Det finns ju batterier både med och utan uppvärmning (under 0 grader) behövs det om batteriet inte används vid kallare väder än enstaka minusgrader. Jag menar att vid urladdning ökar väl temperaturen på batteriet något, sedan kan det väl laddas
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag såg info någonstans där en husbilsägare hade batteri med uppvärmning och började köra när det var några minusgrader, det tog fem timmar innan BMS tillät laddning, och då vet vi ändå inte var BMS mäter temperaturen, det sägs att det är vanligt att givaren ligger på ovansidan av cellerna, vilken temperatur är det då inuti cellerna när laddningen börjar?Inte direkt svar på din fåga, men en fundering.
Jag är väldigt skeptisk till att uppvärmining av LFP batteri med värmeplattor gör någon nytta i verkligheten.
Det specifika värmetalet för en LFP cell är " 280Ah LFP Prismatic = 900 to 1100 J/kg.K"
Någon med bättre matte/fysikkunskaper kan räkna ut om det är realistiskt att värma ett, säg -10 gradigt, 22 kilos LFP till +2 grader med värmeplattor på några tiotal W innom en relevant tidsrymd.
1000 J/kgK*22 kg = 22000 J/KInte direkt svar på din fåga, men en fundering.
Jag är väldigt skeptisk till att uppvärmining av LFP batteri med värmeplattor gör någon nytta i verkligheten.
Det specifika värmetalet för en LFP cell är " 280Ah LFP Prismatic = 900 to 1100 J/kg.K"
Någon med bättre matte/fysikkunskaper kan räkna ut om det är realistiskt att värma ett, säg -10 gradigt, 22 kilos LFP till +2 grader med värmeplattor på några tiotal W innom en relevant tidsrymd.
Till denna uträknings resultat (tackar) får man också lägga till fortsatt värmeutstrålning till omgivningen.1000 J/kgK*22 kg = 22000 J/K
-10 till +2 C = 12 K
22000*12=264000 J
J=Ws
10W ger 264000/10=26400 s = 7 tim 20 min
o.s.v.
Här gäller det att kolla med tillverkaren om det går, mina batterier får inte parallellkoplas med andra typer av batterier.För er som kör mycket på vintern, att parallellkoppla ett bly batteri till LFP har sina fördelar.
Hela mitt system stängs ner och slocknar vid ca 0° innertemperatur! Ska jag iväg då så värmer jag bodelen med en kupévärmare tills allt hoppar igång igen och laddningen startar. Så kupévärmare använder jag som förvärmare till batterierna vid behov.
Här gäller det att kolla med tillverkaren om det går, mina batterier får inte parallellkoplas med andra typer av batterier.
Ja det är smart men på mina ska man inte göra det och varför har jag inte brytt mig om att fråga. Jag har 2st Sunlux 160AhVarför inte?
Vilket fabrikat gäller det?
Det är annars rätt smart.
Det handlar inte om någon urladdning utan att allt stängs ner för att inte någon laddning ska ske vid kyla. Enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan se statusen på startbatteriet, det löser jag med en Cetec laddare direkt på startbatteriet, resten behöver man inte ha någon koll på!Nu kanske jag missförstår, men är det inte bara laddning som stängs ner vid låg temperatur för dej?
Urladdning ska ju inte påverkas av låg temperatur, isåfall är något fel.
Så du kan inte använda batteriet alls vid 0C eller lägre? Annars brukar man kunna använda till -20C men batteriet tar inte emot laddning, men det är kanske olika beroende på tillverkare.Det handlar inte om någon urladdning utan att allt stängs ner för att inte någon laddning ska ske vid kyla. Enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan se statusen på startbatteriet, det löser jag med en Cetec laddare direkt på startbatteriet, resten behöver man inte ha någon koll på!