• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Vad får man i inbyte i Tyskland? Det handlar ju också om vad man ska lägga emellan när man har en inbytes bil.

Bernt

F

F.d. 2591

Guest

Skulle jag köpa ny husbil eller nyare begagnad, skulle jag absolut inte köpa den i Sverige, varför betala 200000:- mer. Man får mycket lull lull för de pengar. Och för den som ej kan språket finns det hjälp med det också.

Men har ingen erfarenhet av Bengt i Örkelljunga.

mvh

Stig.B.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag köper bil där det är billigast;)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Marknaden i Tyskland och Sverige har inte sett likadan ut. I Sverige har vi oftast haft ett led till som ska tjäna pengar. Vi har också av tradition valt mer välutrustade bilar. Det innebär att bilarna i Sverige har en högre prisbild redan från början, vilket påverkar begagnatpriset och kommer att göra så i många år. Fast "EU-anpassningen" har börjat. Importerna kommer att påskynda den.

Sedan har priserna på nya husbilar närmat sig EU-nivåer i Sverige. Men det innebär också att bilarna är, med våra mått mätt, ofta rejält bantade i utrustningsnivåer. Ofta 100 tusentals kronor. Men det är också en valfrihet. Alla behöver inte samma utrustning.

Andreas jämförelse med Kabe är kanske inte så lysande. Bara ALKO-chassi, Alde-värme, KABE-byggd, andrahandsvärde, mm, innebär stor prisskillnad. Men i övrigt har han rätt i att det kan vara stora prisskillnader , särskilt om man bortser från omständigheterna ovan,

Men det är väl bra med valfrihet? Tycker inte man ska fördumma någon som väljer en annan väg än man själv gör. Särskilt inte om man väger in den ökade trygghet och service, som ofta följer ett köp i landet.

:-/<rister

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vi är nog många som åkt till Tyskland för att köpa Husbil. Bl.a. jag. Jag upplevde att prisskillnaden låg på ca: 230000kr mot vad det låg på blocket i Sverige för den bilen jag köpte.
(Jag har haft den nu i drygt 3 år och får nog tillbaka mina 26000 Euro för den)

Även de flesta handlare i Sverige har importerade tyska bilar till försäljning med svenskt pris.

Jag tittar just nu på en Pössl Roadcruiser som jag ska köpa om något år eller om jag hittar ett bra erbjudande.

graph-300x299.jpg

På mobile.de hittar jag priser från seriösa handlare för hyfsat utrustade bilar runt 32000-37000 euro(ca:280000-320000 kr). Billigaste i Sverige ligger på 479000 kr. Hade skillnaden varit 40000-50000 kr hade jag nog inte brytt mig att åka utomlands och köpa, men känns som att hälla pengar i avloppet om man inte behöver finansiering eller garanterat inbyte.

Eftersom jag köpte min första i Tyskland behöver jag nog inte gråta när jag säljer den privat i Sverige.

Trådskaparen har rätt i att det är fel att använda ordet EU-anpassade priser hos svenska husbilshandlare.

På begagnatmarknaden är det dom själva (husbilshandlarna)med Bengt i Örkelljunga i spetsen som säljer tyska bilar med Svensk-anpassade priser.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

............................Jag har importerat husbilar från Tyskland i 15 år, ca 1-2 bilar per år. Jag har aldrig någonsin upplevt något problem någonstans. ..................

Ditt inlägg var avslöjande. Uppenbarligen bedriver du en affärsverksamhet i branchen och då som företagare gå ut i forumet och kritisera en kollega drabbar som regel en själv.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

....Eftersom jag köpte min första i Tyskland behöver jag nog inte gråta när jag säljer den privat i Sverige......

Jo det är klart att Tysklandsaffären blir extra bra när man samtidigt drar nytta av den så hårt kritiserade marknaden här hemma. Hade inbytet sålts i Tyskland hade vinsten reducerats kraftigt.

