Chippen
HBK Medlem
Plåtis är ju snabb och smidig, motsatsen borde bli långsam och klumpig. Konstigt önskemål kan jag tycka.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Flyg är mer "snabb och smidig" varför krångla med att köra själv?Plåtis är ju snabb och smidig, .
Håller med!! Man kan göra en "önskelista", men sen inser man snart att man kan inte få "allt". Man får prioritera och prova sig fram. Vinter, vattenburen värme, då är ju dubbla golv och bra isolering också viktigt!
I nuläget verkar man nästan få pengarna tillbaka efter ett år, om du köpt en beg husbil. Gäller ju inte nya husbilar.
Välkommen till klubben "passionärer" förresten, om Du nu har 52 v sem om året. Fast ibland saknar jag "semestern"!!
Utbudet av bilar med Aldevärme är kanske något mindre än de med Trumavärme.Inte så dumt att vara "långledig" faktiskt. Efter 45 år på havet känns det skönt att satsa på en ny karriär: köra husbil på land istället! Personligen vet jag inte om jag kan säga att jag saknar jobbet.
Tänker i alla fall ge detta ett rejält försök då jag känner ett husbil jämfört med "termos" känns något vettigare för mig.
Finns mycket att se då jag älskar naturen. Har i dagsläget ingen större planer på att besöka storstäder med bilen. Misstänker dock att det nog kan bli så framöver om man gillar detta och ger sig ner i Europa lite.
Vattenburen värme har alla jag träffat sagt att jag skall försöka få tag på då detta tydligen ger mycket skönare värme den kyliga delen av året. Hur mycket/bra en husbil är isolerad vet jag inte hur eller var man ser!? Tankar under bilen samt avloppsventiler är ju bara att böja sig och titta under så ser man hur skyddade dom är misstänker jag..... Taksäng nedfällbar har också en hel del bilar.
Typ av säng bak har jag nyligen börjat omvärdera lite vilken sort det skall vara.
Misstänker att jag kanske gör fel om jag inte i alla fall fundera lite över storlek på garaget. Är kanske inte helt fel att kunna ta med cykel. Solpaneler har jag tänkt sätta på om det inte finns. Huruvida det bör finnas AC samt ugn i bodelen känner jag just nu inte är viktigt. LED går lätt att byta ut om man vill...
Mycket att fundera på vad gäller små detaljer i bilen.... Kul är det hur som helst att kika runt och inspireras.
Tror du missuppfattade mig lite där, för jag skrev ju att de extra kostnaderna kan vara värda en större bil, beroende på individ. Vi är alla olika!! Att storleken spelar roll, vad gäller färjor och vägtullar kan Du väl ändå inte bortse från?!Kul att du hittat forumet och husbilslivet.. Verkar som du får en massa olika förslag och det ska du ha, det är en djungel att hitta rätt..
Jag kan bara ge dig ett råd angående köp och det är begagnat..
September är det husbils mässa i Jönköping, åk ner och få lite inspiration och klämma å känna på dom olika planlösningarna.
Efter mässan kommer du att se priser sjunka på beg marknaden då folk/återförsäljare vill bli av med sina fordon i hallarna eller garageuppfarten för att bereda plats åt nya fordon. Begagnad marknaden är otroligt stor nu och kommer bli större efter mässan, detta innebär köparens marknad..
Sen förstår inte jag resonemanget om att det är dyrare att äga en bil över 3,5t.. Du får lasta mer och får större yta.. Inte tar jag den till jobbet varje dag.. Du kör den inte som din privata bil utan ett kort svensk sommar, oftast..Småpengar enligt mig om man resonerar så, men givetvis får vi alla göra som dom vill..
Lycka till hur du än tänker och du kommer inte ångra dig gällande husbils livet då ledig tid är egentid...
Jag har ju precis varit i Norge och gränsen är 3500 kg, inte 7500 kg!!!bompenger i Norge for husbil under 7500 kg er den samme som for småbil, på fergene er det lengden som avgjør. Mulig en må ha bombrikke for å få rett avgift, og da med en rabatt som er på 20% - men EU vil redusere denne.
Nja, nu var det inte just dig jag syftade på, vi skrev inlägget samtidigt såg jag..Tror du missuppfattade mig lite där, för jag skrev ju att de extra kostnaderna kan vara värda en större bil, beroende på individ. Vi är alla olika!! Att storleken spelar roll, vad gäller färjor och vägtullar kan Du väl ändå inte bortse från?!
Dessutom verkar inte Vickeviking ha för avsikt att köra "en kort svensk sommar" utan nyttja husbilen året runt, som jag förstått det.
Behöver lite feedback på mina funderingar inför mitt första köp av husbil.....
Tillhör dom lyckliga som numera har 52 veckor semester om året.
Har hyrt husbil några veckor och känner att detta är något för mig.
Kommit fram till att jag vill ha bil med vattenburen värme. Detta för att jag skall ha möjlighet att testa att bo även lite på vintern.
Vill ha "taksäng" (nedfällbar) istället för alkov. då får jag avskilda sovplatser om man har vän med sig
Det jag ser framför mig är att det blir en hel del förflyttande/åkande då jag aldrig sett något av Sverige, Norge eller Finlands vackra natur (sett hela världen efter 45 år på havet...).
Tänker mig tex några veckor bara uppe i Nordnorge, lite fjordar. Svenska fjällvärlden, mm, Ser inte resande i städer som det primära, i alla fall inte i början. Senare kan det säkert bli södra Tyskland och även en del i Europa.
Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??
Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr.
Ny bil har bra EURO klass och troligen mindre åtgång på ström då jag antar att all belysning i princip är LED.
Äldre bil har väl mer "strömförbrukning" samt sämre utsläppsklass, dvs vill jag söder ut så kan det bli problem,
Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst.
En ny bil måste ju sjunka bra mycket mer än vad en redan sju-åtta år gammal bil gör??
Tittade på en ITINEO DB 740 ALDE (765000 kr) tex. Är det något andrahandsvärde om ett drygt år på denna nya bil kan man undra?
Detta jämfört med tex RAPIDO 9066 DF 2010 (600000 kr)
Även kilat snabbt på EURA INTEGRA LINE för runt 600000 kr.....(2012-2013)
Vill ju trotts allt inte riskera allt för stor förlust efter år. om det visar sig inte vara min grej....
Tacksam för ideer eller feed-back.......
Men ska man verkligen få häftiga naturupplevelser så väljer man en plåtis under 6 meter, då hittar du massor med smultronställen som vi vanliga husbilar aldrig kommer åt men en sådan passar förmodligen inte för dig och dina önskemål.
Men annars verkar det ju alldeles onödigt att frakta runt luft.
För att ha — luft i?Nej det är inte luft utan utrymme