• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite hjälp inför köp!

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ytterligare krav vi hade, när vi bytte bil, var att duschutrymmet skulle vara avskiljt från toalettens golvyta. Vi ville bort från kravet att torka torrt innan man kunde nyttja toalettytan. Vi hamnade ofta i situationen när en av oss dúschade medan den andre gjorde sig i ordning (borstade tänderna, fönade håret,sminkning etc.).

Valet av helintegrerad i stället för delintegrerad styrdes av två parametrar (i 1:a hand):
1.) Bättre isolerade i förarhytten än delintegrerad.
2.) Ur inbrottssynpunkt bättre dörrar.

En possitiv bonuseffekt blev mer volym. Men vi "led" inte av brist på volym i vår delintegrerade bil vi hade innan, därav inget krav.

Vi valde också kombinationen Fiats största motor (3,0 liter, 177hk, tillverkas ej längre) i kombination med deras robotlåda av följande skäl:
1.) Kammkedja
- Det är enormt trångt att serva motorn på en helintegrerad. Och då jag oftast gör all service själv ville jag slippa ifrån byte av kammrem.
2.) Bränsleförbrukningen
- Allt jag läste om detta pekade mot att detta var den snålaste kombinationen. Vi har inte blivit besvikna.

Mvh!
// Niklas

Lite kul att läsa dina första två synpunkter då dom till viss del liknade det jag kommit fram till.

Helintegrerat känns större innuti samt att jag inbillar mig att man har mindre skarvar = risk för läckage!!??

Bättre lås och dörrar på Helintegrerat har nog aldrig slagit mig, men det är kanske så!!?

Som tekniker kan jag tycka kedja är mycket bättre än rem i motorn.

Något som jag glömt fråga försäljarna om är varför vissa modeller envisas med att ha olika höjder på golvet i bilen? Känns mer som ett irritationsmoment då man rör sig Men det finns förmodligen någon vettig förklaring till detta som jag bara missat......

Verkar inte som att alla bilar med dubbelgolv lagt tankarna i det utrymmet. Färskvatten och svartvatten ligger inne/skyddat, medan gråvatten oftast tydligen under (med frysrisk som följd...)

Bränsleförbrukningen har jag ärligt talat inte funderat på då den i mitt tycke inte sett ut att skilja så speciellt mycket mellan olika bilar. Men jag har kanske helt missat detta.... Fast 0, 9 eller 1,0 liter milen gör ju runt 50 60 liter diesel på en säsong, 7 - 800 kr ungefär
 
R

RobbeS

Guest
Sen är det ju så att även i Norrland kan man man byta in p11 i princip överallt. Att tanka LPG gas är dock i det närmaste omöjligt. Så ska du upp i norr förslår jag p11 i stål. På i princip varenda skidanläggning kan man byta in flaskor i närområdet plus på i princip alla bemannade mackar. Ska man ner i Europa funkar det fint att köpa en flaska där nere och ha med sig ett gäng adaptrar. LPG är säkert bra men inte nödvändigt och väldigt opraktisk i norra Sverige.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Men får
Sen är det ju så att även i Norrland kan man man byta in p11 i princip överallt. Att tanka LPG gas är dock i det närmaste omöjligt. Så ska du upp i norr förslår jag p11 i stål. På i princip varenda skidanläggning kan man byta in flaskor i närområdet plus på i princip alla bemannade mackar. Ska man ner i Europa funkar det fint att köpa en flaska där nere och ha med sig ett gäng adaptrar. LPG är säkert bra men inte nödvändigt och väldigt opraktisk i norra Sverige.

Tack för info. Kan vara bra att veta
Det där med gasflaskor och Tyskland är kanske något som man bör fundera över om man skall ner och köra runt. Dom tar ju inte våra flaskor har jag för mig att jag hört......
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med dusch separat hadde vi i 16 år, med en garderobestang i duschen så hadde vi et sted for lange kleder eller våte ytterklær. Når det gjelder gass så var løsningen i vår siste husbil optimal, 110 liter LPG tank under bilen og plass for 2 standard flasker i gasolboksen. Manuell vender mellom disse to, kunne ha svenske, tyske, franske, spanske eller hva en trengte om det ikke ble nok med de 44 kg vi fyllte i LPG tanken. De fleste husbiler på et Iveco Daily chassi har plass for en tank i 100 til 110 liter klassen under gilvet ved siden av rammen. Tyngre rammer og biler gir plass for mer LPG.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vickeviking...

Det är en megastor mässa på gång nästa vecka i Düsseldorf, ska vara bra,
flyger ner nästa helg för att besöka den för första gången.

