Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar
Marknaden i Tyskland och Sverige har inte sett likadan ut. I Sverige har vi oftast haft ett led till som ska tjäna pengar. Vi har också av tradition valt mer välutrustade bilar. Det innebär att bilarna i Sverige har en högre prisbild redan från början, vilket påverkar begagnatpriset och kommer att göra så i många år. Fast "EU-anpassningen" har börjat. Importerna kommer att påskynda den.
Sedan har priserna på nya husbilar närmat sig EU-nivåer i Sverige. Men det innebär också att bilarna är, med våra mått mätt, ofta rejält bantade i utrustningsnivåer. Ofta 100 tusentals kronor. Men det är också en valfrihet. Alla behöver inte samma utrustning.
Andreas jämförelse med Kabe är kanske inte så lysande. Bara ALKO-chassi, Alde-värme, KABE-byggd, andrahandsvärde, mm, innebär stor prisskillnad. Men i övrigt har han rätt i att det kan vara stora prisskillnader , särskilt om man bortser från omständigheterna ovan,
Men det är väl bra med valfrihet? Tycker inte man ska fördumma någon som väljer en annan väg än man själv gör. Särskilt inte om man väger in den ökade trygghet och service, som ofta följer ett köp i landet.
:-/<rister