• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bergholm försäljning föryngrar ägarstrukturen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett pressmeddelande från Bergholm Försäljning AB

572F2350-208A-4CFF-820A-7D58D06252C7.jpeg
Bilden visar, från vänster: Patrik Jonsson, tidigare försäljningschef och numera platschef, Lars Bergholm, vd, samt Robert Magnusson, ny försäljningschef på Bergholm.

Bergholm försäljning föryngrar ägarstrukturen:
Genomför generationsväxling i förtid för att möta framtida utmaningar med fritidsfordon
Under ett drygt decennium har kompanjonerna Lars Bergholm och Patrik Jonsson drivit och utvecklat Bergholm Försäljning, som grundandes av Olle Bergholm 1992.
Men nu är det klart att företaget föryngrar ägarstrukturen och fortsätter sin resa med att förse svenska folket med fritidsfordon från europeiska kvalitetsproducenter.
Robert Magnusson blir ny delägare i bolaget och övertar samtidigt tjänsten som försäljningschef från Patrik Jonsson.
Patrik kommer fortsätta i ytterligare några år i bolaget innan det är dags för pension, nu som platschef i Kristinehamn.


Succession i små och medelstora företag har på senare tid varit ett växande problem hos flera egenföretagare. När man väl bestämmer sig för att gå i pension finns det ingen given som kan ta över företaget. Barnen har valt en helt annan bana samtidigt som yngre potentiella köpare ofta inte accepterar värderingen eller har svårt att få fram köpeskillingen.

För att inte hamna i denna situation har Bergholm Försäljning varit förutseende och redan nu, några år innan Patrik Jonsson ska gå i pension, genomfört sin nästa generationsväxling.

Just generationsväxling är bakgrunden till att Patrik och Lars började fundera på vem som eventuellt skulle kunna axla Patriks roll på sikt. I samband med detta träffades de gamla kompisarna Lars Bergholm och Robert Magnusson.

Robert, som fram till nu arbetat som försäljningschef och VD på olika företag inom Berg Propulsion och senare Aston Harald med hela världen som arbetsfält, förklarade att han och familjen börjat fundera på att flytta hem till Värmland och Kristinehamn igen och hitta på något roligt.
  • Då sa min magkänsla till mig att vi kunde göra något roligt tillsammans och det är precis det vi gör nu, säger Lars Bergholm.
Det var detta som satte igång tankarna på att Robert kanske skulle kunna överta Patriks roll. Och nu har det blivit så.
  • Det är fantastiskt när man hittar en person i den närmaste kretsen och som det sedan går att fullfölja en sådan här affär med, förklarar Lars Bergholm.
  • Det är väldigt skönt att det nu är klart så man kan fokusera stenhårt på jobbet i ytterligare några år, utan att behöva tänka på vem som ska ta över aktierna, säger Patrik Jonsson, som nu succesivt kommer lämna över rollen som försäljningschef till Robert Magnusson. Därefter blir det hundra procent i ytterligare några år som platschef i Kristinehamn.
Robert Magnusson, 44 år, lämnade Kristinehamn 1999 för att arbeta som serviceingenjör inom den marina branschen hos Berg Propulsion på Öckerö, ett arbete som innebar att serva båtar runt om i välden. Efter några år blev han förflyttad till försäljningsavdelningen och efter ytterligare en tid blev han försäljningschef och sedermera VD för några av bolagen i koncernen i bland annat Dubai och Singapore.

Totalt blev det tolv år utomlands med fru och två barn och de var bosatta i Dubai och Singapore. Robban och familjen återvände till Sverige 2017. Närmast kommer han från rollen som VD inom Aston Harald Composit AB med ett 40-tal anställda på Hönö i Göteborgs skärgård. Parallellt med detta var han också ansvarig för koncernens företag som ägde segeltävlingen World Match Racing Tour, som bland annat arrangeras på Marstrand varje sommar.

  • Lars och jag är barndomsvänner och känner varandra väldigt väl. Under ungdomsåren blev det en del sommarjobb på Bergholm så lite erfarenhet har man av miljön och verksamheten, berättar Robert Magnusson och fortsätter:
  • Som vanligt handlar mycket om timing och att denna fantastiska möjlighet skulle komma just nu var en höjdare.
Förändringen ägde rum i mitten av maj och i sommar går flyttlasset från Göteborgs skärgård till Värmland. Men redan nu har Robert tagit över rollen som försäljningschef med stort fokus på återförsäljare och inköp. Under våren har han också varit runt i landet och bekantat sig med i stort sett alla återförsäljare.
  • Jag ser det här som en härlig utmaning, säger Robban.
  • Det är en fascinerande bransch, där de flesta kunder köper med hjärtat, vilket jag inte är van vid. De köper för att forma sin semester.
  • Med mitt teknikintresse ser jag även fram emot att lära mig det tekniska kring utrustning och bekvämligheter som finns i fordonen men även att följa utvecklingen mot bland annat helt elektrifierade husbilar och gasolfria el-vagnar.
 
Toppen