• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdare Jula

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2025
Jula kör kampanj batteriladdare Zafir 100 til den 6 juli för Club medlemmar för
599 kr. ordinarie pris 1199 kr. en suverän laddare som väckte liv i mitt djup-
urladdade batteri och mitt 9 år gamla Exide gel bodelsbatteri som bara tog
laddning till 80% efter ha kört den på recondfunktionen. Samma laddare som
CETEK 7.0 men 3 års garanti istället för 5 år på CETK:en, godkänd av alla bil-
tillverkare för inkoppling direkt på batteriet utan att skada elektroniken enligt
CTEK.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Batteriladdare Jula

Tack Krister, mycket bra tips! Ska köpa en idag om det finns några kvar i Kristianstad...

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man bör nog inte använda recon-läget på GEL och AGM-batterier då detta ger en utspänning på 15,8 enl. CTEK.
Risken är att det sker "kokning" i GELen/batterisyran och det bildas ångblåsor som är bestående.
Recond-läget är till för bly/syra-batterier. Öppna och slutna.
Har man AGM-batterier skall de laddas i "Cold"-läge som ger 0,3 Volt högra spänning.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack Wizard, mycket värdefull information! Köpte min idag med syfte att underhållsladda PB2-startbatteriet (WET) i ca 6 månader tills HB:n är färdigbyggd. Sen tar jag ut startbatteriet från vår ordinarie PB1 och kopplar ihop den med laddaren under tiden vi är på långsemestrar. Billig investering i en vettig batteriladdare tycker jag. En vacker dag behövs kanske Recond av båda startbatterier (WET) och då finns laddaren redan hemma (för halva priset dessutom).

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

När vi övervintrar i Spanien 6 månader sätter jag på min CTEK på min PB1 och när vi kommer hem är batteriet fulladdat utan några problem.
På åkgräsklipparen har jag en ointelligent laddare som går en kvart om da'n, och det fungerar också.

Toppen