• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bensinare startar inte

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Hallå, köpte för ett par veckor sedan en 1987 Solifer 6700 bensinare på Fiat ducato chassi. Jag köpte den som objekt då den stått i många år utan bromsar och motorn gick inte att starta. E20230605_152408.jpgfter några dagar va bromsarna fixade och motorn servad och uppstartad, då va det tändmodulen som va boven. I torsdags va det dags för besiktning och en timme innan startar jag upp den och kollar så allt funkat som det ska, jag stänger av den och går in för att byta kläder, när jag går ut igen går den inte att starta och har inte startat sedan dess. Felet är att den inte får någon gnista, jag har provat med ny tändspole och modul, kollat tändkablar, rotor och lock. Ström kommer fram till tändspolen. Någon som har nått förslag? Läste i en äldre tråd om någon fördelare med allt inbyggt, länk till den?

Mvh
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hallå, köpte för ett par veckor sedan en 1987 Solifer 6700 bensinare på Fiat ducato chassi. Jag köpte den som objekt då den stått i många år utan bromsar och motorn gick inte att starta. EVisa bilaga 228885fter några dagar va bromsarna fixade och motorn servad och uppstartad, då va det tändmodulen som va boven. I torsdags va det dags för besiktning och en timme innan startar jag upp den och kollar så allt funkat som det ska, jag stänger av den och går in för att byta kläder, när jag går ut igen går den inte att starta och har inte startat sedan dess. Felet är att den inte får någon gnista, jag har provat med ny tändspole och modul, kollat tändkablar, rotor och lock. Ström kommer fram till tändspolen. Någon som har nått förslag? Läste i en äldre tråd om någon fördelare med allt inbyggt, länk till den?

Mvh
Det finns en kontakt mitt på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen. Den kontakten är känslig för fukt. En del har även råkat ut för att det är dålig kontakt i den. Ta isär den och och rengör, kolla även att kontaktblecken ser okej ut. Det är ett standard fel med fukt i den kontakten. Det finns en jordplint bredvid startbatteriet. Det är ofta dålig kontakt där.
Den jordplinten betjänar bla. tändningen. Också ett standard fel.
 

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Det finns en kontakt mitt på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen. Den kontakten är känslig för fukt. En del har även råkat ut för att det är dålig kontakt i den. Ta isär den och och rengör, kolla även att kontaktblecken ser okej ut. Det är ett standard fel med fukt i den kontakten. Det finns en jordplint bredvid startbatteriet. Det är ofta dålig kontakt där.
Den jordplinten betjänar bla. tändningen. Också ett standard fel.
Kontakten där emellan är borttagen och kablarna är lödskarvade av nån tidigare ägare. Jordplinten ska jag prova att putsa upp!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, själva hallgivaren inne i fördelardosan är också en sak som kan bråka och ger inte mycket väsen av att den finns.

Du får se det positiva i att motorstrejken inträffade på hemmaplan inte nere på besiktningsplan.

Tyvärr så sitter man lite fast med de här elektroniska fördelardosorna eftersom en enkel och bra sats till samma fördelare men med original brytarspetsar är PERTRONIX IGNITOR.......
PERTRONIX-400.jpg
Så då måste man hitta en fördelare från en gammal Peugeot 504 eller liknande med brytarspetsar som original, för magnetringen monteras på kammen i fördelaren och den finns inte i de här husbilarna med originalelektronik. Leta reda på en på skroten är nog också rätt kört tyvärr.

