• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belysning under markisen eller i förtältet

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
En ljummen kväll, som gjort för att sitta ute under markisen eller i förtältet.
Mörkret sänker sig och så småningom blir det becksvart.
Hur har du ordnat belysningen under markisen alt i förtältet?
Alla tips är välkomna, 12V och/eller 230V.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Jag har ytterbelysningen under markisen men funderar även på att sätta LED med Gel på armarna till markisen.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Vi tänder utebelysningen på bilen som naturligtvis sitter vid dörren alltså under markisen, svårare än så är det inte!

Piraten
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Nej, svårt är det inte att tända utebelysningen vid dörren men svårare är det nog att t ex kunna läsa en bok med den belysningen.

Fler förslag tack!
 
Senast ändrad:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Vi har en "pinne" som man sätter fast i skenan som markisen sitter. (svårt att förklara) sen har vi en vanlig liten taklampa hängande i en krok på pinnen.
Kan tyvärr inte fixa bilder just nu för husbilen är ute på vift. (kan fixa när den kommer tbax om intresse finns)
/Cecilia
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Finns även boklampor




// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Jag skall till nästa år montera en LEDstripes med 600 LED och GEL hinna samt en 12 volts dimmer med fjärr för då kan man ha det starkt om man vill det samt dimmra så det blir mysbelysning .
Jag funderar på att montera den inne i kastetten så att när man kör ut markisen så blir den synlig och på så sätt sitter den ääven skyddad trots den är IP65 .
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Cecilia, intresse finns ;)
Men den ljumma kvällen lär nog inte inträffa för än till våren för vår del så det är ingen brådska.
Nu gäller planering och lite funderingar inför nästa säsong.

Kom gärna med fler tips.
Detta med LEDstripes skall jag forska lite vidare i. Finns det någon bra länk där man kan se hur de ser ut och även dimmer med kostnad.
 
Senast ändrad:

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

De nya LED-belysningarna är fantastiska satte själv den här som bänkbelysning när jag byggde om köket,
LED-tejp "Super 6" Varmvit Waterproof! Molectric Webshop, Vi kan LED belysning!

fullt dimbar (fjärrkontroll) från mysljus till opertionsljus. En överbliven bit på 40 cm hamnade under fotsteget på husbilen, dock utan dimmer, så den lyser upp halva omgivningen när vi står på nån mörk ställplats.
Jag hade satsat på någon form ev LED-tejp ihop med en dimmer och monterat det på undersidan av markislådan .

Lycka till, Micke C
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

En riktigt bra LED lampa med dimmer

L_BDTITAN_S10.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

De nya LED-belysningarna är fantastiska satte själv den här som bänkbelysning när jag byggde om köket,
LED-tejp "Super 6" Varmvit Waterproof! Molectric Webshop, Vi kan LED belysning!

fullt dimbar (fjärrkontroll) från mysljus till opertionsljus. En överbliven bit på 40 cm hamnade under fotsteget på husbilen, dock utan dimmer, så den lyser upp halva omgivningen när vi står på nån mörk ställplats.
Jag hade satsat på någon form ev LED-tejp ihop med en dimmer och monterat det på undersidan av markislådan .

Lycka till, Micke C



Jösses sicka priser , var det 680:-/metern om jag läste rätt och det var ju mycket dyrare än dom jag köpte hem i HBKs gruppköp men då fick man 5 meter för 630:- och dimmern för 100:- mot deras 229:- lite rövarpriser eller ? .
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Vi har ingen ytterlampa heller på husbilen, så vi köpte denna lampa (se länken), den funkar bra, med både rörelsesensor och skymningsrelä och kan användas som ficklampa.

Lampan ger väl inte läsljus, men funkar bra när man ska gå in & ut när det är mörkt.

Jag satte fast magnethållaren på det övre kylskåsgallret, så den är lätta att nå innifrån.
//Tommy

363894_X_2009-07-06_140000_203.jpg


Clas Ohlson Internetbutik
 
F

F.d. 1515

Guest
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Var hittar man denna lampa gärna priset också.
MVH Gunilla

TACK för tipset! Precis en sådan lampa har jag letat efter men utan framgång. Tänk vad man mycket information man hittar på Husbilsklubben.se. Lampan är för övrigt beställd nu och levereras inom ett par dagar. mvh Carin
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Enklast är väl att tända lysröret över dinettbordet. "inombords".
Lyser helfint över ett bord ute under markisen!

Är det vindstilla så fungerar den tyvärr perfekt som myggmagnet. :(
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Belysning under markisen eller i förtältet

Vi har ingen ytterlampa heller på husbilen, så vi köpte denna lampa (se länken), den funkar bra, med både rörelsesensor och skymningsrelä och kan användas som ficklampa.

Lampan ger väl inte läsljus, men funkar bra när man ska gå in & ut när det är mörkt.

Jag satte fast magnethållaren på det övre kylskåsgallret, så den är lätta att nå innifrån.
//Tommy

363894_X_2009-07-06_140000_203.jpg


Clas Ohlson Internetbutik
Vi har inhandlat en sådan toppenbra !!!
Gunilla
 
Toppen