Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En vesentlig bedre løsning enn ctek dual er Softcharger fra Revnesystem, denne løsningen bygger i praksis om generatoren til å bli en smartlader som fyller alle batteriene til 100%. Om en passer på at det ikke går forbruks-strøm i ladekablene mellom batteriene så vil en oppnå at både bil og bo batteriene kommer seg opp på 100% om de alle er av samme teknologi - dvs alle AGM (ser bort fra LiFe foreløpig grunnet pris).
Noe som lager problemer for de fleste husbiler er bruken av 12V for kyleskåp under kjøring og kablingen går via elblokken. Dette gir et permanent spenningsfall til elblokken som kan beregnes ut fra hvilken kabeldimmensjon og lengde det er mellom bilbatteri og elblokk. Over denne reduserte spenningen kan en aldri få ladet bobatteriene under kjøring. Flytter en kylskåpet til egen sikring på bilbatteriet så er det mer mulig å komme nærmere full ladning av bobatteri.
Men som Bredo påpeker - selv noen få watt i forbruk fører til en liten redusering i den spenning som er tilgjengelig for ladning når ladningen går via elblokken. Legger en opp en egen kabel fra bilbatteri til bobatteri med D+ styrt rele så kan en belaste bobatteriet og alikevel oppnå full ladning om en bruker softcharger. Det viktige er at i kablingen for ladning så skal det ikke gå forbruk, men forbruk kan godt forekomme fra batteriene.
Softcharger sin funksjon er å løfte bilens maksladning fra 80-90% til 100%.
Revnesystem for mer info om Softcharger teknologien.