F

F.d. 2591

Guest

Ja man kan jämföra husbilspriser och ställplatspriser också i Sverige och tyskland. Det jag inte håller med om är ett inlägg i tråden om att Tysk importerade husbilar är sämre utrustade, Den erfarenheten har inte jag, tvärt om skulle jag villja påstå.

Och ställplatspriserna är minst det dubbla här i Sverige jämfört med i Tyskland.

Och som en kommentar i tråden också att garantin skulle vara bättre i Sverige än i Tyskland, det betvivlar jag också.

Tycker att trådskaparen har fått alldeles för mycket skit för den tråden.
Jag personligen kan tycka att det ligger mycket i det han säger.

Men alla dessa påhopp, och" sandlåde" kommentarer borde ju kunna utryckas på ett annat sätt.

Tycker förövrigt andan här i HBK börjar att bli en aning kylig bara en massa påhopp, om än det ena och än det andra.

Hoppas vi kan vända den trenden till det positiva i stället

m.v.h.
Stig.B.

F

F.d. 2591

Guest

Hej !

Vad menar du med "Trassla" kan du utveckla det lite ? du kanske tänker på språket, om det är det, så är det väl det minsta problemet eller ?

Annars ser jag bara fördelar, och att kunna tjäna mellan 150.000:- och 200.000:- är ju inte snytit ur näsan precis, eller ?

m.v.h.

Stig.B.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej !

Vad menar du med "Trassla" kan du utveckla det lite ? du kanske tänker på språket, om det är det, så är det väl det minsta problemet eller ?

Annars ser jag bara fördelar, och att kunna tjäna mellan 150.000:- och 200.000:- är ju inte snytit ur näsan precis, eller ?

m.v.h.

Stig.B.

Jag håller med. Det är ju kostnaden för att vara ute ett par år med bilen som är skillnaden.

F

F.d. 29841

Guest

Hej Alla Tyskvänliga HB-ägare
Man ska köpa Svenskt ,man ska betal skatt i Sverige.Tänk va bra vi skulle ha det om alla betalade den svenska Skatten.
Att tråd skaparen jämförde en Tyska å en Svenstiverkan,så undra jag om han vet något om HB-bilar.
/Vidhem

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hej !

m.v.h.

Stig.B.

Jag?
Nog är det väl lite mer trassligt att sätta sig in i den tyska marknaden med handlare, priser, ev fällor, transportstyrelsens regler, kanske TÜV-protokoll, åka och titta på olika bilar, kanske flera gånger, (bor i Norrtälje 7 mil norr om Sthlm), och göra stora affärer på ett språk man inte förstår än att åka till en handlare i närheten och beställa det man vill ha, få det, betala för det och sedan vara klar? Att sen enkelt kunna kontakta sagda handlare för att få småfel fixade, service utförd och annan bra hjälp på ett smidigt sätt är ju inte heller nåt som trasslar till det direkt. Jag har väl troligen inte kunskap nog om privatimport för att uttala mig egentligen, men för egen del så tycker jag det verkar avsevärt trassligare att hitta ett lämpligt objekt utomlands än att köpa det lokalt. Huruvida man sen anser merkostnaden vara befogad är ju individuellt, JAG tyckte det. Alla får ju dock så klart tycka vad dom vill och handla därefter! :)

Edit: Jag har inte handlat av BiÖ, så egentligen är jag väl lite OT...

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Man ska köpa Svenskt ,man ska betal skatt i Sverige.Tänk va bra vi skulle ha det om alla betalade den svenska Skatten.
Att tråd skaparen jämförde en Tyska å en Svenstiverkan,så undra jag om han vet något om HB-bilar.
/Vidhem

Ähh Vidhem, de vet du så väl att det inte är så stor skillnad..om det är skillnad alls.
Jag smakar inte skillnad på svenskt el. tyskt kött heller,he,he
;););):D

Pilot

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

/Vidhem

1994 röstade 52 % av svenska folket JA till EU-medlemskap, så det är väl folkets vilja att underlätta handel över gränserna (Tack så mycket svenska folket)

2003 röstade 56 % NEJ vid folkomröstningen till EURO (Tack så mycket svenska folket (och pengaministern))

//Winamp ;)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Allt är inte billigare i Tyskland!