Men det finns en annan väg att gå som du redan läst om, men tyvärr så har inflationen och dåliga tider samt lite girighet ökat priset på de här troligen bästa fördelarna som finns på eftermarknaden. De finns till massor med äldre bilar och tillverkas i Holland från början.
123-Ignition.JPG

Som upplysning så finns tre varianter -programmerbar med USB, -programmerbar med Blåtand, -förprogrammerad med ca. 12st olika Peugeotbilar, som duger gott när den "bara" skall sitta i en husbil och inte i en nostalgiracer som vanliga kurvor inte duger till i eller som är konverterad med turbo.
Det finns kurvor för J5, J7 och J9 Peugeotmotorn/bilen sedan gör det det samma om det står Fiat, Citroën, Peugeot, Talbot eller t.o.m. Alfa Romeo :p i nosen på bilen för alla har samma 2L Peugeot bensinmotor under huven. Skillnaden är bara om det är den klenare eller den lite starkare motorn/lilla eller det lite kraftigare chassit.... J5 eller J7. Men kurvorna finns i fördelaren till båda, det är bara att vrida på en pot till rätt bil.
Noteras bör att man skall fixa en rejäl ny tändspole med visst motstånd (över 1. Ohm tror jag) samt ev. moderna tändkablar för elektronisk tändning (ej kopparkablar) men det brukar det redan sitta i bilarna. Det finns att läsa om ihop med fördelarna.

Tillverkarens reklamsida.

Jag lägger in några sidor där jag har tagit fram den som har förprogrammering.
Som vanligt så vinner svenska återförsäljaren prisbilden.
(Sidan ligger nere just nu ?? Om länken vaknar kolla så den leder till rätt förprogrammerade fördelare.)
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=17

Här fransk sida verkar det som.

Här är en tysk sida som säljer lite bättre.

Lycka till M.v.h. JANKRO.

Ps. Den bilen hade många nöjda ägare när det begav sig, så med lite kärlek så blir det säkert bra.
Det sitter vanliga justerbara ventillyftare i motorn och de klarar sig länge, men frågan är hur länge sedan de sist fick en koll.... så det kan vara idé när lusten faller på. Skaffa en ny ventilkåpspackning innan för säkerhets skull. Samt någon tätning till plåthylsorna runt tändstiften.
En god idé är också att skaffa en renoveringssats till förgasaren med bl.a. ett nytt mjukt membran till accpumpen.
Kanske också en ny bensinpump p.g. av att den här har stått torr länge med kanske ett membran som inte tål etanolinblandningen så bra.

Det är bäst jag slutar nu, det får räcka så :bye:.
 
Senast ändrad:

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Hej, själva hallgivaren inne i fördelardosan är också en sak som kan bråka och ger inte mycket väsen av att den finns.

Du får se det positiva i att motorstrejken inträffade på hemmaplan inte nere på besiktningsplan.

Tyvärr så sitter man lite fast med de här elektroniska fördelardosorna eftersom en enkel och bra sats till samma fördelare men med original brytarspetsar är PERTRONIX IGNITOR.......
Visa bilaga 228890
Så då måste man hitta en fördelare från en gammal Peugeot 504 eller liknande med brytarspetsar som original, för magnetringen monteras på kammen i fördelaren och den finns inte i de här husbilarna med originalelektronik. Leta reda på en på skroten är nog också rätt kört tyvärr.

Men det finns en annan väg att gå som du redan läst om, men tyvärr så har inflationen och dåliga tider samt lite girighet ökat priset på de här troligen bästa fördelarna som finns på eftermarknaden. De finns till massor med äldre bilar och tillverkas i Holland från början.
Visa bilaga 228891

Som upplysning så finns tre varianter -programmerbar med USB, -programmerbar med Blåtand, -förprogrammerad med ca. 12st olika Peugeotbilar, som duger gott när den "bara" skall sitta i en husbil och inte i en nostalgiracer som vanliga kurvor inte duger till i eller som är konverterad med turbo.
Det finns kurvor för J5, J7 och J9 Peugeotmotorn/bilen sedan gör det det samma om det står Fiat, Citroën, Peugeot, Talbot eller t.o.m. Alfa Romeo :p i nosen på bilen för alla har samma 2L Peugeot bensinmotor under huven. Skillnaden är bara om det är den klenare eller den lite starkare motorn/lilla eller det lite kraftigare chassit.... J5 eller J7. Men kurvorna finns i fördelaren till båda, det är bara att vrida på en pot till rätt bil.
Noteras bör att man skall fixa en rejäl ny tändspole med visst motstånd (över 1. Ohm tror jag) samt ev. moderna tändkablar för elektronisk tändning (ej kopparkablar) men det brukar det redan sitta i bilarna. Det finns att läsa om ihop med fördelarna.

Tillverkarens reklamsida.

Jag lägger in några sidor där jag har tagit fram den som har förprogrammering.
Som vanligt så vinner svenska återförsäljaren prisbilden.
(Sidan ligger nere just nu ?? Om länken vaknar kolla så den leder till rätt förprogrammerade fördelare.)
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=17

Här fransk sida verkar det som.

Här är en tysk sida som säljer lite bättre.

Lycka till M.v.h. JANKRO.

Ps. Den bilen hade många nöjda ägare när det begav sig, så med lite kärlek så blir det säkert bra.
Det sitter vanliga justerbara ventillyftare i motorn och de klarar sig länge, men frågan är hur länge sedan de sist fick en koll.... så det kan vara idé när lusten faller på. Skaffa en ny ventilkåpspackning innan för säkerhets skull. Samt någon tätning till plåthylsorna runt tändstiften.
En god idé är också att skaffa en renoveringssats till förgasaren med bl.a. ett nytt mjukt membran till accpumpen.
Kanske också en ny bensinpump p.g. av att den här har stått torr länge med kanske ett membran som inte tål etanolinblandningen så bra.

Det är bäst jag slutar nu, det får räcka så :bye:.
Tack för tipsen, lutar åt att köpa en sån fördelare. Motorn/förgasaren kommer definitivt att få en större översyn.
 

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Hej, själva hallgivaren inne i fördelardosan är också en sak som kan bråka och ger inte mycket väsen av att den finns.

Du får se det positiva i att motorstrejken inträffade på hemmaplan inte nere på besiktningsplan.

Tyvärr så sitter man lite fast med de här elektroniska fördelardosorna eftersom en enkel och bra sats till samma fördelare men med original brytarspetsar är PERTRONIX IGNITOR.......
Visa bilaga 228890
Så då måste man hitta en fördelare från en gammal Peugeot 504 eller liknande med brytarspetsar som original, för magnetringen monteras på kammen i fördelaren och den finns inte i de här husbilarna med originalelektronik. Leta reda på en på skroten är nog också rätt kört tyvärr.

Men det finns en annan väg att gå som du redan läst om, men tyvärr så har inflationen och dåliga tider samt lite girighet ökat priset på de här troligen bästa fördelarna som finns på eftermarknaden. De finns till massor med äldre bilar och tillverkas i Holland från början.
Visa bilaga 228891

Som upplysning så finns tre varianter -programmerbar med USB, -programmerbar med Blåtand, -förprogrammerad med ca. 12st olika Peugeotbilar, som duger gott när den "bara" skall sitta i en husbil och inte i en nostalgiracer som vanliga kurvor inte duger till i eller som är konverterad med turbo.
Det finns kurvor för J5, J7 och J9 Peugeotmotorn/bilen sedan gör det det samma om det står Fiat, Citroën, Peugeot, Talbot eller t.o.m. Alfa Romeo :p i nosen på bilen för alla har samma 2L Peugeot bensinmotor under huven. Skillnaden är bara om det är den klenare eller den lite starkare motorn/lilla eller det lite kraftigare chassit.... J5 eller J7. Men kurvorna finns i fördelaren till båda, det är bara att vrida på en pot till rätt bil.
Noteras bör att man skall fixa en rejäl ny tändspole med visst motstånd (över 1. Ohm tror jag) samt ev. moderna tändkablar för elektronisk tändning (ej kopparkablar) men det brukar det redan sitta i bilarna. Det finns att läsa om ihop med fördelarna.

