• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begagnad husbil

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
En del i en följetong om inköp av beg husbil husbilsförsäljning vid ett husbilscenter påvästkusten .
Har varit på besök där jag köpte min husbil och visat att golvets ytbeläggning (plastlamminat typ Pergogolv) släppt i limningenpå underliggande plywood .
Förslag från serviceverkstad och försäljare Vi tar en mattläggare som kapar av den lösa delen och lägger en ny som skarvas genom ”svetsning” typ i badrum .
Där försvandet lilla förtroende jag haft för företage som skall kapa bort en del av av plastlaminatet och sedan svetsa i hop detta .HUR tänker dom när de skall svetsa ihop ett laminat som dels inte sitter limmat längre och materialet är ett plast med ett mönstrat ytlager ??

Detta husbilscenter På västkusten ingår i en koncern där moderblaget har som huvudsaklig verksamhetsområde,uppfödning av hästar,jordbruksverksamhet,fastigheter och lätta husbilar .
Ett av företagen i denna koncern säljer och enligt dem själva importerar husbilar .Uppgifterna är hämtade från Företagsregistret på sidan Allabolag.se

Eftermarknad är ett som jag upplever är lågt prioriterat .
Fått förslag om återköp och skulle för ett par veckor sedan fått ett prisförslag på återköpserbjudandet per telefon men har ännu fått något .
Hur gör man med detta problem ?
Om möjligt vill vi nog ha laminat på plats om möjligt då vi gillar husbilen för övrigt .
Jag påpekade problemet med golvet inom två månader efter köpet och nu snart är det 3 månader sedan köp 17 juli ,börjar tröttna på företagets löften .
Behöver er hjälp !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En del i en följetong om inköp av beg husbil husbilsförsäljning vid ett husbilscenter påvästkusten .
Har varit på besök där jag köpte min husbil och visat att golvets ytbeläggning (plastlamminat typ Pergogolv) släppt i limningenpå underliggande plywood .
Förslag från serviceverkstad och försäljare Vi tar en mattläggare som kapar av den lösa delen och lägger en ny som skarvas genom ”svetsning” typ i badrum .
Där försvandet lilla förtroende jag haft för företage som skall kapa bort en del av av plastlaminatet och sedan svetsa i hop detta .HUR tänker dom när de skall svetsa ihop ett laminat som dels inte sitter limmat längre och materialet är ett plast med ett mönstrat ytlager ??

Detta husbilscenter På västkusten ingår i en koncern där moderblaget har som huvudsaklig verksamhetsområde,uppfödning av hästar,jordbruksverksamhet,fastigheter och lätta husbilar .
Ett av företagen i denna koncern säljer och enligt dem själva importerar husbilar .Uppgifterna är hämtade från Företagsregistret på sidan Allabolag.se

Eftermarknad är ett som jag upplever är lågt prioriterat .
Fått förslag om återköp och skulle för ett par veckor sedan fått ett prisförslag på återköpserbjudandet per telefon men har ännu fått något .
Hur gör man med detta problem ?
Om möjligt vill vi nog ha laminat på plats om möjligt då vi gillar husbilen för övrigt .
Jag påpekade problemet med golvet inom två månader efter köpet och nu snart är det 3 månader sedan köp 17 juli ,börjar tröttna på företagets löften .
Behöver er hjälp !

Har du verkligen ett laminatgolv i husbilen, det brukar vara plastmattor i olika utföranden?
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
firman svarar inte alltid på mail de vill prata på telefon...... liten eller ingen möjlighet till skriftliga garantier
.... m
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Fick ett förslag vid senaste besöket för ett par veckor sedan firman skulle ge mig ett pris på återköp men det verkar inte vara ett trovärdig löfte då säljaren skulle ringa och lämna ett bud ....trodde väl inte att han behöver flera veckor på sig att räkna på förslaget men han har högkonjunktur på säljsidan. Prioritering ???
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Dokumentera skriftligt med företaget så det finns på papper på problemet
:msn_thumbup:
Den firman vill knappt skicka mail, helst vill de prata i telefon.....
Du ska absolut fortsätta skicka mail! Uttryck dig väldigt tydligt. Läs igenom ditt mail både en och två gånger, så att du är säker på att du beskriver probleme tydligt och att det framgår vad du vill att de ska göra. Be någon att dubbelkolla vad du har skrivit innan du skickar det, för det får inte vara otydligt det du skriver till dem.