Jag har följd marknaden för terrängdugliga och mer normala fyrhjulsdrivna husbilar i flera år och just i denna nisch går det göra fynd här hemma. Nyligen såldes exempelvis ett rejält och professionellt bygge på en nästan ny Unimog till ett lägre pris än vad enbart chassiet skulle betinga i Tyskland. Men det är klart, det är lite närmare från Tyskland till de öknar där en sådan extrem "Expeditionsmobil" kan tänkas komma till sin rätt.

Att jag själv för några veckor sedan handlat i Tyskland beror på att utbudet i Sverige av mer normalstora fyrhjulsdrivna husbilar är så begränsat. Och att vara utan inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel kommer inte i fråga; på en personbil går det an, men inte på en husbil som skall fungera på dåligt plogade fjällvägar och klara uppdragning av båten på naturramper.

aake

viana

HBK Intresserad
Kommun
Linköping

Nu är du ute och cyklar rejält min gode Gunnar. 1-2 bilar om året har inget med affärsmässighet eller företagande att göra överhuvudtaget. Vart i hela friden har du fått det ifrån ? Ring till Skattemyndigheten och fråga vetja ! Sanslös kommentar.........

viana

HBK Intresserad
Kommun
Linköping

Leif Hansson, jag tackar dig ödmjukast för att du är en av många som väljer att köpa husbilar till fantasipriser. Det är nämligen tack vare det som jag kan sälja en bil, annars hade det aldrig gått.

Skattemyndigheten pratar du om.......du är ute på mycket mycket hal is med den anklagelsen. 1-2 bilar/år är inte och har inte varit föremål för skattemyndighetens granskning, det krävs betydligt större volymer.

Med all respekt för att alla har ett fritt val så var mitt syfte med tråden att uppmärksamma en marknad som är minst sagt speciell.

Min jämförelse Dethleffs/Kabe tycks inte passa vissa. Om man läser vad jag skrivit så frågar jag mig om prisskillnaden är skälig.

När det gäller min kunskap om husbilar så får jag nog säga med en portion ödmjukhet att den är garanterat över medel i vartfall i detta forum.

Tack för ordet !

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, inga synpunkter i övrigt, men om man skall göra prisjämförelser skall det väl vara på en likadan vara? Detleff är en ganska billig bil i Tyskland, Kabe finns väl inte där, men samma bil är det ju inte? :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det behöver inte alls innebära fantasipriser att handla i Sverige. Jag köpte min LMC, 1 år gammal, billigare här hemma än vad mosvarande bil som fanns i mobile.de kostade. Då var min ändå utrustad med Aldevärme. Jag har en kollega som köpte en fabriksny 2011 Elnagh T-Loft med 2.3/130 hk motor, i våras. Han gav under 400 000! Det är svårt att hitta en sån begagnad i Tyskland till det priset!

Handlarnas listpriser här hemma ska täcka "överpriser" för inbyte. Det är oerhört viktigt för många av oss vad vi får för inbytet. Det innebär som oftast ett för högt listpris. Ett renköp innebär i princip alltid rejäla rabatter! Så att jämföra svenska listpriser med tyska renköpspriser äv lite som att jämföra äpplen och päron.

Det är också många av oss som inte gillar att sälja privat. Då är det också en trygghet i att kunna lämna den gamla husbilen i inbyte.

Sen är jag kanske lite taskig som reducerar glädjen med tyskköpet. Det är inte min mening. Alla tycker vi det är kul att "tjäna" penar. Men diskussionen måste vara realistisk.

Jag tycker det är bra att vi diskuterar det här, men gärna utan onödig hätskhet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen