• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Behövs uppvärmningsfunktion på LiFeP0 batteri?

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Det finns ju batterier både med och utan uppvärmning (under 0 grader) behövs det om batteriet inte används vid kallare väder än enstaka minusgrader. Jag menar att vid urladdning ökar väl temperaturen på batteriet något, sedan kan det väl laddas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Nu la vi ner mycket pengar på vårt LiFePo4 batteri, värmefunktionen kostade ca 800kr extra, kändes dumt att avvara den funktionen.
Vi vill iofs snarare söderut på vintern än norrut så värmefunktionen kanske aldrig kommer komma till sin rätt.

Det nya LIONTRON® LX Arctic är det första LiFePO4-batteriet som till och med kan användas i arktiska
temperaturer ner till -30 °C. Andra litiumbatterier slutar vanligtvis att fungera vid 0 °C.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vet inte hur era system är kopplad....
Men om jag skulle montera värmeplattor under mina Lithiumbatteri då skulle jag kopplat det såhär...
Är det under typ +2° då kopplar ett relä ur laddningen till lithiumbatteriet och växlar över laddströmmen till värmeplattora.... Sen när de är typ +5° då kopplas laddningen tillbaks till lithium batteriet.... Enkelt o pålitlig :yes:;)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
817
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har tyvärr inga litium batterier men jag förstår inte riktigt problemet. Om jag har bilen parkerad i minus 20 och skall använda den så tar det någon timme med alde, snabbare med Truma, innan temperaturen är i plusområdet och då kopplar man till laddaren om det inte skett med automatik (BMS).Normalt startar man med ett ganska laddat batteri så man klarar sig ett tag och när bilen väl är uppvärmd så inga problem.
Har man batteriet i ett ouppvärmt område vilket är ganska ovanligt kan man ju ha uppvärmning eller en annan typ av batterier.
Men jag ser ju på SVT dagligen att det här med kyla är ett passerat stadium, det är uppvärmning som gäller
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Jag har ingen uppvärmning på batteriet 160Ah, när det är minus ute och kallt i bilen så fungerar batteriet och töms när jag slår på elen till bodelen, men det börjar inte att laddas förrän batteriet är uppvärmt till ca 5 grader, då sätter laddningen igång och fyller på batteriet igen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Nu kanske jag missförstår, men är det inte bara laddning som stängs ner vid låg temperatur för dej?

Urladdning ska ju inte påverkas av låg temperatur, isåfall är något fel.
Så är det för mig, jag startar värmen i bodelen och kör iväg, batteriet jag har är ett sunlux 160Ah och ser i appen när urladdningen börjar, i appen syns även temperaturen i batteriet och det börjar ladda vid ca 5 plusgrader.
Än så länge har det fungerat perfekt ned till minus 18 grader.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.034
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Enligt Skanbatt fungerar det bra med EBL 29. Om batteriväljaren skall vara på bly/syra eller gel beror lite på vilket batteri du har. Men oftast kan man välja bägge lägena, lite beroende på hur lång laddningen i absorptionsfasen skall vara. Enklast är att kolla med batterileverantören.
 
Senast ändrad:
Toppen