Sv: Begränsad hastighet för tung PbII
Hej Anders !
Tack för Ditt engagemang, jag tror att Du har varit i kontakt med minst en tillverkare av husbilar, har Du då fått något gensvar?
Min tro är att en tillverkare måste ha en framförhållning på ca två år och är därför beroende av att få en vink om framtida bestämmelser eftersom volymerna kraftigt skulle minska om 80 km/tim skulle genomföras. Våra inhemska tillverkare prioriterar hög komfort, säkerhet, god värmekomfort och hög utrustningsgrad framför låg vikt och lågt grundpris, naturligtvis kan de stora volymer som europeiska tillverkare har hålla ned tillverkningskostnadern. För oss som köpare är tillgången på reservdelar inom landet och våra svenska fabrikers goda service till ägarna gjort att åtminstone jag valt svenskt. Min förra bil var ett tyskt välkänt märke där jag fick vänta på reservdelar över sex månader, fabriken skyllde på generalagenten och den skyllde på fabriken, kontentan var att jag blev utan delar. Varför denna utvikning ? Jo om vi drabbas av hastighetsbegränsningen slås ju fötterna undan för att göra trafiksäkra bilar även om vi går över 3,5 tons gränsen. Hur agerar Nordic och KABE ? Att gynna svensk industri och inte lägga krokben för god utveckling borde vara angeläget för våra myndigheter. Dessutom borde alla bilar när de lämnar återförsäljaren vara åtföljda av en viktsedel där man kunde utläsa bilens vikt med full vattentank, en eller kanske två gasoltuber alltså som bilen ofta vägs vid kontroll, naturligtvis kan den personliga utrustningen som mat, kläder och diverse inte vara inräknat, men glöm inte att ellkablar, div verktyg, stolar och bord väger mycket tillsammans. Kämpa på Anders och lycka till, Du gör ett gott jobb !