• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier på Facebook

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är allmänt känt att man kan hacka in sig relativt "lätt" på andras Facebook konton! Nu har bubblan utvidgat sig till mer sofistikerade bedrägerier enligt dagens artikel i GP. Tja, själv har jag lämnat Facebook för några år sedan vilket har medfört radering av mina uppgifter i många databaser. Facebook meddelade att det inte fanns några garantier på att allt blir raderat heller... Jag tycker det räcker med husbilsklubben.se och några fiskeklubbar, där finns i alla fall inga dokumenterade hackare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier på Facebook

? Det går väl att använda vanlig e-post med ipad och iphone?

Jappe

Lite gammalmodigt när man kan använda det snabbare iMessage, vilket innebär att man slipper öppna mailhanteraren.

iMessage ersätter sms, mms och e-post, de två förstnämnda gratis till operatörernas förtrytelse.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Visst slipper man öppna mailhanteraren men du måste väl öppna meddelandehanteraren i stället? Sedan är det inte alltid kostnadsfritt att skicka meddelanden (SMS) till de som inte har en iXxxxx. Det är däremot e-post såvitt jag förstått (som har gmail och inte betalar något för det).
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier på Facebook

Om du läser HELA texten om vad hon verkligen sa så ser jag inte stora skillnader mellan erat resonemang, på tal om att läsa som f-n.
Inez är nog enklast att googla på.

Lars


Varför byter du ämne nu ? Jag skrev om facebook och internet. Inte om nån kärring som du blandar in i detta. Googla och läsa texter kan ju du roa dig med. Nu är detta utagerat från min sida. Var och en gör som den vill och jag undviker facebook och dylika otyg.

:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier på Facebook

Jag använder ofta fb p.g.a att jag har alla mina syskon där. ( 10 st ) Enklare så

Det är nog klokt att begränsa antalet Facebooksvänner till de allra närmaste om det inte skall bli en heltidssysselsättning att hålla sig ajour.

Tråkigt att det finns så mycket fördomar hos folk som inte vet hur Facebook funkar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Bedrägerier på Facebook

Hej
Jag använder Facebook dagligen är ett utmärkt sätt att hålla kontakt med barn, vänner, släkt.
När man är i Spanien hela vintern. Men jag har bara folk jag verkligen känner och har spärrat det mesta i inställningar. Kapade konton är inte mycket att göra åt, händer även i Outlock, hotmail, mm. Lösenord med både siffror&bokstäver stor&små ju längre desto bättre. Men man kan inte skydda sig ändå mot allt.
Gun
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Tänker väldigt ofta på ett uttalande från en f d kollega (polis) när jag inte valde senaste modellen på telefon.

"Marie man måste hänga med tekniken":)

Som idag t ex hade väldigt god nytta av messenger när jag skulle avtala tider med dottern när barnbarn skulle hämtas i skolan - korta och bra meddelanden.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Om man vill ha FB så är väl det helt ok. Det beror väl lite på vad man skriver där? Om jag skriver att jag är bortrest 3 veckor så kan man ju ge den informationen till alla som ser det, kan ju vara inbrottstjuvar också. Om man är vanlig privatperson så bör man tänka på vad man skriver. Har man dessutom en roll som innebär att man håller på med hemliga/sekretessfyllda uppgifter ska man nog inte inte vara med på sociala medel över huvud taget. Man kan få fram väldigt mycket på nätet..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Att tjyvar letar efter folk som är på resa genom att titta på vad som skrivs på fb är en skröna precis som fiskmåsben vid chinaresturangen. Du kan vara helt lugn om att du försvinner i mängden på fb. Även om man jobbar med hemligheter så kan man ju vara på fb bara man inte skrivet om sitt jobb där. Alla som är under skretess sitter inte i kloster. Man bör aldrig skriva om sitt jobb på fb för det kan leda till problem och sparken om man har otur. Fb är inte konstigare än att prata i telefon och det trodde man också var farligt i början
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Är det en skröna? Vad stödjer du dig på då? Jag jobbar med säkerhet men vet du bättre så då är det ok. Om man jobbar med säkerhet och pratar om sådant i telefon har man så klart krypterad tfn. Jag ville bara berätta hur verkligheten är men eftersom du vet bättre lägger jag ner. Allt är skrönor..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Kom gärna med några konkreta exempel där detta bevisligen har hänt och där tillvägagångsättet är bevisat så skall jag tro på det. Chansen att någon av dina vänner är inbrottstjuv är nog inte så stor så har du satt upp ditt fb konto rätt så kan du nog tryggt skriva att du är på semester utan risk. Helt öppna fb konton tror jag inte är så vanligt blan någon jag känner en inte ens då är risken så stor att den behöver beaktas.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Varför ska jag bevisa något? Det var ju du som sa att det var en skröna. Då är det väl bättre du visar belägg för det du förespråkar? Om du läser inläggen i denna sträng så ser du ju vilket håll folk tror på?

