Vickeviking
HBK Medlem
Ytterligare krav vi hade, när vi bytte bil, var att duschutrymmet skulle vara avskiljt från toalettens golvyta. Vi ville bort från kravet att torka torrt innan man kunde nyttja toalettytan. Vi hamnade ofta i situationen när en av oss dúschade medan den andre gjorde sig i ordning (borstade tänderna, fönade håret,sminkning etc.).
Valet av helintegrerad i stället för delintegrerad styrdes av två parametrar (i 1:a hand):
1.) Bättre isolerade i förarhytten än delintegrerad.
2.) Ur inbrottssynpunkt bättre dörrar.
En possitiv bonuseffekt blev mer volym. Men vi "led" inte av brist på volym i vår delintegrerade bil vi hade innan, därav inget krav.
Vi valde också kombinationen Fiats största motor (3,0 liter, 177hk, tillverkas ej längre) i kombination med deras robotlåda av följande skäl:
1.) Kammkedja
- Det är enormt trångt att serva motorn på en helintegrerad. Och då jag oftast gör all service själv ville jag slippa ifrån byte av kammrem.
2.) Bränsleförbrukningen
- Allt jag läste om detta pekade mot att detta var den snålaste kombinationen. Vi har inte blivit besvikna.
Mvh!
// Niklas
Lite kul att läsa dina första två synpunkter då dom till viss del liknade det jag kommit fram till.
Helintegrerat känns större innuti samt att jag inbillar mig att man har mindre skarvar = risk för läckage!!??
Bättre lås och dörrar på Helintegrerat har nog aldrig slagit mig, men det är kanske så!!?
Som tekniker kan jag tycka kedja är mycket bättre än rem i motorn.
Något som jag glömt fråga försäljarna om är varför vissa modeller envisas med att ha olika höjder på golvet i bilen? Känns mer som ett irritationsmoment då man rör sig Men det finns förmodligen någon vettig förklaring till detta som jag bara missat......
Verkar inte som att alla bilar med dubbelgolv lagt tankarna i det utrymmet. Färskvatten och svartvatten ligger inne/skyddat, medan gråvatten oftast tydligen under (med frysrisk som följd...)
Bränsleförbrukningen har jag ärligt talat inte funderat på då den i mitt tycke inte sett ut att skilja så speciellt mycket mellan olika bilar. Men jag har kanske helt missat detta.... Fast 0, 9 eller 1,0 liter milen gör ju runt 50 60 liter diesel på en säsong, 7 - 800 kr ungefär