De har rätt att åtgärda problemet inom en viss tid. Efter upprepade misslyckanden från deras sida kan du ha rätt att häva köpet.

Ha koll på vad de har offererat, vad du har köpt och betalat för och vad du har fått.
Börja föra logg över händelserna - börja med köpet (offert och köpekontrakt).

Läs på ARN hur du bör gå tillväga. Förhoppningsvis behöver du inte gå så långt som en anmälan, men de har en bra checklista man kan följa:

Lycka till!
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tack för tipset om telefonsamtalen ........ Behövs nog när man har att göra med dena typ av företag ...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag bråkade en gång med en bilfirma.
Farsan tyckte jag skulle cc:a honom i mailet (inte samma efternamn) och skriva att den cc:ade var min advokat och skicka brevet till företagets VD.
Det gjorde jag varpå han ringde direkt och bad om ursäkt för deras kundbemötande och bad mig träffa honom för att få tillbaka pengarna.
När jag kom så fick jag pengarna och en bukett blommor :).
Är ju värt att prova!
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tack för alla tips och hjälp med att få någon rätsida på den skadade husbil jag ovetande om skadan köpte av ett Husbilcenter utan för Stenungsund .
Köpte den 17:e juli
Efter flera diskussioner erbjuder de att återkomma med ett återköpsförslag 17:e Sept.
Har inte hört av sig ännu 8:e Nov.
Kanske får åka till Stenungsund o kolla om de finns kvar ?
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
22april 2021
Inet meddelandet från husbilcentret om lovat återköp i Augusti 2020 .
Konsumentverkets försök att komma i kontakt med säljaren ,ett husbilcentrr utanför Stenungsund , de svarar inte på Konsumentverkets telefonuppringningar ,
då rekommenderar Konsumentv i Karlstad mig att jag skall kontakta ARN , men min typ av ärenden tar nog kanske ett år just nu innan de har tid att hjälpa mig .......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
22april 2021
Inet meddelandet från husbilcentret om lovat återköp i Augusti 2020 .
Konsumentverkets försök att komma i kontakt med säljaren ,ett husbilcentrr utanför Stenungsund , de svarar inte på Konsumentverkets telefonuppringningar ,
då rekommenderar Konsumentv i Karlstad mig att jag skall kontakta ARN , men min typ av ärenden tar nog kanske ett år just nu innan de har tid att hjälpa mig .......

Varför lägger du inte upp ett par bra bilder på skadan här, det kanske finns någon som kan hjälpa dej att få det fixat, kan vara värt besväret?
Återköp lär ta ytterligare lång tid, och verkar vara lite överdrivet mycket bekymmer för en sådan skada?
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Nu har jag fått golvet ”med limmsläpp” åtgärdat .Detta var möjligt efter en del arbete med olika företag inom Husbilsbranchen som är en konstig branch med mycket löften och likaså brutna löften ,
Burstner som har haft ett problem med plastlaminat som lossnat från golvvärme folien ,har nu kostnadsfritt fixat mitt golv , men utan att Västkustenshusbilscenter ( där jag köpte den importerade husbilen) lagt två strå i kors för att hjälpa mig .
FinBil som skrev köpekontrakt och sålde husbilen till mig och som jag sedan betalde med postväxel till Västkustens Husbilscenter har inte gjort annat än via telefon lovat o lovat men inget har hänt så då fick jag …

Tänkvärt vid husbilsaffärer på Västkusten Betala inget innan ni rivit den 1åriga garantiförsäkringen som inte gäller skador annat än uppkomna efter köpet den gäller inte heller skador på Bodelen .
Kan ni sedan lyckas få till någon form av giltigt avtal med återköpsskyldighet och få en Godkänd fukttest med Protokoll .
Då kanske ni kan överväga köpa bil på västkusten ….
 
Toppen