Tillverkarens reklamsida.

Jag lägger in några sidor där jag har tagit fram den som har förprogrammering.
Som vanligt så vinner svenska återförsäljaren prisbilden.
(Sidan ligger nere just nu ?? Om länken vaknar kolla så den leder till rätt förprogrammerade fördelare.)
123ignition elektroniska tändsystem till veteranbilar

Här fransk sida verkar det som.

Här är en tysk sida som säljer lite bättre.

Lycka till M.v.h. JANKRO.

Ps. Den bilen hade många nöjda ägare när det begav sig, så med lite kärlek så blir det säkert bra.
Det sitter vanliga justerbara ventillyftare i motorn och de klarar sig länge, men frågan är hur länge sedan de sist fick en koll.... så det kan vara idé när lusten faller på. Skaffa en ny ventilkåpspackning innan för säkerhets skull. Samt någon tätning till plåthylsorna runt tändstiften.
En god idé är också att skaffa en renoveringssats till förgasaren med bl.a. ett nytt mjukt membran till accpumpen.
Kanske också en ny bensinpump p.g. av att den här har stått torr länge med kanske ett membran som inte tål etanolinblandningen så bra.

Det är bäst jag slutar nu, det får räcka så :bye:.
Efter lite mätande så drar jag slutsatsen av att det är hallgivaren som inte funkar. Så nu är en ny 123 fördelare beställd. Jag har en liknande på en av mina gamla Fordar men av märket stromberg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, Ja det är nog ett klokt beslut och brukar sluta med en bekymmerslös gnista i framtiden även om det svider lite.
Du verkar rätt välinformerad så du är troligen medveten om att elsystemet i dessa bilar har lite svårt att få fram både spänning och Amp. till sina förbrukare, och som brukar ge sig till känna vartefter med både lyse, vindrutetorkare, elfläkt till kylaren och kanske även tändsystem.
123 Ign. funkar på låg spänning, men en högeffektständspole vill ha så mycket som möjligt. Man kan strida med kablar och jordningar m.m. Men man kan också använda det svaga elsystemets system som styrning av nya reläer som matas direkt från batteriet över en säkringbox till viktiga och lite strömkrävande funktioner, och då sparar man även på kontaktytorna på spakar och knappar inne i bilen till funktionerna.
Bara ett förslag :p, och om inte annat så mät gärna spänningen under belastning om något uppför sig lite underligt framöver.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Hej, Ja det är nog ett klokt beslut och brukar sluta med en bekymmerslös gnista i framtiden även om det svider lite.
Du verkar rätt välinformerad så du är troligen medveten om att elsystemet i dessa bilar har lite svårt att få fram både spänning och Amp. till sina förbrukare, och som brukar ge sig till känna vartefter med både lyse, vindrutetorkare, elfläkt till kylaren och kanske även tändsystem.
123 Ign. funkar på låg spänning, men en högeffektständspole vill ha så mycket som möjligt. Man kan strida med kablar och jordningar m.m. Men man kan också använda det svaga elsystemets system som styrning av nya reläer som matas direkt från batteriet över en säkringbox till viktiga och lite strömkrävande funktioner, och då sparar man även på kontaktytorna på spakar och knappar inne i bilen till funktionerna.
Bara ett förslag :p, och om inte annat så mät gärna spänningen under belastning om något uppför sig lite underligt framöver.

M.v.h. JANKRO.
Låter logiskt, tackar för tipsen
 

solifer6700

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
37266
Medlemskap
2023
Liten uppdatering, fördelaren kom igår och i förmiddags skruvade jag dit den. Otroligt smidig pryl, och bilen startade direkt. Så det blev en tur till besiktningen efter en kortare provtur, tre enkla 2or blev det.
En positionslampa
Parkeringsbromsen måste justeras
Och bakdäcken låg an mot bladfjädrarna.
 
Toppen