Angående vattenburen värme,
du skriver att du vill ha golvvärme.
Tänk på att de flesta som har aldesystem, inte nödvändigtvis har golvvärme, utan använder element längs väggarna, man måste kolla noga ifall det är golvvärme du vill ha.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Vickeviking...

Det är en megastor mässa på gång nästa vecka i Düsseldorf, ska vara bra,
flyger ner nästa helg för att besöka den för första gången.

Angående vattenburen värme,
du skriver att du vill ha golvvärme.
Tänk på att de flesta som har aldesystem, inte nödvändigtvis har golvvärme, utan använder element längs väggarna, man måste kolla noga ifall det är golvvärme du vill ha.
Tackar för det tipset. Nytt för mig men definitivt något jag skall kolla noga nästa gång jag kikar på bil med Alde "golvvärme"!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Helintegrerat känns större innuti samt att jag inbillar mig att man har mindre skarvar = risk för läckage!!??

Bättre lås och dörrar på Helintegrerat har nog aldrig slagit mig, men det är kanske så!!?

Något som jag glömt fråga försäljarna om är varför vissa modeller envisas med att ha olika höjder på golvet i bilen? Känns mer som ett irritationsmoment då man rör sig Men det finns förmodligen någon vettig förklaring till detta som jag bara missat......

Bränsleförbrukningen har jag ärligt talat inte funderat på då den i mitt tycke inte sett ut att skilja så speciellt mycket mellan olika bilar. Men jag har kanske helt missat detta.... Fast 0, 9 eller 1,0 liter milen gör ju runt 50 60 liter diesel på en säsong, 7 - 800 kr ungefär

Antal skarvar är nog ung. samma. Viktigare är nog hur känslig konstruktionen är för fukt samt hur väl hantverket/monteringen är utförd.

Många inbrott sker via sidodörrarna och till synes verkar fler halvintegrerade bilar vara drabbade. Originallåten från Fiat/Citroën mfl. finns annat att önska av.

Vi har monterat in extralås (ABUS) för att känna oss lite säkrare.

Titta annars på gångjärn samt låsbläck på många av de nya bilarna (här verkar priset och märke inte spela någon större roll) det är rena skämtet ibland.

Olika höjder på golv har nog ofta med vad som är installerat under golvet att göra. Vissa löser detta bättre än andra. Själv föredrar jag plant golv men har sett layouter som har olika golvhöjd men som inte stör nämnvärt.

0,90-0,95 lit/mil vs. 1,20 lit/mil blir ca 4,8kr i diff/mil. Att kunna, om än kanske tråkigt, köra en 4,5t nästan 8m lång och 3,2m hög bil på 0,90-0,95 lit/mil är inte fy skam.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Antal skarvar är nog ung. samma. Viktigare är nog hur känslig konstruktionen är för fukt samt hur väl hantverket/monteringen är utförd.

Många inbrott sker via sidodörrarna och till synes verkar fler halvintegrerade bilar vara drabbade. Originallåten från Fiat/Citroën mfl. finns annat att önska av.

Vi har monterat in extralås (ABUS) för att känna oss lite säkrare.

Titta annars på gångjärn samt låsbläck på många av de nya bilarna (här verkar priset och märke inte spela någon större roll) det är rena skämtet ibland.

Olika höjder på golv har nog ofta med vad som är installerat under golvet att göra. Vissa löser detta bättre än andra. Själv föredrar jag plant golv men har sett layouter som har olika golvhöjd men som inte stör nämnvärt.

0,90-0,95 lit/mil vs. 1,20 lit/mil blir ca 4,8kr i diff/mil. Att kunna, om än kanske tråkigt, köra en 4,5t nästan 8m lång och 3,2m hög bil på 0,90-0,95 lit/mil är inte fy skam.

Det där med skarvar kan mycket väl vara så som du skriver samt byggkvallitet naturligtvis.

Lås verkar inte vara bästa sorten på så många bilar Har sett på några som faktiskt har det du beskriver dvs dittsatta extralås. Beroende på vart man ev kommer att åka kan den detaljen säkert bli något man bör kika lite extra på då eller framöver.

0,9 vs 1,2 då börjar det bli oengar över till en låda pilsner på sensommaren... Den skillnaden kan ju faktiskt vara mer än marginellt kännbar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det där med skarvar kan mycket väl vara så som du skriver samt byggkvallitet naturligtvis.

Lås verkar inte vara bästa sorten på så många bilar Har sett på några som faktiskt har det du beskriver dvs dittsatta extralås. Beroende på vart man ev kommer att åka kan den detaljen säkert bli något man bör kika lite extra på då eller framöver.

