Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det gällde en avställd HB om du läser inlägget.Det är en intern App för myndigheter , den nämns i tråden i ett ärende på Gran Canaria.
Polisen kan via denna App nå Svenska register och kontrollera status på en Svensk bil.
Fungerar även för en del andra länder. Vet ej om de når andra register.
En avställd bil är väl inte samma som en med automatiskt körförbud?Men förfarandet är detsamma.
Jag har läst på reglerna för internationell trafik. Transportstyrelsen är ansvarig för trafik i Sverige. De svarar inte för andra lands lagar. Och som man frågar får man svar. I Sverige får du köra kortast lämpliga väg med ett körfordonsbelagt fordon till besiktningen.Vi kan inte Europas lagar angående automatiskt körförbud (vilket du verkar kunna)
Skrev bara vad vi råkade ut för.Frågade transportstyrelsen på mejl och fick svaret att det var ok och att tid för bes.var gjord innan vi kom in i Sverige
När den Spanska myndigheten tittar i det Svenska registeret så får den ju fram att bilen har körförbud och därmed inte uppfyller kraven för att framföras på Spanska vägar.
Det är därför denna tråden startats och en eldsjäl har löst ett problem.
Lösningen kommer från att från maj 2018 så besiktigar Sverige och Spanien efter samma EU norm , det gjorde de inte innan.
Innan kunde Transportstyrelsen inte föra in Spansk besiktning som godkänd i den Svenska datan bilen hade inte genomgått exakt samma besiktning.
Tommy.Bra skrivet.Vill bara tillägga att bilen skall spanskregistreras endast om om man är skriven där eller har spansk NIE nummer.Är inte det här ett exempel på internets avigsidor. Där lekmäns påståenden, som går stick i stäv med myndigheternas skrivningar och uttalanden tas som sanningar utan vederhäftig källhänvisning, utan helt enkelt kräver tolkningsföreträde.
Eftersom jag själv är en lekman i ämnet spanska och svenska lagar och förordningar, EU-direktiv och eventuella undantag, så skall jag inte gå in i diskussionen där andra verkar redan ha svaret på frågeställningarna.
Men......
Nu har jag i alla fall googlat på spanska sidor den senaste timmen för att få bekräftat att det är kontrollbesiktningen som är orsak när utländska bilar bötfällts eller fått sina bilar konfiskerade. Men hittar inget, därför uppskattar om jag kan få en spanska länkar som informerar och bekräftar detta.
Personligen har jag nämligen aldrig hört talas om det, men det betyder ju inte att det inte finns exempel.
Däremot känner jag själv till flera fall där man åkt fast för att den utländska bilen bevisligen befunnit sig i landet för länge.
Det senaste exemplet var jag själv väldigt involverad i, eftersom det gällde en handikappanpassad bil, som blivit beslagtagen av polisen p,g.a. att tiden 6 månader var överskriden. Ägaren kontaktade mig och bad om hjälp som jag ställde upp på, eftersom ägaren till bilen försökt göra allt rätt, men pga av handicaputrustningen fastnade den i den spanska byråkratin. Bilen var svenskskyltad, betald svensk försäkring, påställd i Sverige och den hade gått igenom 2 ITV inspektioner eftersom processen dragit ut på tiden, den senaste bara veckorna innan han blev stoppad.
Pratade med en advokat specialiserad på trafikfrågor, 2 Gestorias specialister på bilfrågor och Trafico, en avdelning hos La Dirección General de Tráfico, myndigheten som praktiskt sköter dessa frågor.
Fick samma svar och rekommendationer, lägg ner, betala böterna och i det fallet ta bilen tillbaka till Sverige eftersom utrustningen troligen aldrig skulle godkännas.
Resultatet blev att böterna på över 2000 Euros betalades och bilen kördes med transportbil till skroten, trots 2 godkända ITV-inspektioner.
Den enda myndighetsperson som finns omnämnd i debatten är en Lars Billstedt på Transportstyrelsen, som skriver enligt Sydkusten:
”Transportstyrelsen, som uppger att det ej skett någon lagändring och att det handlar om just undantagsfall.” vidare säger han; ”Som praxis beviljas en sådan dispens högst en gång, betonar Billstedt.”
Att då säga att nu gäller nya regler, problemet löst och som det står i ett annat inlägg att man kan ha husbilen stå utomlands i flera år utan problem, är i mina ögon ingenting annat än egna generösa önsketolkningar av gällande bestämmelser.
På undantag bygger man knappast praxis.
Vart har 6-månadersregeln tagit vägen? Den finns till och med i tryck hos ansvariga myndigheter i Spanien La Dirección General de Tráfico och i Sverige hos Transportstyrelsen, citerar igen från deras hemsida:
”Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”
Men som sagt förutsätter att vi kan få relevanta källhänvisningar och länkar till spanska sidor som bekräftar att man nu godkänner utländska fordon oavsett tid, bara man genomfört besiktning hos ITV,
Blev lite nyfiken på om utländska bilar överhuvudtaget kan besiktigas i Sverige och har Googlat, men finner ingen information.
Däremot beskrivs besiktning av oregistrerat fordon, dvs fordon utan svenskt registreringsnummer här; Oregistrerat fordon
Ingen enkel procedur och absolut inte anpassad till en utländsk bil som bara behöver en besiktning för att köra vidare på Svenska vägar. För gäller det i Spanien, så skall det väl även gälla i Sverige, eller.....?
Önskar alla en fortsatt fin söndag, här i Altea skiner solen från en klarblå hinner, termometern visar på 21 grader.
TommyD
Los suecos , det ligger mycket i det du skriver. Men 6 månaders regeln är en annan fråga och här förs ju spörsmålet om bilen måste fysiskt ut ur Spanien eller ej. Är man mer än 183 dagar i Spanien så blir man ju officiellt även skattskyldig men det är en annan historia.
Bilen behöver inte fysiskt ut frånLos suecos , det ligger mycket i det du skriver. Men 6 månaders regeln är en annan fråga och här förs ju spörsmålet om bilen måste fysiskt ut ur Spanien eller ej. Är man mer än 183 dagar i Spanien så blir man ju officiellt även skattskyldig men det är en annan historia.