Jag som ny här på denna klubb trodde man kunde skicka ett inlägg på det man kan något. Jag trodde klubben ville att man ska skriva om det man har kunskap om men jag hade tydligen fel. Bättre du berättar hur det verkligen är. Jag antar att du har varit på utbildningar med Must och SÄPO så du förstår dig på allt om signalskydd..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Jag är inte säkerhetsexpert men har drygt 40 års erfarenhet i IT branchen så där vet jag litet vad jag pratar om. Det finns en massa rädsla runt bruk av ny teknik och en massa tro och tyckande men sällan fakta bakom och det var du som påstod att man inte skulle skriva att msn var på semester på fb för risken för inbrott. Var är nu bevisen för att det har hänt?
Framtill dess ser jag nog det som en skröna trots dina säkerhetsutbildningar.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Har du jobbat 40 år inom IT utan att haft kontakt med säkerhetstjänsten? Vad har du jobbat med för system då? Lönesystem?

Strunt samma. Du kan ju inte lägga fram några fakta heller om att det är helt lugnt att skriva om att man är bortrest och det är ofarligt. Alla råd är att inte skriva det som finns gäller inte enligt dig?

Det är upp till var och en som finns på sociala medier vad man skriver men man ska vara medveten om att alla kan läsa det.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Hej igen.
Vilka jag kommit i kontakt med genom åren är ju inget som jag skriver om i en blogg men där finns folk med god säkerhetsinsikt både i sverige och andra länder med bättre rykte i ämnet.
Vem som kan läsa det du skriver på fb styr du själv och då kan du lätt hindra otillbörlig åtkomst för de flesta. FRA och NSA samt troligen några till kan ju alltid läsa vad du sänder över nätet men därifrån läcker det ju inte ut så mycket till inbrottstjuvar utan mest till tidningar. PS Lönesystem haterar normalt ganska stora pengar och har vanligtvis hög nivå på säkerhet :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier på Facebook

Om vi har 40 år eller mer i IT er en sak. Selv fikk jeg 40 år aktivt i bransjen før jeg pensionerte meg i 2009, de siste 15 år hovedsaklig med IT-sikkerhet.
Men denne diskusjonen vil jeg ikke ta side i! Årsak, det finnes risiki en ikke kan vurdere fullt ut. FB har mange svakheter sikkerhetsmessig, og en kan stramme til sin profil ganske mye - uten at jeg vet om det hjelper. Største synlige risiko ligger i alle spill og apps som en må gi mer eller mindre full tilgang til profilen. Her er det dokumentert mange tilfeller av missbruk som spam-motor og profil highjacking, flere av disse app er blitt stoppet av FB etter at skadene er oppdaget - andre er mindre synlig. Noen app hjelper det ikke å slette - du får fortsatt email som om du er aktiv, appen lever sitt eget liv utenfor FB.

Har litt kontakt med sikkerhets-spesialister som har konto på FB, men du kan ikke søke etter navnet på disse uten å være på vennelisten. Men skal en være på det nivå må en være disiplinert og ha fokus på hva en gjør på FB. Min profil er søkbar, men jeg bruker ingen app i FB.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Tror du själv efter 40 år inom IT att du bestämmer själv vilka som läser det du skriver på FB??? Om du tror på det själv lägger vi ner den här diskussionen, den leder ju ingenstans.

Ha en trevlig söndag..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier på Facebook

Kloka ord Knut. Att ge en app tillgång till fb profilen är som att ta bort all säkerhet och det bör man aldrig göra. Det är som att ge bort pin koden till bankkortet något som aldrig får ske.
 
Toppen