0,9 vs 1,2 då börjar det bli oengar över till en låda pilsner på sensommaren... Den skillnaden kan ju faktiskt vara mer än marginellt kännbar.

Jag tror nog man skall ta den där förbrukningssiffran på 0,9l/mil med en nypa salt, det krävs nog ytterst försiktig körning på plan mark för att komma dit med en 8-meters bil på 4,5ton. Mera realistiskt är nog 1,2-1,3l/mil kanske ännu lite mera om man gasar lite. Det är i varje fall vad tester visar för så pass stora helintegrerade bilar.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Jag tror nog man skall ta den där förbrukningssiffran på 0,9l/mil med en nypa salt, det krävs nog ytterst försiktig körning på plan mark för att komma dit med en 8-meters bil på 4,5ton. Mera realistiskt är nog 1,2-1,3l/mil kanske ännu lite mera om man gasar lite. Det är i varje fall vad tester visar för så pass stora helintegrerade bilar.

Nej verklig förbrukning på större bilar kan säkert var en liten bit över litern!! Känner ändå att i det stora hela blir inte kostnadsökningen på ett år och kanske 700 mil extremt stor i sammanhanget, invägt alla kostnader. Men en hyfsat bra/stark motor känns väl ändå som en bra sak. Nu är det för all del inte jättestor skillnad mellan dom flesta modell verkar det som, det lilla jag sett när jag sökt....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tror nog man skall ta den där förbrukningssiffran på 0,9l/mil med en nypa salt, det krävs nog ytterst försiktig körning på plan mark för att komma dit med en 8-meters bil på 4,5ton. Mera realistiskt är nog 1,2-1,3l/mil kanske ännu lite mera om man gasar lite. Det är i varje fall vad tester visar för så pass stora helintegrerade bilar.

Många parametrar påverkar bränsleförbrukningen, vikt, längd och höjd är ett fåtal. Och självklart är förbrukningen högre vid körning i alperna/fjordarnas Norge jämfört med vindstilla på plan mark (Skåne, delar av Autobahn/Skaraslätten mm.).

Siffrorna jag anger är faktiska siffror baserad på trippmätaren och antal tankade litrar från bränsepumpen och egen körning. Det är inga problem att komma upp i 1,55 lit/mil heller om man matar på i 120-125 km/h med fullastad bil i regn och blåst på backig väg. Men att komma under litern vid motsatt körsätt och förhållanden är heller inga problem (75-80 km/h, GPS-fart), vilket INTE var möjligt med vår gamla bil Bürstner T607 årsmodell 2003 med Fiat 2,8 JTD-motor (längd = 6,4m, Höjd 3m, vikt 3,5t).
 
Senast ändrad:

rohde71

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28778
Medlemskap
2022
Hej!
Är ny medlem här i klubben och sitter och jagar husbil liknande den du söker vickeviking, Har följt den här tråden med intresse och suger åt mej all information jag kan. Tänkte höra om du hittade nåt intressant på Elmiamässan?
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Tyvärr fick jag åka ut och jobba en kortis precis då ELMIA startade. Så det blev alltså ingen mässa.
Efter sista inläggen och svaren ovan har jag åkt runt i Västsverige och kika på massor av bilar. Trodde inte att man kunde ha så mycket olika lösningar på inredning som det finns i så begränsade utrymmen! Blir en del kompromissande eftersom jag nog nu till slut fattat vad alla andra redan sagt: den perfekt bilen finns inte! :)
Jag är dock väldigt tacksam för alla tips och synpunkter folk haft och har på varför "ditt eller datt" kan vara bra eller dåligt. Detta har hjälpt mig att förstå vad om kan vara bra och dåligt beroende på vad man vill ha ut.
Har väl idag kommit fram till att det "förmodligen" blir en KNAUST eller BÜRSTNER. ADRIA har också käcka lösningar för all del.
Vattenburen golvvärme, fyra kojer inkl taksäng, gör att det blir mindre bilar att välja mellan. Har dock inte bestämt mig till 100% exakt vilken typ av säng det skall vara bak -> kontra garagestorlek.
Gargestorlek samt vikt på bilen hade jag nog i början inte ägnat så stor tanke. Men idag inser jag att kunna ta med bla en cykel nog trotts allt inte är så dum ide.
Fyller man bilen med utrustning och folk (passagerare) blir det en hel del kilon när allt summeras. Visa bilar har du inga större marginaler. Kan ju vara något att ha i bakhuvudet också.
 
Toppen