Sv: Bedrägerier på Facebook
Om vi har 40 år eller mer i IT er en sak. Selv fikk jeg 40 år aktivt i bransjen før jeg pensionerte meg i 2009, de siste 15 år hovedsaklig med IT-sikkerhet.
Men denne diskusjonen vil jeg ikke ta side i! Årsak, det finnes risiki en ikke kan vurdere fullt ut. FB har mange svakheter sikkerhetsmessig, og en kan stramme til sin profil ganske mye - uten at jeg vet om det hjelper. Største synlige risiko ligger i alle spill og apps som en må gi mer eller mindre full tilgang til profilen. Her er det dokumentert mange tilfeller av missbruk som spam-motor og profil highjacking, flere av disse app er blitt stoppet av FB etter at skadene er oppdaget - andre er mindre synlig. Noen app hjelper det ikke å slette - du får fortsatt email som om du er aktiv, appen lever sitt eget liv utenfor FB.
Har litt kontakt med sikkerhets-spesialister som har konto på FB, men du kan ikke søke etter navnet på disse uten å være på vennelisten. Men skal en være på det nivå må en være disiplinert og ha fokus på hva en gjør på FB. Min profil er søkbar, men jeg bruker ingen app i FB.