• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Behövs uppvärmningsfunktion på LiFeP0 batteri?

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Det finns ju batterier både med och utan uppvärmning (under 0 grader) behövs det om batteriet inte används vid kallare väder än enstaka minusgrader. Jag menar att vid urladdning ökar väl temperaturen på batteriet något, sedan kan det väl laddas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.691
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inte direkt svar på din fåga, men en fundering.

Jag är väldigt skeptisk till att uppvärmining av LFP batteri med värmeplattor gör någon nytta i verkligheten.
Det specifika värmetalet för en LFP cell är " 280Ah LFP Prismatic = 900 to 1100 J/kg.K"

Någon med bättre matte/fysikkunskaper kan räkna ut om det är realistiskt att värma ett, säg -10 gradigt, 22 kilos LFP till +2 grader med värmeplattor på några tiotal W innom en relevant tidsrymd.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
73
Kommun
Askersund
Den enklaste lösningen är nog att se till att omgivningstemperaturen är med god marginal är över +2-3 grader C om batteriet ska laddas. Har man en bra BMS med App styrning så väljer man "Charge Off" och då kan man använda batteriet trots minusgrader. Men ingen laddning kan eller ska ske då! Och när batteriet är "uppvärmt" så kan man aktiverar "Charge On" igen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.034
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag tror att det är en fråga om ”lathet och planering”. De flesta lithiumbatterier slutar nog att ta emot laddning vid +5 grader. (Men det finns batterier som utan uppvärmning går att ladda till -40 grader). Om det är kallare än +5 grader så behöver batteriet eller omgivningen runt batteriet värmas upp innan det kan ta emot laddning. Det löser många välplanerade genom att sätta på värmen i husbilen kvällen innan avfärd. Likaså är det svårt att underhållsladda batteriet under ett vinteruppehåll. Det löser en del genom att flytta batteriet till ett varmare utrymme.

Själv har jag valt ett batteri med inbyggd uppvärmning och behöver aldrig fundera på hur kallt det är. Bara att ladda när det behövs. En del löser också värmeproblemet med olika typer av värmeplattor runt eller under batteriet.

Nackdelen med ett batteri med inbyggd värme är att de är något dyrare och urvalet är begränsat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.341
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte direkt svar på din fåga, men en fundering.

Jag är väldigt skeptisk till att uppvärmining av LFP batteri med värmeplattor gör någon nytta i verkligheten.
Det specifika värmetalet för en LFP cell är " 280Ah LFP Prismatic = 900 to 1100 J/kg.K"

Någon med bättre matte/fysikkunskaper kan räkna ut om det är realistiskt att värma ett, säg -10 gradigt, 22 kilos LFP till +2 grader med värmeplattor på några tiotal W innom en relevant tidsrymd.
Jag såg info någonstans där en husbilsägare hade batteri med uppvärmning och började köra när det var några minusgrader, det tog fem timmar innan BMS tillät laddning, och då vet vi ändå inte var BMS mäter temperaturen, det sägs att det är vanligt att givaren ligger på ovansidan av cellerna, vilken temperatur är det då inuti cellerna när laddningen börjar?
Jag skall försöka hitta info:n om detta igen!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.167
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Inte direkt svar på din fåga, men en fundering.

Jag är väldigt skeptisk till att uppvärmining av LFP batteri med värmeplattor gör någon nytta i verkligheten.
Det specifika värmetalet för en LFP cell är " 280Ah LFP Prismatic = 900 to 1100 J/kg.K"

Någon med bättre matte/fysikkunskaper kan räkna ut om det är realistiskt att värma ett, säg -10 gradigt, 22 kilos LFP till +2 grader med värmeplattor på några tiotal W innom en relevant tidsrymd.
1000 J/kgK*22 kg = 22000 J/K
-10 till +2 C = 12 K
22000*12=264000 J
J=Ws
10W ger 264000/10=26400 s = 7 tim 20 min
o.s.v.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag har batterier utan värme då jag sällan har minusgrader i bilen när jag använder den och det är inte tempen ute man ska gå efter utan tempen i cellerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.691
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
1000 J/kgK*22 kg = 22000 J/K
-10 till +2 C = 12 K
22000*12=264000 J
J=Ws
10W ger 264000/10=26400 s = 7 tim 20 min
o.s.v.
Till denna uträknings resultat (tackar) får man också lägga till fortsatt värmeutstrålning till omgivningen.
Värmeplattornas effekt går alltså inte enbart åt till att värma battericellerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.691
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt system består av LFP och ett blybatteri parallellkopplade.
Min BMS stänger laddning vid +2 grader.
Skulle jag behöva ge mig iväg utan att ha hunnit värma batteriutrymmet/ LFP batteriet, kommer mitt bly batteri att ta hand om laddström mot 12v systemet, tills dess att LFP/utrymmet blivit uppvärmt av Alde. Dessutom kan LFP ge ström vid minusgrader, det är laddningen som kan skada.

För er som kör mycket på vintern, att parallellkoppla ett bly batteri till LFP har sina fördelar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.550
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hela mitt system stängs ner och slocknar vid ca 0° innertemperatur! Ska jag iväg då så värmer jag bodelen med en kupévärmare tills allt hoppar igång igen och laddningen startar. Så kupévärmare använder jag som förvärmare till batterierna vid behov.

Nu kanske jag missförstår, men är det inte bara laddning som stängs ner vid låg temperatur för dej?

Urladdning ska ju inte påverkas av låg temperatur, isåfall är något fel.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag ska snart ska ställa in min bil (med LFP) för vinterförvaring och skulle gärna ha på laddaren då den också vid behov laddar startbatteriet. Jag har en BMS som stänger av vid kyla så borde inte vara något problem? Laddaren är en Victron Multiplus så mycket inställningsmöjligheter, i dagsläget är den ställd på 13.5 float.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Nu kanske jag missförstår, men är det inte bara laddning som stängs ner vid låg temperatur för dej?

Urladdning ska ju inte påverkas av låg temperatur, isåfall är något fel.
Det handlar inte om någon urladdning utan att allt stängs ner för att inte någon laddning ska ske vid kyla. Enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan se statusen på startbatteriet, det löser jag med en Cetec laddare direkt på startbatteriet, resten behöver man inte ha någon koll på!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det handlar inte om någon urladdning utan att allt stängs ner för att inte någon laddning ska ske vid kyla. Enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan se statusen på startbatteriet, det löser jag med en Cetec laddare direkt på startbatteriet, resten behöver man inte ha någon koll på!
Så du kan inte använda batteriet alls vid 0C eller lägre? Annars brukar man kunna använda till -20C men batteriet tar inte emot laddning, men det är kanske olika beroende på tillverkare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.495
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har ett 100 Ah Sunlux LiFePo4, utan värme. Kan använda batteriet ner till -20 C, men inte ladda vid minusgrader. BMS bryter laddning vid 3-4 plusgrader. Har testat. Låter dock inte BMS ensamt ha det ansvaret, utan har tempmätare med en sensor under batteriet. Tänk på att det ofta kan vara betydligt kallare under passagerarstolen, där jag har batteriet, än i övriga bilen! Vinterförvarar utan allmän 230 anslutning, med Sunlux laddat till max 65%. Har däremot en Ctek, med separat 230 matning till det bortkopplade startbatteriet. Mina startbatterier brukar hålla 8-10 år!
 
Toppen