• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begåvade personer som jag har träffat....

F

F.d. 25774

Guest
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

Mycket gammalt knep.......lol:twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

Jaha, det var nytt för mig men jag dricker sällan cognac i Sverige och utomlands blir det mest brandy.

Då är han väl inte så begåvad som jag trodde då!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

Efter för många cognacs så blir vi alla Einsteins :D

(Det var nytt för mig Jappe)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

Ser det som ett tvivelaktigt sätt att hantera en verkligt ädel dryck. Cognacen blir utarmad vid sådan upphettning och utarmad cognac kallas som bekant för "Armangac". Fortsätter upphettningen blir drycken bränd och kalla då "Brändy" eller Brandy, eftersom prickarna generellt är på väg att försvinna i internationella sammanhang. Den värsta sortens upphettning av Cognac står dock tyskarna för. Det låter drycken bli så upphettad att den tar fyr. Då kallas den "Weinbrand" dvs vin i lågor. Cognacen härstammar ju som bekant från vinet.

:-/<rister
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

När man betänker att den utsökta smaken kommer från finkeloljan blir jag inte benägen att kalla den ädel längre.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

När man betänker att den utsökta smaken kommer från finkeloljan blir jag inte benägen att kalla den ädel längre.

Finkeln ger ju karaktären åt cognac. Många smakrika spritsorter innehåller små mängder finkel. Bl a vissa maltwhisky. Man behåller helt enkelt en del av "efterbörden" vid destillering, för att få en smakrikare spritsort.

Såg förresten att Absolut vodka också har tillsats av finkel och oljor, för att få sin uppskattade karaktär.

Så visst går det att uppnå ädla drycker med ett kontrollerat innehåll av finkel!

:-/<rister
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Begåvade personer som jag har träffat....

Då cognac i princip inte är någonting mer än destillerat vin kan framställningen av cognac ha pågått sedan destillationstekniken uppfanns.

Regionen Cognac ligger i västra Frankrike, norr om Bordeaux, och är indelad i sex distrikt: Grande Champagne, Petite Champagne, Borderies, Fin Bois, Bon Bois och Bois Ordinaires. I de två förstnämnda – och viktigaste – är marken rik på krita och anses därför ge de bästa vinerna för destillering. Beteckningen fine champagne betyder att cognacen kommer från både Petite och till minst hälften från Grande Champagne.

Ugni blanc är den viktigaste druvan och utgör 95 procent av odlingarna men även folle blanche och colombard har viss betydelse. Druvorna ger alkoholsvaga och syrliga viner som passar bra att destillera.

Spriten destilleras två gånger i enkelpanna till ungefär 70 volymprocent. Sedan lagras den minst två år på ekfat från Limouges eller Tronçais. Lagringen rundar av smaken och bidrar med aromer. Socker, sockerkulör och ekspånsessens (boissé) får tillsättas. Före buteljeringen späds cognacen till som lägst 40 procent.

Följande lagringsbeteckningar finns enligt lag:
*** eller VS – 2 år på fat, VSOP eller VO – 4 år, XO eller Napoléon – 6 år

Dessa är minimikrav – i praktiken är cognacen ofta mycket äldre. Såväl årgångsbetecknad cognac som cognac från enskilda vingårdar har blivit vanligare de senaste åren.

Min uppfattning är att man skall njuta av en cognac som är rumstempererad.
Försöker åka till Cognac och handla hos cognacs bonden vart år.
 
Toppen