena katastrofen, det som var så smidigt på datorn förut.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Din mor har förmodligen fått mångdubbelt mer i pension än hon har betalat in som dom allra flesta i kvinnor i 90-års åldern, men visst finns det undantag även om dom är få..
Sen kan man lägga till sjukvårdskostnaderna som kanske inte har kommit ännu..

Du tycker inte sport, det som ger så mycket positivt och håller tillbaka sjukdomar,det skapar även att ungdomar vågar utrycka sig i grupp, det är mycket som är bra med ungdomsidrott..

Gymnastiken i skolan, ska den också betala sig själv, den ligger liksom på gränsen eller?

Nä ett solidariskt och friskt samhälle tjänar vi alla på...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Booket i dag hos Opus for husbilen på 6000 kg - fikk velge mellom ledige timer fra den 20de aug, klart enklere enn det var for ett år siden på SBP - selv om det blir samme sted!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du tycker inte sport, det som ger så mycket positivt och håller tillbaka sjukdomar,det skapar även att ungdomar vågar utrycka sig i grupp, det är mycket som är bra med ungdomsidrott..

Gymnastiken i skolan, ska den också betala sig själv, den ligger liksom på gränsen eller?

Visst gillar jag sport och idrott men det är befängt att polisens resurser går till att stävja läktarbråket på skattebetalarnas bekostnad.

F

F.d. 25045

Guest

Läste om apotek, jag får alltid vänta till nästkommande Onsdag när jag beställer en viss sorts med. O sedan ska man vänta o vänta o vänta precis som förut, men en sak, nu förtiden ler dom o är trevligare än förr, men priset för det som samhället subventionerar appoteksbolagen uppväger inte det på något sätt.
O subventionerna hamnar i skatteparadis. Det torde väl bli så med privata bilprovningar oxå. Som sjukvård o skolor etc. Det är ju oxå ett sätt att bära sina kostnader.

Toppen